„Národní obrození“ jako problém didaktický
Název práce v češtině: | „Národní obrození“ jako problém didaktický |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | „National revival“ as a didactic problem |
Klíčová slova: | národní obrození|střední škola|český jazyk a literatura|didaktické materiály|učebnice|analýza |
Klíčová slova anglicky: | national revival|secondary school|Czech language and literature|didactic materials|textbooks|analysis |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.07.2018 |
Datum zadání: | 19.07.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.09.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2020 11:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.08.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato diplomová práce se bude zabývat vyučováním literatury českého národního obrození, kterým se zde rozumí období mezi lety 1774 a 1848, na střední škole. Nejdříve shrne a popíše zacházení s tímto tématem v pedagogických dokumentech. Zaměří se také na analýzu vybraných učebnic a příruček používaných ve výuce na střední škole a na základě této analýzy se pokusí charakterizovat nejdůležitější aspekty tohoto významného období české literární historie. Přiblíží, jak je žákům středních škol vysvětlován samotný termín „národní obrození“, jaký je časový rozsah tohoto období, jací autoři tohoto úseku českých literárních dějin jsou zahrnuti do jednotlivých učebnic a také do kánonu děl vyžadovaných k závěrečné maturitní zkoušce. Jednotlivé aspekty porovná s východisky odborné literatury. Práce si bude klást otázku, zda a do jaké míry učebnice vytvářejí obraz tohoto tématu pro školní účely, jak ovlivňují povědomí žáků o tématu. Tyto poznatky budou konzultovány s dalšími učiteli základních a středních škol a také na základě toho práce na závěr navrhne i konkrétní materiály, které mohou být využity ve výuce literatury českého národního obrození na středních školách či gymnázií. |
Seznam odborné literatury |
Učebnice (výběrově):
BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. Praha: Velryba, 1999. HOFFMANN, Bohuslav: Literatura I. - IV. Výklad. Interpretace. Literární teorie. Praha: Scientia, 2000. KOSTEČKA, Jiří. Do světa literatury jinak: úvod do čtenářství a studia literatury: učebnice teorie literatury pro 1. - 4. ročník středních škol. Praha: SPN, 1995. LIPPMANN, Karel. Příručka k výuce literatury na střední škole I. - IV. díl. České Budějovice: Biskupské gymnázium J. N. Neumanna, 2005. MACHALA, Lubomír a kol. Panorama české literatury I. Praha: Knižní klub, 2015. MARTINKOVÁ, Věra. Literatura 1: alternativní učebnice pro 1. - 4. ročník středních škol. Praha: Trizonia, 1991. NEZKUSIL, Vladimír a kol. Česká a světová literatura. Praha: Fortuna, 2010. PROKOP, Vladimír. Dějiny literatury od starověku do počátku 19. století. Sokolov: O. K. - Soft, 2007. PROKOP, Vladimír. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov: O. K. - Soft, 2010. SOUKAL, Josef a kol.: Literatura pro 1. - 4. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2004. SOUKAL, Josef a kol.: Literatura pro 1. - 4. ročník SOŠ. Praha: SPN, 2005. SVOZIL, Bohumil. Česká literatura ve zkratce. Praha: Brána, 2013. VODIČKA, Felix. Svět literatury I. Praha: SPN, 1992. Odborná literatura: BAČKOVSKÝ, František. Stručný přehled dějin literatury české doby nové. 2., opr. a rozmnožené vyd. Praha: Fr. A. Urbánek, 1894. BÍLEK, Petr A.: Obraz Boženy Němcové - pár poznámek k jeho emblematické redukci. In: Piorecký, Karel (ed.): Božena Němcová a její Babička. Sborník příspěvků z III. kongresu světové literárněvědné bohemistiky. Sv. 3. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2006. s. 11–23. HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum 2014. HRBATA, Zdeněk – PROCHÁZKA, Martin. Romantismus a romantismy. Pojmy, proudy, kontexty. Praha: Karolinum, 2005. IBRAHIM, Robert. Teorie literatury pro střední školy. Plzeň: Fraus, 2014. KALHOUS, Zdeněk a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy neobčanské a střední škole II. Plzeň: Západočeská univerzita, 1997. NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy. Praha: Univerzita Karlova, 2004. NOVÁK, Jan V. – NOVÁK, Arne. Přehledné dějiny literatury české. 5. vyd. Brno: Atlantis, 1995. PAPOUŠEK, Vladimír – TUREČEK, Dalibor. Hledání literárních dějin. Praha: Paseka, 2005. PAPOUŠEK, Vladimír – TUREČEK, Dalibor. Hledání literárních dějin v diskuzi. Praha: Paseka, 2006. POSLEDNÍ, Petr. Hledání tvaru: současná literární kultura na gymnáziu. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. VLČEK, Jaroslav. Dějiny české literatury II. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1960. VODIČKA, Felix. České obrození jako problém literární. In: Slovo a slovesnost 10, 1948, č. 1. s. 30-42. WIENDL, Jan (ed.). Literatura a kánon. Praha: Filozofická fakulta UK, 2008. Pedagogické dokumenty: Zákon č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, aktuální znění Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání, aktuální znění Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání, aktuální znění Katalog požadavků k maturitní zkoušce - český jazyk a literatura, aktuální znění |