Komunikace dětí s Tourettovým syndromem
Název práce v češtině: | Komunikace dětí s Tourettovým syndromem |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communication of children with Tourette´s syndrome |
Klíčová slova: | osvojování jazyka|komunikace|Tourettův syndrom |
Klíčová slova anglicky: | language acquisition|communication|Tourette´s syndrome |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.10.2018 |
Datum zadání: | 01.11.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.11.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2019 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na specifika komunikace dětí s Tourettovým syndromem. Základem práce budou polostrukturované rozhovory s rodiči dětí, obsahová analýza internetových fór, popř. blogů rodičů těchto dětí a analýza nahrávek komunikace dětí s daným syndromem. Postup práce: 1. Prostudovat odbornou literaturu k Tourettovu syndromu, ke komunikaci s dětmi s narušenou komunikační schopností, k vývoji a komunikaci dětí ve věku, v němž budou zkoumané děti, ke zvoleným výzkumným metodám. 2. Vyhledat relevantní internetové zdroje (diskusní fóra, blogy atp.), na nichž rodiče dětí s daným syndromem komunikují o příslušné problematice; sestavit vhodný soubor komunikátů k další analýze a tento soubor analyzovat – zaměřit se na obsahy související s potížemi dítěte, s jeho komunikačními schopnostmi a s komunikací dospělých s dítětem. 3. Navázat kontakt s rodiči, kteří by byli ochotní se zapojit do výzkumu. Připravit text informovaného souhlasu pro rodiče, informovaný souhlas rodičů získat. 4. Připravit okruhy otázek pro polostrukturované rozhovory. Rozhovory realizovat a odpovědi rodičů vhodným způsobem zaznamenat (pokud rodiče budou souhlasit, pořídit audionahrávku rozhovoru). Získaný materiál analyzovat z týchž hledisek jako zdroje internetové. 5. Pořídit vzorky nahrávek komunikace dětí s Tourettovým syndromem. Nahrávky vhodným způsobem přepsat. Nahrávky a přepisy analyzovat – provést celkovou charakteristiku projevu dítěte a pokusit se postihnout specifika, která by v projevu dítěte mohla souviset s daným syndromem. 6. Usouvztažnit výsledky získané analýzou všech tří typů dat. Vyvodit závěry, neopomenout diskusi k výhodám a nevýhodám provedeného výzkumu a užitých výzkumných metod. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura Cummings, L. (ed.) (2014): The Cambridge handbook of communication disorders. Cambridge: CUP. (relevantní části) Horňáková, K. a kol. (2005): Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko. (nebo český překlad: Jak mluvit s dětmi od narození do tří let; relevantní části) Kerekrétiová, A. a kol. (2016): Logopédia. Bratislava: UK. (popř. další obdobné příručky) Kulišťák, P. a kol. (2017): Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Karolinum. (relevantní části) Kushner, H. I. (2011): Tourettův syndrom. Praha: Triton. Owens, Jr., R. E. (2014): Language developmnet. Edinburgh: Preston. (nebo jiné vydání) Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada. Šauerová, M. a kol. (2012): Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada. (relevantní části) Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Hesla v odborných encyklopediích, časopisecké a sborníkové studie, kvalifikační práce související s tématem. |