Reprezentace krajiny v poezii středních a pozdních Tangů
Název práce v češtině: | Reprezentace krajiny v poezii středních a pozdních Tangů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | LAndscape representation in later Tang poetry |
Klíčová slova: | Čínská poesie|dynastie Tang|literární reprezentace krajiny |
Klíčová slova anglicky: | Chinese poetry|Tang dynasty|representation of landscape in literature |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sinologie (21-KSI) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Olga Lomová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 02.07.2018 |
Datum zadání: | 11.07.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.07.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2019 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Lukáš Zádrapa, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Autor se zaměří na dílo několika zřetelně odlišných básnických osobností střední a pozdní fáze vývoje tangské poezie (na výběr jsou autoři jako Wei Yingwu, Bo Juyi, Yuan Zhen, Li He, Li Shangyin, Du Mu a další). Na příkladu vybraných děl několika výrazně odlišných básnických osobností bude sledovat různé způsoby reprezentace přírody a související významy, vztah textu k reálné přírodě, otázku, nakolik je příroda v básni literární konstrukt, případně jakou roli ve zkoumaných básních hraje fikce. Bude pracovat s modelovou podobou čínského žánru „přírodní lyriky“ (shanshui shi 山水詩, tedy poezie hor a řek), jak ji za vrcholných Tangů završil Wang Wei, avšak volba konkrétních básní přesáhne konvenční žánrové vymezení a při výběru a následné analýze vezme také v potaz potenciálně odlišný přístup daný různými žánrovými konvencemi. Při rozboru poezie zohlední dobovou prózu věnovanou tématu přírody, avšak bude s ní pracovat pouze jako s argumentačním materiálem, aniž by próza byla zvláštním předmětem zkoumání. Práce by měla především přinést konkrétní představu o diverzitě pohledů na přírodu v období, kdy se přístup k psaní poezie (a tudíž i sama poesie) zásadně proměňovaly. |
Seznam odborné literatury |
Prameny
Kritické edice děl vybraných autorů doby středních a pozdních Tangů Literatura HOLZMAN, Donald. Landscape appreciation in ancient and early medieval China : the birth of landscape poetry. Program for Research of Intellectual-Cultural History, College of Humanities and Social Sciences, National Tsing Hua University, 1996 LIN Wen-yüeh. Devět zastavení s čínskou basní. Praha: DharmaGaia, 1999. LOMOVÁ, Olga. Poselství krajiny: obraz přírody v díle básníka Wang Weje. Praha: DharmaGaia, 1999. LOMOVÁ, Olga. True Sight Truly Written: Nature Poems by Tu Fu. Acta Universitatis Carolinae, Philologica 1–2001, Orientalia Pragensia XIV, s. 105–124. LOMOVÁ, Olga. Výhled do dálky s jeřábem a vranami: Du Fuova symbolická reprezentace krajiny. Studia Orientalia Slovaca VI, 2007, s. 151–160. OWEN, Stephen. The End of Chinese Middle Ages. Stanford University Press, 1996. OWEN, Stephen. Late Tang: Chinese poetry of the mid-ninth century (827-860). Cambridge (Mass.): Harvard University Press, 2006. QIAN Zhongshu. Limited Views: Essays on Ideas and Letters. Překlad a komentář Ronald Egan. Cambridge (Mass.): Harvard University Asia Center, 1998. TAO, Wenpeng a Fengjuan WEI. Ling jing shi xin: Zhongguo gudai shanshui shi shi. Nanjing: Feng huang chubanshe, 2004. VARSANO, Paula. The Invisible Landscape of Wei Yingwu (737-792). Harvard Journal of Asiatic Studies, Vol. 54, No. 2 (Dec., 1994), pp. 407-435. VARANO, Paula. Do You See What I See?: Visuality and the Formation of the Chinese Landscape. Chinese Literature: Essays, Articles, Reviews (CLEAR), Vol. 35 (December 2013), pp.31-57. YANG, Xiaoshan. Metamorphosis of the private sphere: gardens and objects in Tang-Song poetry. Cambridge (Mass.): Harvard University Asia Center, 2003. |