Obraz exotických tanečnic v české literatuře dvacátých let 20. století
Název práce v češtině: | Obraz exotických tanečnic v české literatuře dvacátých let 20. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Image of Female Exotic Dancers in Czech Literature during the Twenties |
Klíčová slova: | tanec|tanečnice|česká literatura|gender|postkolonialismus|intersekcionalita|mužský pohled|Josephine Baker|Mata Hari|Anita Berber |
Klíčová slova anglicky: | dance|female dancer|Czech literature|gender|postcolonialism|intersectionality|male gaze|Josephine Baker|Mata Hari|Anita Berber |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Václav Vaněk, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.11.2018 |
Datum zadání: | 08.11.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 21.11.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 30.01.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.01.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Libuše Heczková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Autorka se ve své práci bude zabývat tancem jakožto moderním kulturním fenoménem. Bude zkoumat taneční umění a obraz známých světových tanečnic v české literatuře z období dvacátých let a začátku třicátých let 20. století. Zaměří se jak na díla beletristická, tak na dobový tisk. Bude se tomuto umění věnovat rovněž v souvislosti s performovanou sexualitou a detabuizací nahoty při tanečních vystoupeních. |
Seznam odborné literatury |
BRAGANCEOVÁ, A. Mata Hari: prach v očích / Anne Braganceová, z francouzského originálu přeložila Alexandra Pflimpflová. Praha: Mladá fronta, 1997, 238 s. BRODSKÁ Božena, Vašut Vladimír: Svět tance a baletu, AMU Praha 2004. DĚJINY UMĚLECKÉ KULTURY, SPN Praha 1989. DUNCANOVÁ, I. 1942. Tanec. Praha: Družstvo Dílo přátel umění a knihy. GOLDBERG, R. Performance art: from futurism to the present, New York: Harry N. Abrams, 1988, 216 p. GREBENÍČKOVÁ, R. Tělo a tělesnost v novověkém myšlení, Havlíčkův Brod: Prostor, 1997, 112 s. HAMBLY, W. D.: Zaklínací tance primitivních národů. Přel. T. Vodička. 1934. HANNA, J. L. Dance, sex and gender: signs of identity, dominance, defiace, and desire, Chicago: The University of Chicago Press, 1988, 311 s. KLOUBKOVÁ, I. Výrazový tanec v ČSR, AMU, Praha 1989. JENČÍK, J. Tanec a jeho vytváření. Praha, Zátiší, Knihy srdce i ducha, 1926. 32 s. JŮZL, M. a kol. Dějiny umělecké kultury (II). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996. 341 s. ISBN 80-04-22193-9 KAMILOV, S. Taneční umění. Praha, 1932. 230 s. LAMOTHE, KIEMERER L. Nietzsche’s Dancers. Isadora Duncan, Martha Graham, and the Revaluation of Christian Values, New York 2006. MÜLDNER, J. Moderní tance: vznik, vývoj a kulturní význam tance. Praha, 1923. 148 s. PROCTOR, T. M. Female intelligence: women and espionage in the First World War, New York: New York University Press, 2003, 200 s. REY, J. Tanec a umění. Praha: 1942. SIBLÍK, E. Tanec mimo nás i v nás: historické poznatky a estetické soudy. Praha: Václav Petr, 1937, 368 s. |