Genderové kontexty tvorby Běly Kolářové
Název práce v češtině: | Genderové kontexty tvorby Běly Kolářové |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The art of Běla Kolářová in the context of gender |
Klíčová slova: | Běla Kolářová|gender|výtvarné umění|feminismus|ženské umění |
Klíčová slova anglicky: | Běla Kolářová|gender|art|feminism|female art |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.06.2018 |
Datum zadání: | 28.06.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.07.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Anotace v českém a anglickém jazyce: Práce se zabývá tvorbou Běly Kolářové v kontextu genderu. Kriticky nahlíží na literaturu, která se těmito souvislostmi doposud zabývala spíše okrajově, a poukazuje na problematičnost jednostranného spojování tvorby Kolářové s tím, co by se dalo označit za „esenci ženskosti“. Tvorba Kolářové je stylově i obsahově rozmanitá - zatímco v jedné poloze využívá konkrétních předmětů tradičně spojovaných s činnostmi ženy, jako jsou šití, vaření či líčení, ve svých materiálových asamblážích pracuje mimo jiné s nářadím či předměty nezatíženými genderovou diferenciací. Práce se pokouší pojmout tvorbu Kolářové v její plné rozmanitosti, a vymezuje se tak vůči jednostrannému spojování tvorby umělkyně s ryze ženským charakterem. This thesis studies the work of artist Běla Kolářová in the context of gender. This aspect of her work has not been fully analysed yet. Although often being associated with the so-called ‘female essence’, Kolářová’s work is very diverse in terms of style and content. While she works predominantly with everyday objects which have traditionally been connected to women’s activities such as sewing, cooking or applying make-up, she also uses tools as well as gender neutral objects in her material assemblages. This thesis deals with the diverse nature of Kolářová’s work and argues against the one-dimensional view that her work only addresses an antiquated image of feminine character. |
Seznam odborné literatury |
Josef Hlaváček, Příběh Běly Kolářové. In: Běla Kolářová, katalog výstavy v Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov 2003 Gisela Ecker (ed.), Feminist aesthetics, London: Women's Press, 1985 Martina Pachmanová, Tři tajemství Běly Kolářové. In Akce, slovo, pohyb, prostor: Experimenty v umění 60. let, katalog výstavy Galerie hlavního města Prahy, 1999, str. 433-435 Gillian Perry, Gender and art, New Haven, London: Yale University Press, 1999 Marie Klimešová, Ondřej Zatloukal a Jakub Potůček: Experiment, řád, důvěrnost – ženské rastry Běly Kolářové, katalog retrospektivní výstavy v Muzeu umění Olomouc, 2006 Jiří Valoch, Běla Kolářová. In: katalog výstavy v Národní galerii v Praze, Lenka Zapletalová (ed.), Praha 2006. |