Praktické a důkazem podložené intervence ke zvyšování efektivity komunikace mezi lékařem a pacientem
Název práce v češtině: | Praktické a důkazem podložené intervence ke zvyšování efektivity komunikace mezi lékařem a pacientem |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Practicable and evidence-based interventions to increase the effectiveness of doctor-patient communication |
Klíčová slova: | efektivní komunikace|vztah lékař-pacient|lékařství|empatie|soucit|intervence |
Klíčová slova anglicky: | effective communication|physician-patient relationship|medicine|empathy|compassion|intervention |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Eva Höschlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 31.10.2018 |
Datum zadání: | 31.10.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 21.11.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Erika Panenková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je zmapovat doposud zjištěná a důkazem podložená opatření, která mohou pozitivně ovlivnit komunikaci mezi lékařem a pacientem, což se může projevit například zvýšením kvality sdělovaných informací, pozitivním vlivem na uzdravování pacienta, jeho dodržování léčebných opatření i jeho životní spokojenosti a kladnému vztahu k lékaři. V literárně přehledové části bude stručně zmíněna teorie komunikace s přihlédnutím ke komunikaci mezi dvěma jednotlivci v různém postavení, včetně souvisejících charakteristik vztahu lékaře a pacienta. Budou zmíněny základní techniky efektivní komunikace v lékařském prostředí. Nejrozsáhlejší část popíše přehled v praxi použitelných intervencí, které prokazatelně zvyšují efektivitu komunikace mezi lékařem a pacientem. Návrh výzkumu bude vycházet z literárně přehledové části. Na jejím základě budou vybrány nejúčinnější a zároveň snadno prakticky aplikovatelné intervence vedoucí ke zkvalitnění komunikace mezi lékařem a pacientem. O těchto vybraných intervencích bude vytvořen workshop pro lékaře, který jim poskytne návod, jak získané poznatky uplatnit v praxi. Výzkumný vzorek budou tvořit praktičtí lékaři. Ve výzkumu bude použit design opakovaných měření ( pre-test a post-test) mezi nimiž se bude odehrávat intervence (workshop). Studie ověří, zda a zejména do jaké míry je možné zefektivnit komunikaci mezi lékařem a pacientem a na jaké oblasti sledovaného dopadu bude mít případná změna |
Seznam odborné literatury |
Borţun, D., & Matei, C. S. (2017). Aspects of communication in medical life. Doctor-patient communication: differentiation and customization. Journal Of Medicine & Life, 10(1), 60-65. Giroldi, E., Veldhuijzen, W., Geelen, K., Muris, J., Bareman, F., Bueving, H., & ... van der Vleuten, C. (2017). Developing Skilled Doctor-Patient Communication in the Workplace: A Qualitative Study of the Experiences of Trainees and Clinical Supervisors. Advances In Health Sciences Education, 22(5), 1263-1278. Křivohlavý, J. (1995). Rozhovor lékaře s pacientem. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. Obereignerů, R. (2009). Komunikační dovednosti ve službách medicíny. Břeclav: Adamira. Tate, P. (2014). The doctor's communication handbook. London; New York : Radcliffe Publishing. |