Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Hranostaj jakožto symbol a jeho reflexe ve výtvarném umění
Název práce v češtině: Hranostaj jakožto symbol a jeho reflexe ve výtvarném umění
Název v anglickém jazyce: Ermine as symbol and its resonance in fine arts
Klíčová slova: bestiáře|malířství|Anna Bretaňská|Alžběta I.|zvířata|zobrazování|ikonografie|symbolika|emblematika|heraldika|lasice|hranostaj|bazilišek|Řád hermelínu|Bretaňské vévodství|Leonardo da Vinci|Vittore Carpaccio
Klíčová slova anglicky: manuscripts|bestiary|painting|symbols|heraldy|Anne of Brittany|Elizabeth I.|animals|imagery|iconography|symbolism|emblematics|heraldry|ermine|weasel|basilisk|Order of the Ermine|Duchy of Brittany|Leonardo da Vinci|Vittore Carpaccio
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Lubomír Konečný
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.09.2018
Datum zadání: 12.09.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.09.2018
Datum a čas obhajoby: 07.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:21.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Tomáš Murár, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Téma diplomové práce navazuje na bakalářskou práci věnovanou zobrazování a významu zvířat v renesanční portrétní tvorbě. Práce je úžeji zaměřená na původ a vývoj hranostaje jakožto symbolu a jeho reflexi v evropském výtvarném umění v časovém úseku ohraničeném antikou a manýrismem. Základním rysem zvířecí symboliky je ambivalence a mnohovrstevnatost utvářená v průběhu staletí. Teoretickými východisky proto je práce s dobovými prameny jednotlivých období, které měly formující význam pro vnímání a zobrazování daného zvířete a následné vyhledávání, popisování, porovnávání a interpretace souvislostí mezi literárními prameny a jejich ozvěn v umělecké produkci i heraldice. V druhé fázi bude práce symboliku hranostaje ilustrovat na několika případových studiích, jako je Dáma s hranostajem Leonarda da Vinciho, Portrét mladého rytíře v krajině Vittore Carpaccia nebo spojení hranostaje s Alžbětou I. a Annou Bretaňskou.
My master’s thesis will build on my prior bachelor’s thesis, which took as its central topic the depiction and significance of animals in Renaissance portraiture. My current work will focus more specifically on the origin and development of the ermine as a symbol and its reflection in European fine arts, from antiquity to Mannerism. Animal symbolism is fundamentally ambivalent, in that it is neither immutably positive or negative, and it has acquired layered meaning over centuries. Therefore, the work’s theoretical basis draws on historical sources from specific time periods, which were formative for the understanding and depiction of the animal at hand. The thesis will first assemble relevant research and describe, compare and interpret the connection between literary sources and their echoes in artistic production and heraldry. Thereafter, the work will demonstrate ermine symbolism in several case studies, including Lady with an Ermine by Leonardo da Vinci and Young Knight In a Landscape by Vittore Carpaccio, as well as the association of the ermine with Elizabeth I and Anne of Brittany.
Seznam odborné literatury
ARISTOTELES: De animalibus, Michael Scot´s arabic-latin translation, Leiden, Boston, Köln 1998.
ASHWORTH W. B.: Emblematic Natural History in the Renaissance, in: Cultures of natural history, Cambridge, 1996, 17-37.
The Emblems in Renaissance and Baroque Europe, Tradition and Variety ( Select papers of the Glasgow international Emblem Conference), 229-246.
ARRANZ José Julio García: Image and moral Teaching through Emblematic Animals, Aspects of Renaissance and Baroque symbol Theory, 93-108.
BROWN David Alan: Leonardo´s lady with the Ermine as a ritratto al naturale, in: Der Mensch als Muster der Welt, 109-127.
COHEN Simona: Animals as Disguised Symbol in Renaissance art, Boston, 2008.
CONOLLY Annaliese F., HOPKINS Lisa: Goddesses and queens the iconography of Elizabeth I., Manchester 2007.
CURLEY Michael J.: Physiologus, The Chicago University Press, 2009.
DITTRICH Sigrid, DITTRICH Lothar: Lexikon der Tiersymbole: Tiere als Sinnbilder in der Malerei des 14. - 17. Jahrhunderts, Petersberg, 2005
GOFFEN Rona: Carpaccio´s Portrait of a Young Knight, identity and meaning, in: Arte veneta, 1984, 37 – 48.
PEIL Dietmar: On the question of a "Physiologus" tradition in emblematic art and writing, in: Animals in the Middle Ages, ed. by Nona Flores. Garland, New York/London, 103-130
OLAUSSON Magnus: Queen Elizabeth I. immortalised by Nicholas Hilliard, in: Art bulletin of Nationalmuseum Stockholm, 2012, 33-34.
ŠEDINOVÁ Hana: Rejsek nebo hranostaj? Nový význam Aristotelova termínu mygale ve středověku, in: Listy filologicke CXXXVIII, 2015, 1-2, 119-146.
HENKEL Arthur: Emblemata, Handbuch zur Sinnbildkunst des XVI. und XVII. Jahrhunderts, Stuttgart, 1996.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK