Pedagogická praxe a stres u začínajících učitelů základních škol
Název práce v češtině: | Pedagogická praxe a stres u začínajících učitelů základních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Pedagogical practice and stress in begining elementary school teacher |
Klíčová slova: | začínající učitel|pedagogická praxe|stres |
Klíčová slova anglicky: | Beginning Teacher|Pedagogical Practice|Stress |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.06.2018 |
Datum zadání: | 07.06.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.06.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2020 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Tereza Kolečková |
Zásady pro vypracování |
Hlavním cílem této bakalářské práce je prozkoumat přínos pedagogické praxe pro začínající učitele základních škol v kontextu jimi prožívané míry stresu. Bude se snažit zmapovat techniky vypořádání se s rozdíly proti očekávání, důsledky prvních plnohodnotných kontaktů s výkonem profese pedagoga a určit klíčové části pomáhající snižovat, nebo naopak zvyšovat míru prožívaného stresového vypětí. Obsahem literárně přehledové práce bude vymezení pojmu stresu ve vztahu k již zmíněné profesi. Důraz bude při tom kladen na počáteční období výkonu povolání, což samo o sobě kontext stresu v této práci značně ovlivňuje. Dále se bude snažit formulovat příslušné kompetence učitele základní školy a specifické nároky spojené výkonem povolání. Práce také představí různé způsoby praktické přípravy na výkon profese pedagoga v rámci akademického formování. Porovná jejich výhody a nevýhody s dopadem na prožívanou míru stresové zátěže začínajícího učitele. Bude sledovat různé přístupy přípravy v ostatních zemích a porovná jejich aspekty se systémem České republiky. Kromě praxe v rámci organizovaného formování pedagoga bude tato práce také zohledňovat pedagogické zkušenosti z jiných než akademicky směřovaných aktivit. Výzkumná část této bakalářské práce si bude klást za cíl zjistit, jak významnou roli hraje pedagogická praxe v procesu vyrovnávání se stresem u začínajícího učitele na základním stupni vzdělávání. Dále se pak bude snažit vydělit části pedagogické praxe, které mohou být přímými preventivními faktory stresu, nebo jej naopak mohou podněcovat. Výzkum bude kvantitativního charakteru. Ke sběru dat budou použity vhodně sestavené dotazníky. |
Seznam odborné literatury |
Havel, J. a Janík, T. (2004). Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno: Masarykova Univerzita Helms-Lorenz M., Slof B., Vermue C.E. & Canrinus E.T. Beginning teachers’ self-efficacy and stress and the supposed effects of induction arrangements, Educational Studies. 2011, 38(2), 1-19.DOI:10.1080/03055698.2011.598679 Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton Šauerová, M. Š. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Pardubice: Grada Publishing a.s. |