Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Recepce sovětské operety v Československu na případu Dunajevského Bílého akátu
Název práce v češtině: Recepce sovětské operety v Československu na případu Dunajevského Bílého akátu
Název v anglickém jazyce: Reception of Soviet operetta in Czechoslovakia on the example of Dunayevsky’s White Acacia
Klíčová slova: opereta|Isaak Dunajevskij|operetní divadla|hudební divadlo|sovětská opereta|sovětská hudba|sovětská kultura|československá kultura|normalizace|socialistické umění
Klíčová slova anglicky: operetta|Isaac Dunayevsky|operetta theatres|music theatre|Soviet operetta|Soviet music|Soviet culture|Czechoslovak culture|normalization|socialist art
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.01.2019
Datum zadání: 07.01.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.02.2019
Datum a čas obhajoby: 18.06.2020 11:00
Datum odevzdání elektronické podoby:16.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Pavel Bár, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Počátek historie uvádění sovětských operet na československých scénách se datuje do roku 1946, kdy byla uvedena Alexandrovova Svatba v Malinovce v pražském Divadle Na Fidlovačce. Sovětské operety byly v Československu uváděny především v 50. a v 70. letech. Na příkladu Dunajevského Bílého akátu, který byl inscenován v Praze v roce 1957 a poté v roce 1974, lze sledovat posuny v interpretaci sovětské operety. Řešitel má k dispozici materiál rozhlasové nahrávky ruského originálu z roku 1959, nahrávku Československého rozhlasu z roku 1957 a televizní záznam inscenace z roku 1975. Podoba československých inscenací se proměňuje v závislosti na aktuální politické situaci, spolu s tím se transformuje i jejich vztah k ruskému originálu. Těmito otázkami se bude zabývat první část diplomové práce.
Bílý akát svou textovou i hudební složkou vykazuje jak problematizující vztah k dobovému obrazu sovětské operety, tak návaznost na evropskou operetní tradici 20. století. Druhá, širší otázka, kterou diplomová práce řeší, je tedy otázka žánru sovětské operety. Z porovnání dobového diskurzu, který vytváří idealizovaný ideologický obraz tohoto žánru, s analýzou konkrétního příkladu sovětské operety vyvstanou zjištění o zdrojích a pozici sovětské operety v kontextu sovětské kultury i v kontextu evropské operety. Otázkou také bude, jak tato zjištění vypovídají o specifické povaze sovětské kultury jako takové.
Současná muzikologická literatura se problematikou sovětské operety zabývá jen okrajově (ČISTOVA, 2011; BÁR, 2014), přesto v některých bodech nabízí teoretická východiska pro interpretaci. Větší teoretickou základnu však nabízí práce o evropské operetě 20. století (TRAUBNER, 1983; BANFIELD, 2005; SCOTT, 2016; SAFFLE, 2017; ABBATE, WILLSON, 2017), které pomohou zařadit analyzovaný materiál do širšího kontextu.
Seznam odborné literatury
ABBATE, Carolyn a Flora WILLSON, ed. Operetta. The opera quarterly. Oxford: Oxford university press, 2017, roč. 33, č. 1.
ADORNO, Theodor W. Úvod do sociologie hudby: dvanáct teoretických přednášek. Praha: Filosofia, 2015, 238 s.
ALEXEJEV, A. et al. Istorija russkoj sovětskoj muzyki. Moskva: Gosudarstvennoje muzykal’noje izdatěl’stvo, 1963, 4 sv.
BAJER, Jiří. Sovětská hudební kultura. Praha: Supraphon, 1977, 2 sv.
BANFIELD, Stephen. Popular music theatre (and film). In: COOKE, Mervyn, ed. The Cambridge companion to Twentieth-century opera. New York: Cambridge university press, 2005, s. 291-305.
BÁR, Pavel. Hudební divadlo Karlín: Od varieté k muzikálu. Praha: Brána, 2016, 319 s.
BÁR, Pavel. Od operety k muzikálu: Zábavněhudební divadlo v Československu po roce 1945. Praha: KANT, 2014, 298 s.
BREN, Paulina. Zelinář a jeho televize. Praha: Academia, 2013. 460 s.
ČERNÝ, František. Divadlo v bariérách normalizace (1968–1989). Praha: Divadelní ústav, 2008, 202 s.
ČERNÝ, Jindřich. Osudy českého divadla po druhé světové válce: divadlo a společnost 1945–1955. Praha: Academia, 2007, 526 s.
ČISTOVA, T[atjana] Ju[rjevna]. Operetta kak žanr sovětskogo muzykal’nogo těatra 1920-ch –
1930-ch godov: tradicii i novacii. Vestnik MGUKI. Moskva, 2011, č. 1 (39), leden-únor, s. 216-219.
FAIRCLOUGH, Pauline. Classics for the masses: Shaping Soviet musical identity under Lenin and Stalin. New Haven: Yale university press, 2016, 296 s.
FROLOVA-WALKER, Marina. Stalin’s music prize: Soviet culture and politics. New Haven: Yale university press, 2016, 384 s.
JAKUBOVSKAJA, Jelena Ivanovna. Operetta v Rossiji i SSSR v XX veke: bibliografija. Moskva-Jekatěrinburg: Sverdlovskoje otdělenije Sojuza těatral’nych dějatělej RF, 2013, 293 s.
JANKOVSKIJ, Moisej Osipovič. Operetta: vozniknověnije i razvitije žanra na Zapadě i v SSSR. Moskva: Iskusstvo, 1937, 289 s.
JARON, Grigorij Markovič. O ljubimom žanre. Moskva: Iskusstvo, 1963, 344 s.
JUST, Vladimír. Česká divadelní kultura 1945-1989 v datech a souvislostech. Praha: Divadelní ústav, 1995. 469 s.
JUST, Vladimír. Divadlo v totalitním systému. Praha: Academia, 2010, 712 s.
LAMB, Andrew. 150 years of popular musical theatre. New Haven: Yale university press, 2001, 203 s.
MACFADYEN, David. Red stars: Personality and the Soviet popular song, 1955-1991. Montreal: MQUP, 2001. 331 s.
MCBURNEY, Gerard. ‚Not a cherry tree in sight!‘. Tempo. Cambridge: Cambridge university press, 1994, č. 190, s. 19-22.
SAFFLE, Michael. Eastern fantasies on Western stages: Chinese-themed operettas and musical comedies in turn-of-the-last century London and New York. In: HON-LUN, Yang; SAFFLE, Michael, eds. Music, representation, and reception. Ann Arbor: University of Michigan press, 2017, s. 87-117.
SCOTT, Derek B. Early Twentieth-century operetta from the German stage: A cosmopolitan genre. The musical quarterly. Oxford: Oxford university press, 2016, roč. 99, č. 2, s. 254-279.
TRAUBNER, Richard. Operetta: A theatrical history. Londýn: Routledge, 2003. 461 s.
TSPIURSKY, Gleb. Socialist fun: Youth, consumption, and state-sponsored popular culture in the Soviet Union, 1945-1970. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 2016. 366 s.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK