Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
: Intervenční metody ke zlepšení kognitivního výkonu u dětí s ADHD
Název práce v češtině: : Intervenční metody ke zlepšení kognitivního výkonu u dětí s ADHD
Název v anglickém jazyce: Interventional methods for improving cognitive performance in case of children with ADHD
Klíčová slova: Pozornost|ADHD|Terapie ADHD|Ucpávky do uší
Klíčová slova anglicky: Attention|ADHD|Therapy of ADHD|Earplugs
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.10.2018
Datum zadání: 10.10.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 31.10.2018
Datum a čas obhajoby: 27.05.2019 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 27.05.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zabývá léčebnými a intervenčními strategiemi, které lze využít u dětí a adolescentů s diagnostikovanou poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Cílem práce je představit tyto metody a prostřednictvím výzkumu ověřit, zda vybraná metoda dokáže u experimentální skupiny dětí zlepšit kognitivní výkon.
V teoretické části práce jsou shrnuty intervenční postupy, které jsou v kontextu této poruchy využívány, od farmakoterapie, přes psychoterapii, až k různým alternativním strategiím (relaxace, cvičení, potravinové doplňky, kompenzační pomůcky atd.). Tyto metody jsou používány jak k léčbě ADHD, tak ke zlepšení kognitivních schopností, jako jsou především pozornost a paměť, které jsou ve velké míře tímto onemocněním zasaženy a nedovolí dítěti naplno využít jeho potenciál.
V empirické části bude metodou experimentu zjišťováno, zda vybraný intervenční postup, konkrétně využití ucpávek do uší, sloužících k eliminaci rušivých zvuků v okolí, pomůže zlepšit kognitivní výkon u dětí s ADHD. Výzkumný soubor bude rozdělen na kontrolní a experimentální skupinu, přičemž u obou budou měřeny kognitivní schopnosti pomocí vhodně zvoleného diagnostického nástroje. U experimentální skupiny bude využito výše zmíněných ucpávek do uší a výsledky obou skupin budou následně porovnávány pomocí statistických metod.
Seznam odborné literatury
Arnold, L. E. (1999). Treatment alternatives for attention-deficit! hyperactivity disorder (ADHD). Journal of attention disorders, 3(1), 30-48.

Pugnerová, M., & Kvintová, J. (2016). Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada.

Rief, S. F. (2016). How to Reach and Teach Children and Teens with ADD/ADHD. John Wiley & Sons.

Theiner, P. (2012). ADHD od dětství do dospělosti. Psychiatrie pro praxi [online], 13(4), 148-151 [cit. 20. 3. 2018]. Dostupné z: https://www.psychiatriepropraxi.cz/artkey/psy-201204-0002_ADHD_od_detstvi_do_dospelosti.php

Wells, A. M. (2010). A Multi-Modal Approach to Address ADHD: A Non-Drug Emphasis. AuthorHouse.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK