VYUŽITÍ DOKUMENTÁRNÍHO FILMU VE VÝUCE
Název práce v češtině: | VYUŽITÍ DOKUMENTÁRNÍHO FILMU VE VÝUCE |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | THE USE OF DOCUMENTARIES IN CLASSROOM |
Klíčová slova: | dokumentární film|metodika|Jeden svět na školách|společenská témata|kritické myšlení |
Klíčová slova anglicky: | documentaries|methodology|Jeden svět na školách|social topics|critical thinking |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.07.2018 |
Datum zadání: | 19.07.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.10.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2020 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.08.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá dokumentárním filmem a jeho využitím při výuce. V první části se věnuji definici základních pojmů, historii dokumentárního filmu ve světě a u nás a vybraným představitelům současné dokumentární tvorby. Následují kapitoly zaměřené na možnosti praktického využití dokumentárního filmu ve výuce, které pojednávají o zásadách práce s dokumentárním filmem, aktivitách, které můžeme při projekci využít a portálu Jeden svět na školách, který při své práci s dokumentárním filmem využívám nejčastěji. Ve své práci vycházím i z vlastní zkušenosti, kdy dokumentární filmy využívám při výuce, navštěvuji s žáky festival dokumentárních filmů Jeden svět a působím jako lektorka projektu Jeden svět na školách. |
Seznam odborné literatury |
Bartošek, Luboš a Jitka Panznerová. Náš film: kapitoly z dějin (1896-1945).Praha: Mladá fronta, 1985. Máj (Mladá fronta). Čapek, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7. Čulík, J. Jací jsme : Česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. Brno : Host, 2007.653 s. ISBN 978-80-7294-1. O vývojových a estetických problémech dokumentárního filmu: John Grierson, Joris Ivens, Alberto Cavalcanti : [sborník statí] : určeno pro posl. denního i dálkového studia dokumentární tvorby. Praha: SPN, 1967. Učební texty vysokých škol. Komenský, Jan Amos. Didaktika velká: Vybrané spisy Jana Amosa Komenského. Vyd. 2. Praha: Dědictví Komenského, 1930. Knihovna pedagogických klasiků (Dědictví Komenského). MAREŠ, Jiří. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3. Mayerová, Jaroslava. Materiály k dějinám dokumentárního filmu. 1969. Navrátil, Antonín: Vývoj československého dokumentárního filmu, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1968. Navrátil, Antonín, dědicové: Cesty k pravdě a lţi: 70 let československého dokumentárního filmu, Akademie múzických umění v Praze, Praha, 2002. Přádná, Stanislava, Zdena Škapová a Jiří Cieslar. Démanty všednosti: český a slovenský film 60. let : kapitoly o nové vlně. Praha: Pražská scéna, 2002. Zlatá šedesátá ve filmu. ISBN 80-86102-17-3. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7. Strachota, Karel, Porybná, Tereza a Helena Zajícová ed. Základy dokumentárního filmu. Praha: Člověk v tísni, 2012. ISBN 978-80-87456-24-8. VALIŠOVÁ, Alena. KASÍKOVÁ, Hana. BUREŠ, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9. Učíme s filmem: metodická příručka pro využití dokumentárního filmu ve výuce. Praha: Člověk v tísni, 2018. ISBN 978-80-7591-008-0. Vyčichlová, Vlasta, Vendula Šnokhousová, František Rozum David Valouch a Ludmila Součková. Dokumentární film ve výuce: Jeden svět na školách : VŠ skripta. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-65-1. ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0. |