Návrh metodiky výuky soutěžního společenského tance dospělých
Název práce v češtině: | Návrh metodiky výuky soutěžního společenského tance dospělých |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Design of Training Methodology for Competitive Adult Ballroom Dance Classes |
Klíčová slova: | výuka|metodika výuky|trenér|soutěžní společenský tanec|taneční pár|taneční sport |
Klíčová slova anglicky: | training|teaching metodology|trainer|competitive ballroom dance|dancing couple|dance sport |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.12.2018 |
Datum zadání: | 06.12.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.12.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2019 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.08.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Výuka soutěžního společenského tance v České republice se stále vyvíjí a do určité míry využívá poznatků z trenérské profese v různých sportovních disciplínách. Cílem bakalářské práce je navrhnout metodiku výuky soutěžních společenských tanců, tj. tanců standardních a latinskoamerických. Úvodní pasáže se budou zabývat optimálním rozložením tréninků ve vybraných sportovních disciplínách. Dále se zaměří na vybrané didaktické aspekty výuky společenských tanců, jakými jsou například motivace tanečního páru, komunikace mezi tanečníky a lektory, či role lektora při výuce (např. trenér techniky, choreograf, mentor time managementu…) a také na výuku soutěžního společenského tance z hlediska struktury (rozložení, zaměření, délka a frekvence lekce). Dále bude pozornost věnována přiměřenosti výuky ze zdravotního hlediska. Vybranými krátkodobými fyzickými aspekty v soutěžním tanci jsou například fyzická intenzita, náplň či rozložení lekce. Vybrané dlouhodobé fyzické aspekty zahrnují například vhodné stravování, strečink a fitness přípravu. Na základě výše uvedených zjištění bude zpracován návrh metodiky lektorské činnosti v oblasti soutěžního společenského tance. Empirické šetření se zaměří na profesionální lektory a na dospělé soutěžní taneční páry. Cílem šetření je zjistit subjektivní preference, názory a upřednostňované postupy lektorů i dospělých soutěžních párů na vybrané didaktické aspekty výuky soutěžního společenského tance. Data získaná od obou skupin respondentů budou komparována s vytvořenou metodikou lektorské činnosti v oblasti soutěžního společenského tance. Data budou získána rozhovory (s cca 5–8 profesionálními lektory) a z dotazníkového šetření (s cca 30 dospělými soutěžními tanečními páry). Struktura: 1 Vybrané modely optimálního rozložení tréninku ve vybraných sportovních disciplínách 2 Vybrané didaktické aspekty výuky společenských tanců 2.1 Motivace tanečního páru 2.2 Komunikace mezi lektorem a tanečním párem 2.3 Vybrané role lektora v přístupech k tanečním párům 3 Struktura výuky společenských tanců jako vybraný didaktický aspekt 3.1 Skupinové lekce 3.2 Individuální lekce 4 Vybrané fyzické aspekty výuky společenských tanců 4.1 Vybrané krátkodobé fyzické aspekty 4.2 Vybrané dlouhodobé fyzické aspekty 5 Metodika lektorské činnosti v oblasti soutěžního společenského tance 6 Empirické šetření: Subjektivní preference, názory a upřednostňované postupy lektorů společenského tance a dospělých soutěžních tanečních párů |
Seznam odborné literatury |
BENNAHUM, Judith Ch. Teaching Dance Studies. New York: Taylor Francis Group, 2005. ISBN 978-0-415-97036-5. COLVIN, Geoff. Talent nerozhoduje. Praha: Mladá fronta, 2015. ISBN 978-80-204-3680-1. JELÍNEK, Marian a Kamila JETMAROVÁ. Sport, výkon a metafyzika aneb jak proměnit „práci“ ve hru a úsilí v medaile. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3288-9. KENT, Richard a Josie BRAY. Writing the Dance. Marston Gate: Writing Athlets, 2013. ISBN 978-0-9860191-3-5. LANGER, Tomáš. Moderní lektor. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4. MÁČEK, Miloš, Jiří RADVANSKÝ et al. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-695-3. MILLMAN, Dan. Škola pokojného bojovníka: Mistrovství těla a ducha. Praha: Eminent, 2006. ISBN 80-7281-245-9. PRESTON-DUNLOP, Valerie. A Handbook for Dance in Education. Michigan: Longman, 1987. ISBN 978-0-582-99475-1. REID, Louise A. Ways of Understanding and Education. London: Heinemann Educational Publishers, 1986. ISBN 978-0-85473-240-1 SVOBDA, Bohumil. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0156-7. VERMEY, Ruud. Latin. München: Kastell Verlag, 1994. ISBN 978-3-924592-44-8. WINKELHUIS, Maximiliaan. Dance to your maximum. Amsterdam: Karstens, 2001. ISBN 90-806555-1-1. |