Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Administrativní zatížení v práci ředitele základní školy
Název práce v češtině: Administrativní zatížení v práci ředitele základní školy
Název v anglickém jazyce: The administrative burden in the headmaster´s work in primary school
Klíčová slova: školní management|ředitel základní školy|náplň práce ředitele základní školy|řídící pracovník|základní škola|pedagogické vedení|pedagogické řízení|správa školy|dokumentace školy
Klíčová slova anglicky: school management|headmaster of the primary school|workload of headmaster of the primary school|manager|the primary school|pedagogical leadership|pedagogical management|school administration|school documentation
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.12.2018
Datum zadání: 10.12.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.01.2020
Datum a čas obhajoby: 31.01.2020 14:30
Datum odevzdání elektronické podoby:07.01.2020
Datum proběhlé obhajoby: 31.01.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Předkládaná bakalářská práce na téma „Administrativní zatížení v práci ředitele základní školy“ si klade za cíl zjistit jaké faktory administrativního řízení vnímají ředitelé základních škol jako zatěžující, a navrhnout změny, jež by mohly vést ke snížení administrativní zátěže ředitelů základních škol. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části této bakalářské práce je nastíněna náplň práce ředitele základní školy, a to na základě analýzy platné legislativy, platných předpisů, odborné literatury a vlastního empirického šetření autorky. Empirická část této bakalářské práce rozšiřuje teoretickou část. Je tvořena kvalitativním výzkumem, jejímž cílem je, skrze polostrukturované hloubkové rozhovory s řediteli škol zjistit, jaké faktory administrativního řízení vnímají, jako zatěžující následně navrhnout změny, jež by vedly k jejímu snížení.
Seznam odborné literatury
ANDRYS, Ondřej. Jaké jsou povinné vnitřní předpisy, směrnice a řády ve školách? In: Pedagogicke.info [online]. pedagogicke.info, 2018, [cit. 2019-07-10]. Dostupné z:http://www.pedagogicke.info/2018/08/jake-jsou-povinne-vnitrni-predpisy.html
ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy: 10. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3.
BAAROVÁ, Šárka. In: Vedení školy v praxi. Požární ochrana v prostředí základních škol. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Graabe, s.r.o., 2003- ISSN: 1801-8343
BANNERT, Petr. Analýza dokumentace školy: Katalog kvantitativních indikátorů. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-80-4.
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2011-2015) [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2011, [cit. 2019-04-10]. Dostupné z:http://www.msmt.cz/file/18688
FRIEDRICHOVÁ, Eliška. In: Vedení školy v praxi. Povinná dokumentace BOZP v ZŠ a SŠ. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Graabe, s.r.o., 2003- ISSN: 1801-8343
EGER, Ludvík. Řízení školy při zavádění školního vzdělávacího programu. Plzeň: Fraus, 2006. Moderní pedagogika v teorii a praxi. ISBN 80-7238-583-6.
FEDEROVIČOVÁ, Miroslava. Mezinárodní srovnání škol: české administrativní inferno.Praha: Národohospodářský ústav AV ČR, v.v.i., 2019. ISBN: 978-80-7344-504-1. Dostupné z: https://idea.cerge-i. cz/files/IDEA_Studie_12_2019_Kvalita_reditelu_skol/ IDEA_Studie_12_2019_Kvalita_reditelu_skol_flip.html#p=2
HLADKÝ, Jaromír. In: Vedení školy v praxi. Hodnocení zaměstnanců. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Graabe, s.r.o., 2003- ISSN: 1801-8343
HRIC, Milan. In: Vedení školy v praxi. Strategické plánování. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Graabe, s.r.o., 2003- ISSN: 1801-8343
JINDRA, Jaroslav. Abeceda managementu. In: Metodický portál RVP [online]. Kladno, 2008 [cit. 2019-04-14]. Dostupné z:https://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/2653/ABECEDA-MANAGEMENTU.html/
Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. (2010). Praha: McKinsey & Company.
KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. 4., rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-168-3.
KUNCOVÁ, Sylvie. In: Vedení školy v praxi. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Graabe, s.r.o., 2003- ISSN: 1801-8343
Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2017/2018, Praha, 2018 [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2018 - [cit. 2019-10-21] Dostupné z: http://www.csicr.cz/html/2018/Vyrocni_zprava_CSI_2017_2018/html5/index.html?&locale=CSY
LHOTKOVÁ, Irena, Václav TROJAN a Jindřich KITZBERGER. Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7357-899-2.
MARTÍNEK, Zdeněk. In: Vedení školy v praxi. Spisová služba, skartace a archivace dokumentů ve škole. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Graabe, s.r.o., 2003- ISSN: 1801-8343
MAZÁNKOVÁ, Eva, Role asistenta pedagoga v inkluzivním vzdělávání na základní škole, Praha, 2018. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze, Vedoucí práce Martina Švandová
MICHALÍK, Jan. In. Pedagogická orientace 2: Školní řády-hledisko právní, obsahové a strukturální[online]. Brno: Pedagogická orientace 2003- [cit. 2019-06-10]. ISSN: 1805-9511. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6788/6280
Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé sociálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění od 01.09.2019
NOSKOVÁ, Lenka. In: Vedení školy v praxi. Osobní plán ředitele školy, Praha: Nakladatelství Dr. Josef Graabe, s.r.o., 2003- ISSN: 1801-8343
OECD (2009). Creating effective teaching and learning enviroments: First results from TALIS, OECD, Paris
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA [online]. Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009 - [cit. 2019-10-21] Dostupné z: https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA/Informace-o-setreni/PISA-2009
Poradenské orgány ředitele školy, In: Psychologie, pedagogika, 2019- [cit. 2019-01-03]. Dostupné z:http://psychologie-pedagogika.studentske.cz/2008/06/poradensk-orgny-editele-koly.html
PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1415-5.
PRUKNER, Vítězslav a Jaromír NOVÁK. Základy managementu [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014 [cit. 2019-08-01]. ISBN 978-80-244-4182-5. Dostupné z: https://publi.cz/books/189/Prukner.html
PRŮCHA, Jan. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7367-546-2
PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
PUHROVÁ, Petrů Barbora. Základy školského managementu a řízení školy, Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2017, dostupné z:https://fhs.utb.cz/?mdocs-file=13253
PUŠKINOVÁ, Monika. Právo pro ředitele škol v kostce. Praha: Wolters Kluwer, 2014. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7478-397-5.
RABIŇÁKOVÁ, Dana. In: Vedení školy v praxi. Komunikace jako nástroj pro budování vztahu. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Graabe, s.r.o., 2003- ISSN: 1801-8343
RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi: vysokoškolská příručka pro pedagogické fakulty. Praha: SPN, 1975. Pedagogická teorie a praxe.
ŠIKÝŘ, Martin, David BOROVEC a Irena TROJANOVÁ. Personalistika v řízení školy. 2., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-264-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
TROJANOVÁ, Irena. Hodnocení učitelů: náměty pro práci ředitelů škol a školských zařízení. Praha: Wolters Kluwer, 2017. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7552-869-8.
TROJANOVÁ, Irena. Ředitel a střední management školy: průvodce pro ředitele a střední management ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0591-3.
TROJANOVÁ, Irena. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. 2. vydání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2017. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7552-842-1.
TROJANOVÁ, Irena, Ivana ŠNÝDROVÁ a Michaela TURECKIOVÁ. Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7478-349-4.
TROJAN, Václav. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer, 2014. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7478-539-9.
TROJAN, Václav. Řízení pedagogického procesu v současné škole. Praha: Vydavatelství Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, 2017. ISBN 978-80-7290-961-2.
TROJAN, Václav. Pedagogický proces a jeho řízení. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2018. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7598-115-8
TROJAN, Václav. Ředitel školy jako základní faktor pedagogického vedení: Head teacher as an essential factor of educational leadership. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2019. ISBN 978-80-7603-032-9.
TROJAN, Václav, Irena TROJANOVÁ a Monika PUŠKINOVÁ. Zástupce ředitele, aneb, Život mezi mlýnskými kameny. Praha: Wolters Kluwer, 2015. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7478-854-3.
TRUNDA, Jiří a Kamil BŘÍZA, TROJAN, Václav, ed. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. Školský management. ISBN 978-80-7290-541-6.
ŠVANCAR, Radmil. In: Učitelské noviny: Školy mají upracované ruce od administrativy [online]. č. 22/2010. Praha: Gnosis spol. s.r.o., 2010- [cit. 2019-04-19]. ISSN 0139-5718. Dostupné z: Http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=5333&PHPSESSID=4ac63d6ebd32f9f5b3698c4a70f855b5
URBAN, Jan. In: Vedení školy v praxi. Nejčastější chyby při řízení lidských zdrojů ve školských organizacích. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Graabe, s.r.o., 2003- ISSN: 1801-8343
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2. rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
VOCELKA, Jindřich. In: Vedení školy. Běžná školní administrativa. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Graabe, s.r.o., 1997- ISBN: 80-902189-0-3
Vyhláška č. 15/2015 Sb., vyhláška, kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy, ve znění od 01.07.2012
Vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, ve znění od 01.05. 2010
Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění od 25.11.2014
Vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení) ve znění od 01.09.2018
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2010/2011 [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2012 - [cit. 2019-10-21] Dostupné z: http://www.csicr.cz/html/VZCSI_2010_11/html5/index.html?&locale=CSY&pn=1
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění od 01.07.2019
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění od 15.02.2019 do 31.08.2020
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění od 12.01.2016
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK