Hudební metafory v češtině a v japonštině
Název práce v češtině: | Hudební metafory v češtině a v japonštině |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Music metaphors in Czech and Japanese |
Klíčová slova: | figurativní jazyk|hudba|japonština|čeština|konceptuální metafory |
Klíčová slova anglicky: | figurative language|music|Japanese|Czech|conceptual metaphors |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sinologie (21-KSI) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Petra Kanasugi, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 21.11.2018 |
Datum zadání: | 24.01.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.01.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 10.02.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.01.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.02.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martin Tirala, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Hlavním účelem zadávané práce je zjistit, nakolik má metaforický jazyk používaný při popisu a hodnocení hudby, o které se říká, že je univerzálním jazykem, v češtině a v japonštině univerzální character; posoudit na základě jazyka, do jaké míry je chápání, prožívání a vyjadřování se o hudbě univerzálně lidské a do jaké míry kulturně specifické. V úvodní části práce řešitelka představí výsledky výzkumu figurativního jazyka (teorie metonymie a metafory) se specifickým důrazem na tzn. synestetické metafory. Zároveň shrne specifika vnímání a prožívání hudby jako dispozice vedoucí k přirozenému tíhnutí k figurativnímu jazyku. Hlavní část práce bude prezentovat metodologii a dosažené výsledky korpusového výzkumu a psycholingvistického experimentu. Účelem korpusového výzkumu bude získat co možná nejúplnější přehled o metaforickém jazyce používaném při popisu a hodnocení hudby obecně. Účelem psycholingvistického experimentu bude získat srovnatelnou sadu metafor vážících se ke stejnému hudebnímu prožitku. Obě sady metafor budou vzájemně konfrontovány. V závěrečné práci řešitelka shrne a interpretuje výsledky obou průzkumů. |
Seznam odborné literatury |
Ball, P. 2010. The Music Instinct: How Music Works and Why We Can't Do Without It. New York : Oxford University Press. Barcelona, A. 2003. Metaphor and metonymy at the crossroads: a cognitive perspective. New York: Mouton de Gruyter, 2003. Dirven, R., Pörings, R. 2002. Metaphor and metonymy in comparison and contrast. Berlin ; New York : Mouton de Gruyter. Gonzálvez-García, F. 2013. Metaphor and metonymy revisited beyond the contemporary theory of metaphor: recent developments and applications. Philadelphia : John Benjamins Publishing Company. Hallam, S., Cross, I., Thaut, M. 2011. The Oxford handbook of music psychology. Oxford : Oxford University Press. Krantz, S. 1987. Metaphor in Music. The Journal of Aesthetics and Art Criticism. 45(4): pp. 351-360. Patel, A. 2008. Music, language, and the brain. Oxford: Oxford University Press. Takada, Mari. 2008. Keijóši no tagisei: kjókankaku hikaku no imi nettováku (Polysemy of adjectives: synesthetic semantic network). Nihon ninči gengo gakkaironbunšú (Journal of Japanese Cognitive Linguistics Society) 8, pp.256-262. Williams JM. 1976. Synaesthetic adjectives: A possible law of semantic change. Language 461-478. Wolter, S at alia. 2014. Musical metaphors: evidence for a spatial grounding of non-literal sentences describing auditory events. Acta Psychologica, Vol. 156, pp. 126-135. Zangwill N. 2007. Music, Metaphor, and Emotion. The Journal of Aesthetics and Art Criticism. 65(4): pp. 391-400. |