Motivace tělesně postižených dospělých k dalšímu profesnímu vzdělávání
Název práce v češtině: | Motivace tělesně postižených dospělých k dalšímu profesnímu vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Motivation of Physically Disabled Adults for Vocational Education |
Klíčová slova: | zdravotní postižení|handicap|účast na vzdělávání|další profesní vzdělávání|pracovní rehabilitace |
Klíčová slova anglicky: | physical disability|handicap|participation in education|vocational education|work rehabilitation |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.12.2018 |
Datum zadání: | 06.12.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.06.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2019 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.08.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude porovnání dalšího profesního vzdělávání osob se zdravotním postižením a osob bez postižení. Hlavním východiskem práce budou výstupy výzkumů Českého statistického úřadu Šetření o vzdělávání dospělých (2016) a Vzdělávání zaměstnaných osob (2015) a dvou analytických zpráv projektu Kooperace, které byly realizovány v letech 2013–2015 Fondem dalšího vzdělávání a publikovány v roce 2015. Nejprve se budu věnovat charakteristice dalšího profesního vzdělávání a dále podrobně rozvinu tematiku důvodů a překážek účasti v dalším profesním vzdělávání. Následně budu věnovat pozornost dalšímu profesnímu vzdělávání osob se zdravotním postižením, přičemž vymezím tuto skupinu a její pozici na trhu práce a přiblížím situaci jejího dalšího vzdělávání. Popíši systém pracovní rehabilitace a nakonec se u této skupiny zaměřím na oblast důvodů a překážek účasti v dalším profesním vzdělávání. Poté budu na základě dostupných statistik komparovat podoby, resp. výskyt důvodů a překážek účasti v dalším profesním vzdělávání u osob se zdravotním postižením a osob bez zdravotního postižení (resp. celou dospělou populací České republiky). Předběžná struktura práce: 1 Další profesní vzdělávání 1.1 Vymezení oblasti dalšího profesního vzdělávání 1.2 Důvody účasti v dalším profesním vzdělávání 1.3 Překážky účasti v dalším profesním vzdělávání 2 Další profesní vzdělávání osob se zdravotním postižením 2.1 Charakteristika skupiny osob se zdravotním postižením 2.2 Situace v oblasti dalšího vzdělávání osob se zdravotním postižením – nabídka programů a jejich poskytovatelé 2.3 Systém pracovní rehabilitace v České republice 2.4 Důvody účasti v dalším profesním vzdělávání osob se zdravotním postižením 2.5 Překážky účasti v dalším profesním vzdělávání osob se zdravotním postižením 3 Porovnání rozdílů mezi důvody a překážkami v dalším profesním vzdělávání u osob se zdravotním postižením a u osob bez zdravotního postižení |
Seznam odborné literatury |
CROSS, K. Patricia. Adults as learners: increasing participation and facilitatins learning. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1981. ISBN 978-0-87589-491-1. ČSÚ. Vzdělávání dospělých v České republice – 2016. In: Český statistický úřad [online]. Praha, 2016 [cit. 2019-05-09]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/vzdelavani-dospelych-v-ceske-republice-2016. ČSÚ. Vzdělávání zaměstnaných osob – 2015. In: Český statistický úřad [online]. Praha, 2015 [cit. 2019-05-09]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/vzdelavani-zamestnanych-osob-2015. EPALE. Discussion Summary: How to improve adult learning for people with disabilities? [online]. EPALE: 2017 [cit. 2018-10-23]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/epale/en/blog/epale-discussion-summary-how-improve-adult-learning-people-disabilities. GALOVÁ, Yveta. Vzdělávání zaměstnanců jako nástroj motivace [online]. Brno, 2010 [cit. 2019-01-15]. Diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. Vedoucí práce: PhDr. Mgr. Zdeněk Šigut, Ph.D. Dostupné z: https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/12911/galov%C3%A1_2010_dp.pdf?sequence=1&isAllowed=y. JANÍČKO, Michal. Výstup projektu KOOPERACE: Osoby se zdravotním postižením a další profesní vzdělávání [online]. Praha: Fond dalšího vzdělávání, 2015 [cit. 2019-01-15]. Dostupné z: https://koopolis.cz/sekce/knihovna/403-vystup-projektu-kooperace-osoby-se-zdravotnim-postizenim-a-dalsi-profesni-vzdelavani. JARVIS, Peter a Mary WATTS, eds. The Routledge international handbook of learning. London: Routledge, 2012. ISBN 978-1-138-57703-9. JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9. KOLOMAZNÍK, Tomáš. Výstup projektu KOOPERACE: Zaměstnanci a další profesní vzdělávání [online]. Praha: Fond dalšího vzdělávání, 2015 [cit. 2019-01-19]. Dostupné z: https://koopolis.cz/sekce/knihovna/449-vystup-projektu-kooperace-zamestnanci-a-dalsi-profesni-vzdelavani. KREJČÍŘOVÁ, Olga. Teorie a praxe speciálněpedagogické andragogiky [online]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011 [cit. 2018-10-23]. ISBN 978-80-244-2880-2. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1411/podzim2015/MNZA071c/um/60359143/Teorie_a_praxe_specialnepedagogicke_andragogiky.pdf. LANGER, Tomáš. Spolupráce zaměstnavatelů a vzdělávacích institucí: Jak na firemní vzdělávání kvalitně? [online]. Praha: Svaz průmyslu a dopravy, 2013 [cit. 2019-01-15]. Dostupné z: http://www.socialnidialog.cz/images/stories/Zamestnavatele_a_vzdelavaci_instituce.pdf. LEPIČ, Martin a kol. Vývoj a změny kvalifikačních potřeb trhu práce v ČR v letech 2000–2025 [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015 [cit. 2019-01-15]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/Vzdelavani_a_TP/Vyvoj_a_zmeny_kvalifikacnich_potreb_KO_2015prowww_.pdf. MILANA, Marcella, Sue WEBB, John HOLFORD, Richard WALLER a Peter JARVIS, eds. The Palgrave international handbook on adult and lifelong education and learning. London: Palgrave Macmillan, 2018. ISBN 978-1-137-55782-7. MUŽÍK, Jaroslav. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-220-9. VETEŠKA, Jaroslav a kol. Trendy a možnosti rozvoje dalšího profesního vzdělávání. Praha: Česká andragogická společnost, 2013. ISBN 978-80-905460-0-4. VLÁDA ČR. Národní plán podpory rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2015-2020 [online]. Vláda České republiky: Praha, 2015 [cit. 2018-10-23]. Dostupné z: https://www.vlada.cz/cz/ppov/vvzpo/dokumenty/narodni-plan-podpory-rovnych-prilezitosti-pro-osoby-se-zdravotnim-postizenim-na-obdobi-2015-2020-130992/. |