Generace na trhu práce
Název práce v češtině: | Generace na trhu práce |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Generations on labor market |
Klíčová slova: | generace|pracovní trh|pracovní motivace|generační rozdíly |
Klíčová slova anglicky: | generations|labor market|work motivation|generational differences |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Dana Mudd, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.09.2018 |
Datum zadání: | 13.09.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.09.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2020 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.12.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem |
Oponenti: | PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Východiska: Trh práce se v současné době nachází v ekonomické nerovnováze, kdy ve většině odvětvích poptávka práce převyšuje nabídku, a to i při neustálém růstu mezd. Lze tedy předpokládat, že vedle tvrdého faktoru faktory mzdy zde existují další klíčové faktory ovlivňující ochotu pracovat, produktivitu práce a preference a chování na trhu práce obecně. K nabídce práce tedy nelze přistupovat unifikovaně. Tato diplomová práce hledá skryté faktory za efektem doby, konkrétně pak v rozdílných hodnotách a potažmo i pracovních motivacích generace současné a minulé, přičemž bude pro zjednodušení pracováno s pojmy generace X a generace Y. Práce vychází z teorie generací, za jejíž zakladatele je považován Karl Mannheim (1928). K představitelům, jež používají pojem generace Y, se řadí sociální vědec Mark McCrindle (2010). Důrazem bude kladen také na specifika západního světa a potažmo českého prostředí, jelikož výše zmíněné faktory jsou do značné míry produktem historických, kulturních a ekonomických specifik. Cíle: Hlavním cílem bude na základě rozlišení efektu doby a efektu věku formulovat rozdílné preference generace X a Y na trhu práce a spolu s tím odhalit faktory ovlivňující jejich pracovní motivaci. Metodika: V teoretické části bude předmětem práce představit jednotlivé teorie generací společně s úskalími, které jejich aplikace mohou přinést. V rámci této části bude i stručně představen stav aktuálního trhu práce a jeho specifika. Analýza bude členěna na kvantitativní část, která bude založena na analýze dat ISSP z let 1989 a 2015 ze sekce Work orientations. Cílem bude statisticky potvrdit, zda jsou rozdílné motivace efektem doby či efektem věku, a to v oblastech jako je směna volného času za práci, ochota dojíždět do zaměstnání, ochota měnit zaměstnání, požadavek flexibilní pracovní doby, nefinančních benefitů, potřeba uznání, potřeba osobního rozvoje aj. Navazující částí bude kvalitativní analýza provedená prostřednictvím individuálních rozhovorů se zaměstnanci jednotlivých generací a také zástupci různých typů profesí. Cílem kvalitativní části práce bude hlubší explanace tématu, tedy odhalení možných skrytých psychologických vlivů a spouštěcích mechanismů motivace. Hypotézy: 1) Pro generaci X je z hlediska hodnocení pracovní pozice důležitá jistota zaměstnání více než pro generaci Y. 2) Generace Y je více než generace X ochotná za prací dojíždět. 3) Generace Y je více než generace X otevřenější ke změnám zaměstnání. 4) Generace Y se spíše než generace X vzdá dobré pracovní příležitosti, pokud je na úkor jejich volného času. 5) Generace Y je méně než generace X ochotná pracovat přesčas. 6) Generace Y požaduje více než generace X pocit svobody v organizaci práce a volbě pracovní doby. 7) Generace Y požaduje více než generace X v zaměstnání pocit uznání. 8) Generace Y se více než generace X věnuje osobnímu rozvoji a získávání různorodých zkušeností. Závěry: Práce přinese definici specifik jednotlivých generací na českém trhu práce s důrazem na jejich pracovní motivaci a preferenci jednotlivých typů profesí. Aplikačním závěrem pak bude formulace konkrétních doporučení efektivního přístupu k zaměstnancům jednotlivých generací. |
Seznam odborné literatury |
Zdroje a literatura: · ATKINSON, Philip. (2008). Millenials: Researching the application of demographics to build customer relationships and HR strategy. Management Strategy, vol. 52, no.1, s. 6-12 · GIBSON, Jane, GREENWOOD, Regina, MURPHY, Edward, RIDDLE, Embry. Generational Differences in The Workplace: Personal Values, Behaviors, And Popular Beliefs. publikováno 2009. Dostupné z: rtc.umn.edu/docs/2_18_Gen_diff_workplace.pdf · MANNHEIM, K. (1952). The Problem of Generations. In P. Kecskemeti (Ed.), Essays on the Sociology of Knowledge (pp. 276-320). London: Routledge and Kegan Paul. · McCRINDLE, M., WOLFINGER, E. (2010) The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. The ABC of XYZ, 2010, 239 p. ISBN 1742245633 · MLČOCH, Lubomír, MACHONIN, Pavel, SOJKA, Milan. (2000). Ekonomické a společenské změny v české společnosti po roce 1989: alternativní pohled. Praha: Karolinum, 273 s. · SMOLA, Karen Wey, SUTTON, Charlotte D. (2002). Generational differences: revisiting generational work values for the new millennium. In Journal of Organizational Behavior, no. 23, s. 363-382. · URICK, Michael J. (2015). Exploring Generational Identity: A Multiparadigm Approach. Journal of Business Diversity, vol. 12(3) · YOGAMALAR, I., SAMUEL, Anand A. Shared Values and Organizational Citizenship Behavior of Generational Cohorts: a Review and Future Directions [online]. 2016. Dostupné z: hrcak.srce.hr/file/252687 |