Osvojování češtiny kubánskými mluvčími z fonetického hlediska
Název práce v češtině: | Osvojování češtiny kubánskými mluvčími z fonetického hlediska |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Phonetic Aspects of the Acquisition of Czech by Cuban Speakers |
Klíčová slova: | kontrastivní fonetika|čeština|kubánská španělština|osvojování jazyka|osvojování češtiny jako cizího jazyka |
Klíčová slova anglicky: | contrastive Phonetics|Czech|Cuban Spanish|language acquisition|acquisition of Czech as a foreign language |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav románských studií (21-URS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Petr Čermák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.10.2018 |
Datum zadání: | 30.10.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.10.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2021 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.08.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Zuzana Krinková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Úvod, vymezení cíle práce: specifické problémy akvizice češtiny kubánskými mluvčími z fonetického hlediska. Popis teoretických východisek a cílů.
2. Teoretická část: kontrastivní porovnání fonetických systémů češtiny a španělštiny (specificky kubánské španělštiny); otázka transferu/interferencí; identifikace prvků, které mluvčím druhého jazyka působí problémy. Fonetická charakteristika těchto prvků a jejich hierarchizace dle obtížnosti (formulace hypotéz). Specifické problémy kubánských mluvčích mluvících česky. 3. Praktická část: ověření platnosti hypotéz. Vytvoření vzorku nahrávek rodilých mluvčích (formulace úkolů, výběr respondentů, kvalitativní výzkum s komentářem). Vymezení sledovaných proměnných (délka pobytu v ČR, prostředí, ve kterém se pohybuje, pohlaví atd.). 4. Analýza výsledků. 5. Závěry a shrnutí |
Seznam odborné literatury |
Antón, M. A review of recent research (2000-2008) on applied linguistics and language teaching with specific reference to L2 Spanish. Language Teaching, 2011, 44.1, s. 78-112.
Arbulu Barturen, B. Estudio del sistema vocálico del español como lengua extranjera. Málaga: ASELE, 2000. Cvrček, V. a kol. Mluvnice současné češtiny 1. Praha: Karolinum, 2010. Čermák, P. Fonetika a fonologie současné španělštiny. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2015. Černikovská, Š. (2012): La realización de la vocal alta anterior en la interlengua de hablantes checos. Diplomová práce. Černikovská, Š. (2016): Las vocales españolas en la interlengua de hablantes checos. Disertační práce. Duběda, T. Jazyky a jejich zvuky. Univerzálie a typologie ve fonetice a fonologii. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2005. Handbook of the International Phonetic Association: A guide to the use of the International Phonetic Alphabet. 1999 Kotková, Radomila. 2017. Čeština nerodilých mluvčích s mateřským jazykem neslovanským. Praha: Karolinum Krčmová, Marie. 2008. Úvod do Fonetiky a Fonologie pro Bohemisty. Vyd. 3., dotisk. Studijní Texty. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Lahoz Bengoechea, José María. 2015. „¿Qué aporta la fonética contrastiva a la didáctica de ELE?“ en La enseñanza de ELE centrada en el alumno. Lleó, C. La adquisición de la fonología de la primera lengua y de las lenguas extranjeras. (Lingüística y Conocimiento, 23) Madrid: Visor, 1997. Llisterri Boix, J. Introducción a la fonética: el método experimental. Barcelona: Anthropos, 1991. Machač, P.; Skarnitzl, R. Fonetická segmentace hlásek. Praha: Epocha, 2009. Martínez Celdrán, E. Fonética experimental: teoría y práctica. Madrid: Síntesis, 1991. Martínez Celdrán, E. Fonética. Barcelona: Teide, 1994. Monroy-Casas, Rafael: Aspectos fonéticos de las vocales españolas. LibrosEnRed, 2004. Muñoz, C., ed. Lenguas Segundas: Adquisición en el aula, Barcelona: Editorial Ariel, 2000. Palková, Z. (1989): Základní kurs české výslovnosti (pro cizince). SPN, Praha. Palková, Z. (1995): Některé problémové jevy výslovnosti a intonace v současné spisovné češtině. In Přednášky z XXXVII. a XXXVIII. běhu LŠSS. Praha: Univerzita Karlova, s. 103–109. Palková, Zdena. 1994. Fonetika a fonologie češtiny: s obecným úvodem do problematiky oboru. Online. Praha: Karolinum.http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html. Pokorná, J., Vránová, M.(2007): Přehled české výslovnosti. Praha: Portál. Quilis, A. Fonética acústica de la lengua española. Madrid: Gredos, 1981. Quilis, A. Tratado de fonología y fonética españolas. Madrid: Gredos, 1993. Real Académia Española. Nueva Gramática de la lengua española: Fonética y fonología. Madrid: Espasa 2011. Romaševská, K. 2011. Jak překonat výslovnostní problémy, aneb o významu poslechu ve výuce češtiny pro cizince zejména ve skupinách rusky hovořících studentů. Volín, J. 2007. Statistické metody ve fonetickém výzkumu. Praha: Epocha Weinreich, U. On the description of phonic interference. Word, 1957, vol. 13, s. 1-11. |