Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Psychologie výtvarného umění u Rudolfa Arnheima
Název práce v češtině: Psychologie výtvarného umění u Rudolfa Arnheima
Název v anglickém jazyce: Rudolf Arnheim’s psychology of art
Klíčová slova: Rudolf Arnheim|teorie Gestalt|teorie výrazu|afektivita|percepce
Klíčová slova anglicky: Rudolf Arnheim|Gestalttheorie|theory of expression|affectivity|perception
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 17.10.2018
Datum zadání: 17.10.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 31.10.2018
Datum a čas obhajoby: 14.09.2020 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl vyjasnit význam a úlohu psychologie výtvarného umění v pojetí Rudolfa Arnheima a nastínit možnosti jejího využití v současném výzkumu psychologie vnímání. Výklad se zpočátku dotkne Arnheimova akademického zázemí, jeho vzdělání a myšlenkových předpokladů jeho díla. Dále budou objasněny základní principy Arnheimovy analýzy zrakové percepce, což obnáší především vymezení termínů anschauliches Denken, visuelle Dynamik a Ausdruck. Teoretickou část završí rozbor jednotlivých fenoménů vizuální dynamiky, jak je Arnheim popsal v monografii Kunst und Sehen (2000). Práce bude obsahovat rovněž kritickou recepci Arnheimova díla, zejména ve smyslu konfrontace s moderními psychologickými výzkumy.

Empriciká část představí experimentální studii fenoménu „tíhy“ perceptivních předmětů. Probandům se prezentují různé smyslové podněty a s využitím eyetrackeru se bude ověřovat hypotéza, že figury, jejichž vlastnosti (relativní velikost, světlost, sytost...) jim propůjčují větší „tíhu“, budou ve vizuálním poli vyhledávány častěji než jiné.
Seznam odborné literatury
Arnheim, R. (1928). Experimentell-psychologische Untersuchungen zum Ausdrucksproblem. Psychologische Forschung, 11, 2-132.

Arnheim, R. (2003). Die Macht der Mitte. Eine Kompositionslehre für die bildenden Künste. Köln: DuMont.

Arnheim, R. (2000). Kunst und Sehen: eine Psychologie des schöpferischen Auges. Brelin: de Gruyter.

Koffka, K. (1940). Problems in the Psychology of Art. In Bernheimer, R., et al. (Eds.). Art: A Bryn Mawr symposium (pp. 180.273). Bryn Mawr: Bryn Mawr College.

Köhler, W. (1947). Gestalt Psychology. New York: Liveright.

Verstegen, I. (2005). Arnheim, Gestalt and Art: A Psychological Theory. Vienna: Springer-Verlag Wien.

Verstegen, I. (2014). Cognitive Iconology: When and How Psychology Explains Images. Amsterdam: Rodopi.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK