Přínos arteterapeutických a muzikoterapeutických metod a technik v sociálních službách pro osoby s poruchami autistického spektra
Název práce v češtině: | Přínos arteterapeutických a muzikoterapeutických metod a technik v sociálních službách pro osoby s poruchami autistického spektra |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Benefits of artetherapeutical and music therapy methods and techniques in social services for people with autistic spectrum disorders |
Klíčová slova: | Arteterapie|muzikoterapie|metody|techniky|sociální služby|přínos|poruchy autistického spektra |
Klíčová slova anglicky: | Art therapy|music therapy|methods|techniques|social services|benefit|autism spectrum disorders |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální práce (21-KSOCP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Olga Havránková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.12.2018 |
Datum zadání: | 13.12.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.01.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 18.06.2019 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.06.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Monika Dvořáková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tématem bakalářské práce je přínos metod a technik arteterapie a muzikoterapie pro osoby s poruchami autistického spektra v kontextu poskytování sociálních služeb. Cílem práce je zjistit, které muzikoterapeutické a arteterapeutické metody a techniky příznivě působí na osoby s poruchami autistického spektra. Práce definuje arteterapii a muzikoterapii a popisuje používané metody a techniky. Dále je zaměřena na problematiku poruch autistického spektra a na současné možnosti a limity sociálních služeb pro osoby s tímto zdravotním postižením. Praktická část práce obsahuje kvalitativní šetření s arteterapeuty a muzikoterapeuty. Toto šetření má ukázat na konkrétní metody a techniky, které pozitivně ovlivňují osoby s poruchami autistického spektra a tedy nepřímo tak pomáhají zkvalitnit poskytování sociální služby. |
Seznam odborné literatury |
CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: [skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé]. Praha: Portál, 1998. Hry. ISBN 80-7178-204-1 JEBAVÁ, Jana. Úvod do arteterapie. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-394-6. LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Vyd. 2. Přeložil Johana ELISOVÁ. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-729-9. KANTOR, Jiří, Matěj LIPSKÝ a Jana WEBER. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. Psyché. ISBN 978-80-247-2846-9. ZELEIOVÁ, Jaroslava. Muzikoterapie: východiska, koncepty, principy a praxe. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-237-9. LINKA, Arne. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice: Gloria, 1997. ISBN 80-901834-4-1. ŠPORCLOVÁ, Veronika. Autismus od A do Z. V Praze: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-98-5. UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0. ČADILOVÁ, Věra, Hynek JŮN a Kateřina THOROVÁ. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7. BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2. |