Recepce sovětské operety v Československu na případu Dunajevského Bílého akátu
Název práce v češtině: | Recepce sovětské operety v Československu na případu Dunajevského Bílého akátu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reception of Soviet operetta in Czechoslovakia on the example of Dunayevsky’s White Acacia |
Klíčová slova: | opereta|Isaak Dunajevskij|operetní divadla|hudební divadlo|sovětská opereta|sovětská hudba|sovětská kultura|československá kultura|normalizace|socialistické umění |
Klíčová slova anglicky: | operetta|Isaac Dunayevsky|operetta theatres|music theatre|Soviet operetta|Soviet music|Soviet culture|Czechoslovak culture|normalization|socialist art |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav hudební vědy (21-UHV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.01.2019 |
Datum zadání: | 07.01.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.02.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 18.06.2020 11:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.06.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Pavel Bár, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Počátek historie uvádění sovětských operet na československých scénách se datuje do roku 1946, kdy byla uvedena Alexandrovova Svatba v Malinovce v pražském Divadle Na Fidlovačce. Sovětské operety byly v Československu uváděny především v 50. a v 70. letech. Na příkladu Dunajevského Bílého akátu, který byl inscenován v Praze v roce 1957 a poté v roce 1974, lze sledovat posuny v interpretaci sovětské operety. Řešitel má k dispozici materiál rozhlasové nahrávky ruského originálu z roku 1959, nahrávku Československého rozhlasu z roku 1957 a televizní záznam inscenace z roku 1975. Podoba československých inscenací se proměňuje v závislosti na aktuální politické situaci, spolu s tím se transformuje i jejich vztah k ruskému originálu. Těmito otázkami se bude zabývat první část diplomové práce. Bílý akát svou textovou i hudební složkou vykazuje jak problematizující vztah k dobovému obrazu sovětské operety, tak návaznost na evropskou operetní tradici 20. století. Druhá, širší otázka, kterou diplomová práce řeší, je tedy otázka žánru sovětské operety. Z porovnání dobového diskurzu, který vytváří idealizovaný ideologický obraz tohoto žánru, s analýzou konkrétního příkladu sovětské operety vyvstanou zjištění o zdrojích a pozici sovětské operety v kontextu sovětské kultury i v kontextu evropské operety. Otázkou také bude, jak tato zjištění vypovídají o specifické povaze sovětské kultury jako takové. Současná muzikologická literatura se problematikou sovětské operety zabývá jen okrajově (ČISTOVA, 2011; BÁR, 2014), přesto v některých bodech nabízí teoretická východiska pro interpretaci. Větší teoretickou základnu však nabízí práce o evropské operetě 20. století (TRAUBNER, 1983; BANFIELD, 2005; SCOTT, 2016; SAFFLE, 2017; ABBATE, WILLSON, 2017), které pomohou zařadit analyzovaný materiál do širšího kontextu. |
Seznam odborné literatury |
ABBATE, Carolyn a Flora WILLSON, ed. Operetta. The opera quarterly. Oxford: Oxford university press, 2017, roč. 33, č. 1. ADORNO, Theodor W. Úvod do sociologie hudby: dvanáct teoretických přednášek. Praha: Filosofia, 2015, 238 s. ALEXEJEV, A. et al. Istorija russkoj sovětskoj muzyki. Moskva: Gosudarstvennoje muzykal’noje izdatěl’stvo, 1963, 4 sv. BAJER, Jiří. Sovětská hudební kultura. Praha: Supraphon, 1977, 2 sv. BANFIELD, Stephen. Popular music theatre (and film). In: COOKE, Mervyn, ed. The Cambridge companion to Twentieth-century opera. New York: Cambridge university press, 2005, s. 291-305. BÁR, Pavel. Hudební divadlo Karlín: Od varieté k muzikálu. Praha: Brána, 2016, 319 s. BÁR, Pavel. Od operety k muzikálu: Zábavněhudební divadlo v Československu po roce 1945. Praha: KANT, 2014, 298 s. BREN, Paulina. Zelinář a jeho televize. Praha: Academia, 2013. 460 s. ČERNÝ, František. Divadlo v bariérách normalizace (1968–1989). Praha: Divadelní ústav, 2008, 202 s. ČERNÝ, Jindřich. Osudy českého divadla po druhé světové válce: divadlo a společnost 1945–1955. Praha: Academia, 2007, 526 s. ČISTOVA, T[atjana] Ju[rjevna]. Operetta kak žanr sovětskogo muzykal’nogo těatra 1920-ch – 1930-ch godov: tradicii i novacii. Vestnik MGUKI. Moskva, 2011, č. 1 (39), leden-únor, s. 216-219. FAIRCLOUGH, Pauline. Classics for the masses: Shaping Soviet musical identity under Lenin and Stalin. New Haven: Yale university press, 2016, 296 s. FROLOVA-WALKER, Marina. Stalin’s music prize: Soviet culture and politics. New Haven: Yale university press, 2016, 384 s. JAKUBOVSKAJA, Jelena Ivanovna. Operetta v Rossiji i SSSR v XX veke: bibliografija. Moskva-Jekatěrinburg: Sverdlovskoje otdělenije Sojuza těatral’nych dějatělej RF, 2013, 293 s. JANKOVSKIJ, Moisej Osipovič. Operetta: vozniknověnije i razvitije žanra na Zapadě i v SSSR. Moskva: Iskusstvo, 1937, 289 s. JARON, Grigorij Markovič. O ljubimom žanre. Moskva: Iskusstvo, 1963, 344 s. JUST, Vladimír. Česká divadelní kultura 1945-1989 v datech a souvislostech. Praha: Divadelní ústav, 1995. 469 s. JUST, Vladimír. Divadlo v totalitním systému. Praha: Academia, 2010, 712 s. LAMB, Andrew. 150 years of popular musical theatre. New Haven: Yale university press, 2001, 203 s. MACFADYEN, David. Red stars: Personality and the Soviet popular song, 1955-1991. Montreal: MQUP, 2001. 331 s. MCBURNEY, Gerard. ‚Not a cherry tree in sight!‘. Tempo. Cambridge: Cambridge university press, 1994, č. 190, s. 19-22. SAFFLE, Michael. Eastern fantasies on Western stages: Chinese-themed operettas and musical comedies in turn-of-the-last century London and New York. In: HON-LUN, Yang; SAFFLE, Michael, eds. Music, representation, and reception. Ann Arbor: University of Michigan press, 2017, s. 87-117. SCOTT, Derek B. Early Twentieth-century operetta from the German stage: A cosmopolitan genre. The musical quarterly. Oxford: Oxford university press, 2016, roč. 99, č. 2, s. 254-279. TRAUBNER, Richard. Operetta: A theatrical history. Londýn: Routledge, 2003. 461 s. TSPIURSKY, Gleb. Socialist fun: Youth, consumption, and state-sponsored popular culture in the Soviet Union, 1945-1970. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 2016. 366 s. |