Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kompetitivní a kooperativní hra ve volnočasové pedagogice
Název práce v češtině: Kompetitivní a kooperativní hra ve volnočasové pedagogice
Název v anglickém jazyce: Kompetitive and Cooperative Game in Leasuer Time Pedagogy
Klíčová slova: Kooperace|spolupráce|kooperativní hra|kompetice|soutěž|Junák – český skaut|volnočasová pedagogika
Klíčová slova anglicky: Cooperation|cooperative game|competition|Junak – Czech Scouting|leisure time pedagogy
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.09.2018
Datum zadání: 06.09.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.07.2019
Datum a čas obhajoby: 05.09.2019 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce pojednává o kompetitivní a kooperativní hře ve volnočasové pedagogice. První kapitola je věnována hře v pedagogice volného času a specifikům využití hry ve skautském prostředí. V dalších kapitolách je pak podrobněji popsána kompetitivní a kooperativní hra. V praktické části je kvalitativní výzkum zaměřen na skautské oddíly, které fungují kooperativně a mapuje jejich zkušenosti s realizací kooperativního programu.
Seznam odborné literatury
Cangelosi, J. S. (2006). Strategie řízení třídy. Praha: Portál.
Čakloš, T., & Řehák, T. (2017). Potrestáni odměnou. Skauting(4), 4–7.
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada.
Černohorský, V. (2015). Metodika pro oddílovou praxi. Praha: Junák – český skaut, Tiskové a distribuční centrum, z. s.
Šantora, R. (2006). Tři pohledy na skauting a hru. Gymnasion(6), 87–88.
Šlehofer, L. (22. červen 2016). Kooperativní vyučování. Získáno duben 2019, z Perpetuum: https://perpetuum.cz/2016/06/kooperativni-vyucovani/
APA. (2010). Publication manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington: American psychological association.
Benediktová, V., Hibler, J., Pruner, T., Tydlitátová, K., Žaitliková, L., & Prunerová, L. (listopad 2013). Získáno 25. březen 2019, z Cesty krajinou: http://drobnohled.cestykrajinou.cz/metodicke/ML_PV.pdf
Bertucci, A., Conte, S., Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2012). Influence of Group Processing on Achievement and Perception of Social and Academic Support in Elementary Inexperienced Cooperative Learning Groups. The Journal of Educational Research, 105, 329–335.
Drahanský, D. (2006). Hra jako nástorj... Nebo jen jako hra? Gymnasion(6), 49–52.
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
Formanová, L., Gernešová, L., Číková, E., Šťastník, O., Makovcová, V., & Zlámalová, L. (2015). Prvky kooperace a kompetice ve výuce z pohledu středoškolských učitelů. Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, 5(2), 201–220.
Hartl, P., & Hartlová, H. (2010). Velký psychologický slovník. Praha: Portál.
Hermochová, S., & Vaňková, J. (2014). Hry pro rozvoj skupinové spolupráce. Praha: Portál.
Johnson, D. W. (1974). Effects of Cooperative, Competitive, and Individualized Goal Structures on Learning Outcomes. Annual Meeting of the American Psychological Association, (stránky 1–25). New Orleans, Louisiana.
Johnson, D. W., Johnson, R., Stanne, M. B., & Garibaldi, A. (1990). Impact of group processing on achievement in cooperative groups. Journal of Social Psychology(130), 507–516.
Johnson, D. W., Skon, L., & Johnson, R. T. (1980). Effects of cooperative, competitive, and individualistic conditions on children’s problem-solving performance. American Educational Research, 17, 83–93.
Johnson, D., & Johnson, R. (2009a). An eductional psychology success story: Social interdependence theory and cooperative learning. Educational Researcher, 38(5), 365–379.
Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
Kasíková, H. (2005). Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, občanské sdružení.
Kasíková, H. (2007). Kooperativní učení a vyučování, teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum.
Kasíková, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
Kasíková, H. (2017). Kooperativní učení ve výuce: teorie – výzkum – realita. Pedagogika, 67(2), 106–125.
Křivohlavý, J. (2008). Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál.
Macků, R. (2018). Principy výchovné práce ve volném čase. Gymnasion, 12(2), 33–36.
Nevin, A., & Thousand, J. (1995). Kooperativní učení z hlediska výzkumu, učitele i žáka. Pedagogika(2), 143–146.
Nováková, B. (2007). Ovládáme umění soutěžit. Tematický okruh osobnostní a sociální výchovy. Lekce 9.4. Praha: Projekt Odysea.
Nováčková, J. (2001). Mýty ve vzdělávání. Kroměříž: Pavel Kopřiva – Spirála.
Nováčková, J. (2001). Rizika odměn a pochval (nejen ve škole). Učitelské noviny(8).
Pelánek, R. (2013). Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál.
Petrášová, M. (2011). Kooperativní a skupinová výuka v rámci hodin hudební výchovy. Diplomová práce, Masarykova univerzita Filozofická fakulta, Ústav hudební vědy, Brno.
Plummer, D. M. (2013). Skupinové hry pro rozvíjení sebeúcty dětí ve věku 5–11 let. Praha: Portál.
Průcha, J., Mareš, J., & Walterová, E. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Pávková, J., Hájek, B., Hofbauer, B., Hrdličková, V., & Pavlíková, A. (2008). Pedagogika volného času. Praha: Portál.
Rückerová-Volgerová, U. (1994). Učení bez stresu. Praha: Portál.
Ross, J. A. (1998). Improving social-environmental studies problem solving through cooperative learning. American Educational Research Journal, 25(4), 573–591.
Skautský program. (9. červenec 2019). Načteno z Skaut.cz: https://www.skaut.cz/skauting/program/
Sommerová, M. (2009). Kooperativní vyučování a jeho využití na I. stupni ZŠ. Diplomová práce, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Brno.
Sýkorová, P. (17. červenec 2019). Skautská výchovná metoda. Načteno z Křizovatka.skaut.cz: https://krizovatka.skaut.cz/oddil/program/dle-vychovnych-kategorii/3360-skautska-vychovna-metoda?autologin=1
Veselský, P. (2006). Líla – hra reality. Gymnasion, 6, 15–23.
Zentall, S., Kuester, D., & Craig, B. (2011). Social behavior in cooperative groups: Stu- dents at risk for ADHD and their peers. Journal of Educational Research, 104(1), 28–41.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK