Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rovné příležitosti ve vzdělávání v diskurzu českých médií
Název práce v češtině: Rovné příležitosti ve vzdělávání v diskurzu českých médií
Název v anglickém jazyce: Equal Educational Opportunities in Czech Media Discourse
Klíčová slova: Rovné příležitosti ve vzdělávání|mediální diskurz|obsahová analýza
Klíčová slova anglicky: Equal opportunities in education|media discourse|content analysis
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.12.2018
Datum zadání: 21.01.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.01.2019
Datum a čas obhajoby: 03.09.2019 08:30
Datum odevzdání elektronické podoby:30.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jan Sládek, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Východiska:
Z šetření OECD vyplývá, že volba vzdělávací cesty žáků je v České republice výrazně ovlivněna jejich rodinným zázemím, ale dle průzkumu CVVM se téměř tři čtvrtiny obyvatel ČR domnívá, že každému je umožněno dosáhnout vzdělání odpovídající jeho schopnostem. Jedním z významných činitelů ve veřejné diskusi a utváření veřejného mínění o vzdělávání jsou zprávy v mainstreamových médiích. Přispívá mediální obraz rovných příležitostí ve vzdělávání k nesouladu mezi veřejným míněním a výsledky šetření OECD?
Cíle:
Hlavním záměrem práce je zjistit jakým způsobem a v jakém kontextu média referují o problematice rovných příležitostí ve vzdělávání a jaké názory jsou v nich reprezentovány. Nakolik se problematice věnují jako celku či zmiňují jen určitá témata, nebo zda používají ustálený způsob, kterým o rovných příležitostech ve vzdělávání pojednávají.
Metodika:
V rámci zpracování práce budou analyzovány texty ve vybraných celostátních médiích za období jednoho roku dostupné z databáze Newton Media. Články budou vyhledávány a vybírány na základně zvolených klíčových slov pokrývajících problematiku rovných příležitostí na vzdělání. Pomocí kvantitativní obsahové analýzy zjistím četnosti jednotlivých témat a rozsah, kterým jim média věnují. Na zastoupení názorů a způsob jakým jsou prezentovány, se zaměřím v kvalitativní analýze. V diskurzivní analýze se budu věnovat širšímu kontextu zpráv, a zda média neužívají ustálená spojení, vzorce či mechanismy, kterými o tématu referují.
Charakteristika závěrů:
Závěry práce by měly kvantifikovat zastoupení zvolených kategorií v rámci zkoumané problematiky a pestrost prezentovaných názorů. Na jejich základě se pokusím zjistit, jestli v mediálním prostředí existují obecnější vzorce či ustálená spojení, jež jsou v souvislosti s referováním o rovných příležitostech ve vzdělávání používány.
Seznam odborné literatury
Bourdieu, P. (1990). Reproduction in education, society, and culture. London : SAGE.
Cohen, J. L., ed. (2010). Teachers in the news: a critical analysis of one US newspaper’s discourse on education, 2006-2007. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 31(1), 105–119. https://doi.org/10.1080/01596300903465450
Croteau, David & Hoynes, William. (2014). Media/Society: Industries, Images, and Audiences. Los Angeles : SAGE.
Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. (2011). Praha : Karolinum.
Greenberg, J. (2004). Tories, teachers and the media politics of education reform: news discourse and the 1997 Ontario teachers’ strike. Journalism Studies, 5(3), 353.
McQuail, Denis. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
(Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. (2006). Praha : Academia.
Nerovnosti ve vzdělávání : od měření k řešení. (2010). Praha : Sociologické nakladatelství, 2010.
Schneiderova, S. (2015). Analyza diskurzu a mediální text. Praha : Karolinum.
Schulz, W. & Riefová I. (2011). Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum
Thomas, S. (2003). „The Trouble with Our Schools": a media construction of public discourses on Queensland schools. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 24(1), 19.
Thomas, S. (2006). Education Policy in the Media: Public Discourses on Education. Post Pressed.
Walterová, E. (2010). Školství - věc (ne)veřejná? : názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha : Nakladatelství Karolinum.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK