Role vzdělávacích expertů v soudobém diskursu o vzdělávání
Název práce v češtině: | Role vzdělávacích expertů v soudobém diskursu o vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Role of Educational Experts in the Contemporary Discourse of Education |
Klíčová slova: | Expert|expert na vzdělávání|pedagogické diskursy|analýza mediálních výstupů |
Klíčová slova anglicky: | Expert|Educational Experts|Discourses of Education|analysis of the outputs of the mass media |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.09.2018 |
Datum zadání: | 14.09.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.07.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku tzv. „vzdělávacích expertů“. „Vzdělávací experti“ představují, zjednodušeně řečeno, mluvčí, jež se v mediálním prostoru vyjadřují k problematice vzdělávání. Nejedná se však většinou o experty na vzdělávání v pravém slova smyslu, ale o kvazi experty, jež disponují silným mediálním zájmem, bývají napojení na politiku, jejich mluva je často zatížena zjednodušováním či generalizací a často ve svých promluvách kladou důraz na určitá přesvědčení, která blíže diplomová práce jednotlivě problematizuje. Tato práce se snaží odpovědět na to, zda se v českém mediálním prostředí ke vzdělávací problematice vyjadřují opravdu jen tito popsaní kvazi experti nebo zda se ke slovu dostávají také experti, ve smyslu vědecky poučení odborníci. Cílem diplomové práce je proto identifikovat, kdo se v českém mediálním prostoru vyjadřuje ke vzdělávací problematice a analyzovat, jakým způsobem tito mluvčí o vzdělávání promlouvají. Práce je rozdělená na část teoretickou a na část analytickou. Teoretická část si klade za cíl vymezit základní pojmy, se kterými je v rámci diplomové práce pracováno – konkrétně jde pojmy expert na vzdělávání a pedagogický diskurs. Analytická část vychází z analýzy výstupů masových médií, přičemž nejprve prezentuje použitou metodologii a poté prezentuje výsledky, které analýza přinesla – za cíl si pak klade dokumentovat, jakým způsobem se vyjadřují experti na vzdělávání promlouvající v českém mediálním prostoru. |
Seznam odborné literatury |
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.
FOUCAULT, Michel. Diskurs: Autor ; Genealogie : tři studie. Přeložil Petr HORÁK. Praha: Svoboda, 1994. Filozofie a současnost (Svoboda). FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Vydání druhé. Přeložil Čestmír PELIKÁN. V Praze: Herrmann, 2016. KAŠČÁK, Ondrej a Branislav PUPALA. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009. LIESSMANN, Konrad Paul. Hodina duchů: praxe nevzdělanosti : polemický spis. Přeložil Milan VÁŇA. Praha: Academia, 2015. XXI. století. LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008. XXI. století. STROUHAL, Martin a Stanislav ŠTECH, ed. Vzdělání a dnešek: pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. STROUHAL, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). |