Analýza způsobu trávení volného času u dětí z vyloučených lokalit
Název práce v češtině: | Analýza způsobu trávení volného času u dětí z vyloučených lokalit |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of leisure activities for children from excluded sites |
Klíčová slova: | děti|rodina|volný čas|vyloučená lokalita |
Klíčová slova anglicky: | children|family|leisure time|excluded location |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 20.12.2018 |
Datum zadání: | 20.12.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.09.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 31.01.2020 14:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.12.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 31.01.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Daniela Nováková, DiS., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce „Analýza trávení volného času dětí z vyloučených lokalit“ je zjistit, jak děti ze sociálně vyloučených oblastí tráví svůj volný čas a zda se to liší od běžných dětí ze standardních rodin. Teoretická část se zaměří na vysvětlení základních pojmů jako je volný čas, funkce volného času a nástin možností trávení volného u dětí. Dále bude přiblížen termín vyloučená lokalita, pozornost je věnována tomu, jaké rodiny v lokalitách žijí, jaké jsou příčiny sociálního vyloučení a jaký je vliv místa bydliště dítěte na volbu trávení jeho volného času. Také bude vymezen pojem rodina jako primární socializační skupina a vystižen vliv rodiny na jedince. Pozornost bude věnována také tomu, jak vypadá sociálně slabší rodina, jak se s takovými rodinami dá pracovat a zda je možnost, aby se tyto rodiny vrátily zpět do běžného života. V neposlední řadě je v bakalářské práci nastíněno, jak tráví volný čas děti z vyloučených lokalit, a nabídnuty možnosti, jak efektivněji by jej mohli trávit. V souvislosti s tím je popsána práce pedagoga volného času spolu se sociálním asistentem a metodikem prevence ve školách. Empirická část je věnována šetření, které ukazuje rozdíly mezi trávením volného času dítěte z oblasti, kde jsou dostupné různé volnočasové instituce, a dítěte ze sociálně vyloučené oblasti. Použitou metodou je kvantitativní šetření na základě dotazníků s otevřenými i uzavřenými položkami. Respondenti budou děti ze základní školy v Pardubicích a děti ze základní školy z Chrudimi. |
Seznam odborné literatury |
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. [i.e. Vyd. 5.]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-416-8. KRATOCHVÍLOVÁ, Emília. Pedagogika voľného času. 1. vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied: VEDA, 2010. ISBN 9788080823306. VÁŽANSKÝ, Mojmír a Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-901737-9-9. NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. 2. dopl.vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073673680. KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5. TYŠER, Jiří. Školní metodik prevence: soubor materiálů. Most: Hněvín, 2006. ISBN 80-86654-17-6. VÍTKOVÁ RULÍKOVÁ, Klára. Metodické doporučení MPSV č. 9/2009 k sociální práci s ohroženou rodinou [online]. [cit. 2014-9-20] Dostupné z:http://www.mpsv.cz/files/clanky/7273/Metodicke_doporuceni_MPSV_c-9.pdf TOUŠEK, Ladislav. 2007. Sociální vyloučení a prostorová segregace. In AntropoWebzin . 2007, vol.3, .2-3, pp.1-9, ISSN 1801-8807 RADOSTNÝ, Lukáš. Prevence prostorové segregace: Faktory sociálního vyloučení. SÝKORA, Luďek (ed.).Web.natur.cuni.cz [online]. 2005 [cit. 2015- 06-08]. Dostupné z: https://web.natur.cuni.cz/ksgrrsek/novyurrlab/user/documents/jajinek/Jana/Pre vence%20prostorove%20segregace.pdf http://www.msmt.cz/mladez/strediska-volneho-casu http://www.streetwork.cz/,2006-2015 http://www.socialni-zaclenovani.cz/2015 http://www.msmt.cz/mladez/skolni-kluby https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-109, VÝKON ÚSTAVNÍ VÝCHOVY NEBO OCHRANNÉ VÝCHOVY VE ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍCH A PREVENTIVNĚ VÝCHOVNÁ PÉČE VE ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍCH, HLAVA I, ÚVODNÍ USTANOVENÍ, §12 https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563, ČÁST PRVNÍ PEDAGOGIČTÍ PRACOVNÍCI ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ, HLAVA I, OBECNÁ USTANOVENÍ §17 http://www.romea.cz/dokumenty/Analyza_socialne_vyloucenych_lokalit_v_CR_2015.pdf, str. 11, Zákon č.561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Prováděcí dokument k Operačnímu programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost str. 157 Ministerstvo práce a sociálních věcí. Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce 2007 str. 65-114. http://www.antropoweb.cz/cs/deti-trvale-zijici-v-prostredi-socialne-vy https://www.socialni-zaclenovani.cz/o-nas/ https://www.socialni-zaclenovani.cz/o-nas/ Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení, příloha č. 3, Standardní činnosti školy, II. Standardní činnosti školního metodika prevence https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-108#cast3, Zákon č.108/2006 Sb. §39, Osobní asistence https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-108#cast9, Zákon č. 108/2006 Sb. §116, Pracovníci v sociálních službách https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-108#cast3, Zákon č.108/2006 Sb. §62, Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež http://zakony.centrum.cz/skolsky-zakon/cast-8-paragraf-111?full=1, Zákon č.561/2006 Sb. Základní umělecké, zájmové a jazykové vzdělání, §110 Jazykové vzdělávání http://zakony.centrum.cz/skolsky-zakon/cast-8-paragraf-111?full=1, Zákon č.561/2006 Sb. Základní umělecké, zájmové a jazykové vzdělání, §109 Základní umělecké vzdělávání |