Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe a stres u začínajících učitelů základních škol
Název práce v češtině: Pedagogická praxe a stres u začínajících učitelů základních škol
Název v anglickém jazyce: Pedagogical practice and stress in begining elementary school teacher
Klíčová slova: začínající učitel|pedagogická praxe|stres
Klíčová slova anglicky: Beginning Teacher|Pedagogical Practice|Stress
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.06.2018
Datum zadání: 07.06.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.06.2018
Datum a čas obhajoby: 04.09.2020 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Tereza Kolečková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem této bakalářské práce je prozkoumat přínos pedagogické praxe pro začínající učitele základních škol v kontextu jimi prožívané míry stresu. Bude se snažit zmapovat techniky vypořádání se s rozdíly proti očekávání, důsledky prvních plnohodnotných kontaktů s výkonem profese pedagoga a určit klíčové části pomáhající snižovat, nebo naopak zvyšovat míru prožívaného stresového vypětí.
Obsahem literárně přehledové práce bude vymezení pojmu stresu ve vztahu k již zmíněné profesi. Důraz bude při tom kladen na počáteční období výkonu povolání, což samo o sobě kontext stresu v této práci značně ovlivňuje. Dále se bude snažit formulovat příslušné kompetence učitele základní školy a specifické nároky spojené výkonem povolání. Práce také představí různé způsoby praktické přípravy na výkon profese pedagoga v rámci akademického formování. Porovná jejich výhody a nevýhody s dopadem na prožívanou míru stresové zátěže začínajícího učitele. Bude sledovat různé přístupy přípravy v ostatních zemích a porovná jejich aspekty se systémem České republiky. Kromě praxe v rámci organizovaného formování pedagoga bude tato práce také zohledňovat pedagogické zkušenosti z jiných než akademicky směřovaných aktivit.

Výzkumná část této bakalářské práce si bude klást za cíl zjistit, jak významnou roli hraje pedagogická praxe v procesu vyrovnávání se stresem u začínajícího učitele na základním stupni vzdělávání. Dále se pak bude snažit vydělit části pedagogické praxe, které mohou být přímými preventivními faktory stresu, nebo jej naopak mohou podněcovat. Výzkum bude kvantitativního charakteru. Ke sběru dat budou použity vhodně sestavené dotazníky.
Seznam odborné literatury
Havel, J. a Janík, T. (2004). Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno: Masarykova Univerzita

Helms-Lorenz M., Slof B., Vermue C.E. & Canrinus E.T. Beginning teachers’ self-efficacy and stress and the supposed effects of induction arrangements, Educational Studies. 2011, 38(2), 1-19.DOI:10.1080/03055698.2011.598679

Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum

Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton

Šauerová, M. Š. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Pardubice: Grada Publishing a.s.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK