Slyšet nevyřčené: Materialita hlasů literárních postav
Název práce v češtině: | Slyšet nevyřčené: Materialita hlasů literárních postav |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Hearing the Unspoken: Materiality of the voices of literary characters |
Klíčová slova: | přímá řeč|hlas|fikce|percepce |
Klíčová slova anglicky: | direct speech|voice|fiction|perception |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Petr Bílek, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.08.2018 |
Datum zadání: | 23.08.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.09.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2019 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude usilovat o ucelenou reflexi problematiky percepce hlasů literárních postav a jejich interpretace. Postavy zde budou chápány převážně v návaznosti na psychologizující teorie mimetického charakteru. Text se zaměří nikoli na obsah řeči postav, ale na samotnou „materiální“ představu hlasu, jenž je nositelem přímých řečí. Pozornost se tedy bude upínat ke zkoumání implikované „fikční fysis“ hlasu (která je vlastní postavě a projevuje se v její řeči), avšak fakticky onu představu realizuje čtenář, „naslouchající“ literárně zpracovaný dialogům. Dosud provedené rešerše naznačují, že se jedná o zcela nové téma, jemuž zatím v literární teorii nebyla věnována komplexní odborná reflexe. Problematika má tedy potenciál hledání či etablování originální metodologie přístupu, jež by navazovala na přijímané postuláty literární teorie. Metodologické postupy pak budou ověřovány na vybraných úryvcích české prózy dvacátého století. Směřování práce bude klást důraz zejména na literární interpretaci (významonosné prvky), a to především s vědomím, že se jedná o doplňkovou reflexi uměleckých děl. V potaz však budou brány i obory související se zkoumanou tezí, mezi nimiž se uplatní např. psycholingvistické teorie. Vzhledem k neprobádanosti námětu si práce dává za cíl navrhnout a částečně rozvinout různé přístupy ke zkoumání této tematiky. |
Seznam odborné literatury |
BRUNER, Jerome S. Actual minds, possible worlds [online]. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1986 [cit. 2018-06-22]. Dostupné z:http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10315838. COMPAGNON, Antoine. Démon teorie: literatura a běžné myšlení. Vyd. 1. Brno: Host, 2009. 328 s. Teoretická knihovna; sv. 23. ISBN 978-80-7294-324-1. ECO, Umberto. Lector in fabula: role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Vyd. 1. Praha: Academia, 2010. 290 s. Možné světy; sv. 3. ISBN 978-80-200-1828-1. FORSTER, E. M. Aspekty románu. 1. vyd. Bratislava: Tatran, 1971. 136 s. Okno; Zv. 5. HARVEY, W. J. Character and the novel. Publ. London: Chatto and Windus, 1965. 10, 222 s. HODROVÁ, Daniela, ed. Proměny subjektu. Druhý svazek. Pardubice: Ústav pro českou a světovou literaturu AV ČR v nakl. Mlejnek, 1994. 208 s. ISBN 80-85778-02-5. CHATMAN, Seymour Benjamin. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Vyd. 1. Brno: Host, 2008. 328 s. Teoretická knihovna; 21. ISBN 978-80-7294-260-2. PAGE, Norman. Speech in the English novel. 1st ed. London: Longman, 1973. 10, 172 s. English language series; 8. ISBN 0-582-55036-X. |