Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývoj empatie a její projevy u dětí předškolního věku
Název práce v češtině: Vývoj empatie a její projevy u dětí předškolního věku
Název v anglickém jazyce: The The development of empathy and its manifestations in preschool children
Klíčová slova: Empatie|Předškolní dítě|Vybrané vývojové podmínky
Klíčová slova anglicky: Empathy|Pre-school children|selected development conditions
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.07.2018
Datum zadání: 25.07.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 30.07.2018
Datum a čas obhajoby: 09.09.2019 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Vladěna Janoušková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je představit čtenáři pojem empatie a dále se jím zabývat v kontextu jejího vývoje u předškolních dětí.Dává si za úkol zaměřit se na výsledky vybraných výzkumů v této oblasti a tak poskytnout přehled možných proměnných, které s vývojem empatie souvisí.

Obsahem literárně přehledové části bude několik kapitol.
První bude mít za úkol objasnit pojem empatie tak, aby bylo zřejmé, čím se práce dále zabývá. Další kapitoly budou obsahovat přehled výsledků výzkumů, zejména zahraničních, týkající se daného tématu s důrazem na specifické okolní podmínky. První z vybraných okolních podmínek ve vztahu k vývoji empatie u dětí předškolního věku nás budou zajímat sourozenecké vztahy, rozvíjející se vrstevnické vztahy a v neposlední řadě pohlaví dítěte. Dále se práce zaměří v kontextu daného tématu na působení rodičů.

Práce bude doplněna o návrh výzkumu, Výzkum bude mít kvalitativní design a využije metody pozorování k zachycení projevů empatie u dětí předškolního věku a pokusí se o jejich třídění.

Bakalářská práce přispěje k poznání emocionálního a sociálního vývoje dítěte předškolního věku.
Seznam odborné literatury
Buda, B. (1994). Empatia: psychológia vcítenia a vžitia sa do druhého. Psychoprof.

Farrant, B. M., et al. (2012) Empathy, Perspective Taking and Prosocial Behaviour: The Importance of Parenting Practices. Infant and Child Development, 21, 175-188.

Jambon, M., et al. (2018) The Development of Empathic Concern in Siblings: A Reciprocal Influence Model. Child Development, 1-16.

Mlčák, Z., Záškodná, H. (2009) Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Triton.

Strayer, J., Roberts, W. (2004) Children’s Anger, Emotional Expressiveness, and Empathy: Relations with Parents‘ Empathy, Emotional Expressiveness, and Parenting Practices. Social Development, 13(2), 229-254.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK