Čtení, psaní a mluvený projev u dítěte s netypickým vývojem osvojování jazyka
Název práce v češtině: | Čtení, psaní a mluvený projev u dítěte s netypickým vývojem osvojování jazyka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reading, writing and speaking in a child with an atypical language development |
Klíčová slova: | čtení|psaní|mluvený projev|dyslexie|vývojová dysfázie|mladší školní věk |
Klíčová slova anglicky: | reading|writing|speaking|dyslexia|specific language impairment|younger school age |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.10.2018 |
Datum zadání: | 01.11.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.11.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.08.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na charakteristiku čtení, psaného projevu a mluveného projevu u dítěte mladšího školního věku, u něhož osvojování jazyka probíhá netypickým způsobem a s obtížemi (s podezřením na vývojovou dysfázii, popř. dyslexii). Analýza se soustředí především na oblasti, s nimiž má dítě potíže, a s oporou o odbornou literaturu se pokusí vysledovat jevy, které by mohly souviset s projevy vývojové dysfázie či dyslexie. Jádrem práce bude případová studie dítěte ve věku 8-9 let. Zkoumaným materiálem budou nahrávky projevů dítěte, nahrávky jeho hlasitého čtení a ukázky jeho písemného projevu. Využito bude také pozorování dítěte při doučování. Postup práce 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, především k vývojové dysfázii, vybraným specifickým poruchám učení (zejm. dyslexii), k ranému čtení a psaní, k vývoji dítěte daného věku a k vybraným výzkumným metodám. 2. Navázat kontakt s rodinou, jejíž dítě se výzkumu zúčastní. Připravit text informovaného souhlasu pro zákonného zástupce, informovaný souhlas získat. 3. Shromáždit materiál pro analýzu: vybrané psané projevy dítěte, audionahrávky mluveného projevu a hlasitého čtení, popř. další materiály, jako jsou např. řešení různých jazykových cvičení, které dítě v rámci výuky či doučování vypracuje. Nahrávky vhodným způsobem přepsat (např. systém CHAT z CHILDES, vhodně přizpůsobený systém konverzační analýzy atp.). Provést pozorování dítěte při vybraných hodinách doučování, výsledky pozorování zaznamenat. Bude-li to možné, získat obdobné materiály z několika časových období. 4. Získané materiály analyzovat, zaměřit se přitom na oblasti, s nimiž má dítě potíže. Porovnat výsledky získané analýzou psaného projevu, čtení a mluveného projevu. Porovnat získané výsledky s poznatky z odborné literatury. Podaří-li se získat materiály z různých časových období, jejich srovnáním zjistit případné změny v projevech dítěte v čase. 5. Vyvodit závěry, neopomenout diskusi k výhodám a nevýhodám provedeného výzkumu a zvolených metod. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura Eliot, J. G. – Grigorenko, E. L. (2014): The Dyslexia Debate. New York: Cambridge University Press. (relevantní části) Gavora, P. – Zápotočná, O. a kol. (2003): Gramotnosť. Bratislava: UK v Bratislave. Křivánek, Z. – Wildová, R. a kol. (2011): Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PedF UK. Lechta, V. a kol. (2003): Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Nunes, T. – Bryant, P. (eds.) (2004): Handbook of Children´s Literacy. Dordrecht et al.: Kluwer. (relevantní části) Owens, Jr., R. E. (2014): Language Development. 8. vyd. Edinburgh: Pearson. (nebo jiné vydání; relevantní části) Pražská skupina školní etnografie (2005): Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum. Richterová, E. – Seidlová Málková, G. (2016): Čtenářské profily dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s typicky se vyvíjejícími vrstevníky. In: E-psychologie, roč. 10, č. 4. Smolík, F. – Seidlová Málková, G. (2014): Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. (relevantní části) Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. Zelinková, O. (2003): Poruchy učení. Praha: Portál. (popř. další přehledy o specifických poruchách učení) Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Kvalifikační práce, časopisecké a sborníkové studie k tématu. |