Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Motivace tělesně postižených dospělých k dalšímu profesnímu vzdělávání
Název práce v češtině: Motivace tělesně postižených dospělých k dalšímu profesnímu vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Motivation of Physically Disabled Adults for Vocational Education
Klíčová slova: zdravotní postižení|handicap|účast na vzdělávání|další profesní vzdělávání|pracovní rehabilitace
Klíčová slova anglicky: physical disability|handicap|participation in education|vocational education|work rehabilitation
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.12.2018
Datum zadání: 06.12.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.06.2019
Datum a čas obhajoby: 10.09.2019 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.08.2019
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude porovnání dalšího profesního vzdělávání osob se zdravotním postižením a osob bez postižení. Hlavním východiskem práce budou výstupy výzkumů Českého statistického úřadu Šetření o vzdělávání dospělých (2016) a Vzdělávání zaměstnaných osob (2015) a dvou analytických zpráv projektu Kooperace, které byly realizovány v letech 2013–2015 Fondem dalšího vzdělávání a publikovány v roce 2015. Nejprve se budu věnovat charakteristice dalšího profesního vzdělávání a dále podrobně rozvinu tematiku důvodů a překážek účasti v dalším profesním vzdělávání. Následně budu věnovat pozornost dalšímu profesnímu vzdělávání osob se zdravotním postižením, přičemž vymezím tuto skupinu a její pozici na trhu práce a přiblížím situaci jejího dalšího vzdělávání. Popíši systém pracovní rehabilitace a nakonec se u této skupiny zaměřím na oblast důvodů a překážek účasti v dalším profesním vzdělávání. Poté budu na základě dostupných statistik komparovat podoby, resp. výskyt důvodů a překážek účasti v dalším profesním vzdělávání u osob se zdravotním postižením a osob bez zdravotního postižení (resp. celou dospělou populací České republiky).

Předběžná struktura práce:
1 Další profesní vzdělávání
1.1 Vymezení oblasti dalšího profesního vzdělávání
1.2 Důvody účasti v dalším profesním vzdělávání
1.3 Překážky účasti v dalším profesním vzdělávání
2 Další profesní vzdělávání osob se zdravotním postižením
2.1 Charakteristika skupiny osob se zdravotním postižením
2.2 Situace v oblasti dalšího vzdělávání osob se zdravotním postižením – nabídka programů a jejich poskytovatelé
2.3 Systém pracovní rehabilitace v České republice
2.4 Důvody účasti v dalším profesním vzdělávání osob se zdravotním postižením
2.5 Překážky účasti v dalším profesním vzdělávání osob se zdravotním postižením
3 Porovnání rozdílů mezi důvody a překážkami v dalším profesním vzdělávání u osob se zdravotním postižením a u osob bez zdravotního postižení
Seznam odborné literatury
CROSS, K. Patricia. Adults as learners: increasing participation and facilitatins learning. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1981. ISBN 978-0-87589-491-1.
ČSÚ. Vzdělávání dospělých v České republice – 2016. In: Český statistický úřad [online]. Praha, 2016 [cit. 2019-05-09]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/vzdelavani-dospelych-v-ceske-republice-2016.
ČSÚ. Vzdělávání zaměstnaných osob – 2015. In: Český statistický úřad [online]. Praha, 2015 [cit. 2019-05-09]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/vzdelavani-zamestnanych-osob-2015.
EPALE. Discussion Summary: How to improve adult learning for people with disabilities? [online]. EPALE: 2017 [cit. 2018-10-23]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/epale/en/blog/epale-discussion-summary-how-improve-adult-learning-people-disabilities.
GALOVÁ, Yveta. Vzdělávání zaměstnanců jako nástroj motivace [online]. Brno, 2010 [cit. 2019-01-15]. Diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. Vedoucí práce: PhDr. Mgr. Zdeněk Šigut, Ph.D. Dostupné z: https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/12911/galov%C3%A1_2010_dp.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
JANÍČKO, Michal. Výstup projektu KOOPERACE: Osoby se zdravotním postižením a další profesní vzdělávání [online]. Praha: Fond dalšího vzdělávání, 2015 [cit. 2019-01-15]. Dostupné z: https://koopolis.cz/sekce/knihovna/403-vystup-projektu-kooperace-osoby-se-zdravotnim-postizenim-a-dalsi-profesni-vzdelavani.
JARVIS, Peter a Mary WATTS, eds. The Routledge international handbook of learning. London: Routledge, 2012. ISBN 978-1-138-57703-9.
JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
KOLOMAZNÍK, Tomáš. Výstup projektu KOOPERACE: Zaměstnanci a další profesní vzdělávání [online]. Praha: Fond dalšího vzdělávání, 2015 [cit. 2019-01-19]. Dostupné z: https://koopolis.cz/sekce/knihovna/449-vystup-projektu-kooperace-zamestnanci-a-dalsi-profesni-vzdelavani.
KREJČÍŘOVÁ, Olga. Teorie a praxe speciálněpedagogické andragogiky [online]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011 [cit. 2018-10-23]. ISBN 978-80-244-2880-2. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1411/podzim2015/MNZA071c/um/60359143/Teorie_a_praxe_specialnepedagogicke_andragogiky.pdf.
LANGER, Tomáš. Spolupráce zaměstnavatelů a vzdělávacích institucí: Jak na firemní vzdělávání kvalitně? [online]. Praha: Svaz průmyslu a dopravy, 2013 [cit. 2019-01-15]. Dostupné z: http://www.socialnidialog.cz/images/stories/Zamestnavatele_a_vzdelavaci_instituce.pdf.
LEPIČ, Martin a kol. Vývoj a změny kvalifikačních potřeb trhu práce v ČR v letech 2000–2025 [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015 [cit. 2019-01-15]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/Vzdelavani_a_TP/Vyvoj_a_zmeny_kvalifikacnich_potreb_KO_2015prowww_.pdf.
MILANA, Marcella, Sue WEBB, John HOLFORD, Richard WALLER a Peter JARVIS, eds. The Palgrave international handbook on adult and lifelong education and learning. London: Palgrave Macmillan, 2018. ISBN 978-1-137-55782-7.
MUŽÍK, Jaroslav. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-220-9.
VETEŠKA, Jaroslav a kol. Trendy a možnosti rozvoje dalšího profesního vzdělávání. Praha: Česká andragogická společnost, 2013. ISBN 978-80-905460-0-4.
VLÁDA ČR. Národní plán podpory rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2015-2020 [online]. Vláda České republiky: Praha, 2015 [cit. 2018-10-23]. Dostupné z: https://www.vlada.cz/cz/ppov/vvzpo/dokumenty/narodni-plan-podpory-rovnych-prilezitosti-pro-osoby-se-zdravotnim-postizenim-na-obdobi-2015-2020-130992/.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK