Nadané děti na prvním stupni základní školy a jejich sociální dovednosti
Název práce v češtině: | Nadané děti na prvním stupni základní školy a jejich sociální dovednosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Gifted children at the first level of elementary school and their social skills |
Klíčová slova: | nadání|emoční inteligence|sociální dovednosti|první stupeň|základní škola|Nadané děti |
Klíčová slova anglicky: | social skills|the emotional intelligence|first level|elementary school|talent|Gifted children |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 20.12.2018 |
Datum zadání: | 20.12.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.05.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2019 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.08.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou nadaných dětí na prvním stupni základní školy, se specifickým zaměřením na rozvoj jejich sociálních a emočních dovedností. Cílem práce je porozumět faktorům, které u nadaných dětí ovlivňují osvojování sociálních a emočních dovedností, a identifikovat výukové postupy, které nadaným dětem mohou pomoci při rozvoji těchto dovedností. Ve své práci diskutuji koncept nadání a nadaného dítěte a představuji hlavní současné teorie nadání. Věnuji se také historickému přístupu k nadání, který přiblíží, jak se k nadaným dětem přistupovalo postupně až do dnešní doby. Následně se pak věnuji otázce, jak nadaným dětem pomoci k rozvoji sociálních a emočních dovedností a k jejich začlenění do třídního kolektivu. Zajímá mě, jaká podpůrná opatření pro nadané děti v této oblasti již existují a jaká je jejich účinnost. Závěrem shrnu, co ze získaných poznatků lze vyvodit, a jaký přístup má dnešní, tedy hlavně české, školství k nadaným dětem. |
Seznam odborné literatury |
MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5089-7 MÖNKS, F. J. a Irene H. YPENBURG. Naše dítě je velmi nadané: rukověť pro rodiče a učitele. Praha: Grada, 2002. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0445-5 PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadaní studenti s poruchou učení: cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7520-7 STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0512-0 HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-213-X GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Vyd. 2., (V nakl. Metafora 1.). Přeložil Markéta BÍLKOVÁ. V Praze: Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6 |