Copingové strategie klientů výchovných ústavů
Název práce v češtině: | Copingové strategie klientů výchovných ústavů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Coping mechanisms of clients in young offenders institutions |
Klíčová slova: | coping|strategie zvládání stresu|výchovný ústav|coping v adolescenci|coping a delikvence |
Klíčová slova anglicky: | Coping|Young offenders’ institutions|Detention centres for adolescents|Adolescent coping|Delinquent coping |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Pavlína Vyšínová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.08.2018 |
Datum zadání: | 27.08.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.09.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 09.02.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.02.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Laura Juríková |
Zásady pro vypracování |
Tato práce se zabývá copingovými strategiemi klientů výchovných ústavů v ČR. Klade si za cíl zkoumat copingové strategie klientů VÚ z osobnostního i situačního hlediska a propojit je s faktory v životě klientů VÚ, které mohou coping ovlivňovat. V teoretické části nejdříve uvádí základní přehled vybraných teorií copingu, ale především souvislosti copingových strategií s dalšími situačními a osobnostními faktory podstatnými pro klienty VÚ, jako je adolescentní věk, duševní zdraví, rodinné a socioekonomické zázemí a coping v kontextu výchovného zařízení. Dále se teoretická část práce zaměřuje na strukturu ústavní a ochranné výchovy v ČR, její právní základ a uvádí několik charakteristik klientů VÚ. Design výzkumného návrhu je smíšený. V první části navrhujeme měřit copingové strategie klientů VÚ pomocí dotazníku SVF 78 – Strategie zvládání stresu a porovnat je jednak se standarty pro běžnou českou populaci a dále pak srovnat mezi sebou výsledky skupiny chlapců a skupiny dívek ze vzorku klientů VÚ. V druhé časti výzkumného návrhu formulujeme otázky pro polostrukturovaný rozhovor, které se zaměřují na copingové strategie klientů VÚ v situačním kontextu konkrétních stresorů, které sami klienti vnímají jako nejpalčivější. |
Seznam odborné literatury |
Frydenberg, E. (2008). Adolescent coping: Advances in theory, research and practice (adolescence and society)(2nd ed.). Routledge. Janský, P. (2009). Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. http://www.nusl.cz/ntk/nusl-273681 Lazarus, R. S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer. Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti(2nd ed.). Grada. Skinner, E. A., & Zimmer-Gembeck, M. J. (2016). The development of coping. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-41740-0 |