Stresové faktory a způsoby jejich zvládání u začínajících učitelů na základní škole
Název práce v češtině: | Stresové faktory a způsoby jejich zvládání u začínajících učitelů na základní škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Stress factors and ways of coping with them among novice elementary school teachers |
Klíčová slova: | stres|začínající učitel|copingové strategie |
Klíčová slova anglicky: | stress|initial teacher|coping strategies |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.06.2018 |
Datum zadání: | 07.06.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.06.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Michaela Veselá, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku stresu u začínajících učitelů na základních školách. Jejím cílem je zmapovat, které konkrétní faktory vyvolávají u začínajících učitelů stres a rovněž jaké techniky nebo strategie jsou jimi využívány ke zvládnutí či zmírnění vzniklé zátěže. V literárně-přehledové části se práce zaměří na profesi učitele, konkrétně na charakteristiku učitelské profese, dále pak na požadavky a nároky, jež jsou na učitele kladeny, a osobnost a typologii učitele. Práce bude rovněž v následujících kapitolách popisovat stres a jeho zdroje u začínajících učitelů, respektive jednotlivé faktory, se kterými se učitelé na základních školách musí potýkat. V závěru literárně-přehledové části budou rovněž zmíněny některé techniky či copingové strategie, které je možné užívat pro zvládání, nebo alespoň zmírnění působícího stresu. Návrh výzkumu bude zjišťovat konkrétní stresové faktory u začínajících učitelů a rovněž techniky užívané k jeho zvládání. Výzkum bude mít kvalitativní design; data budou získána od prvostupňových učitelů základních škol pomocí polostrukturovaného rozhovoru a budou následně analyzována s užitím zakotvené teorie. Výzkum může přispět k inovaci pregraduální přípravy učitelů. |
Seznam odborné literatury |
Bickmore, D. L., & Bickmore, S. T. (2010). A Multifaceted Approach to Teacher Induction. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 26(4), 1006–1014. Dias-Lacy, S. L., & Guirguis, R. V. (2017). Challenges for New Teachers and Ways of Coping with Them. Journal of Education and Learning, 6(3), 265–272. Fantilli, R. D., & McDougall, D. E. (2009). A study of novice teachers: Challenges and supports in the first years. Teaching and Teacher Education, 25, 814–825. Křivohlavý, J., & Zewdieová, M. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada. Průcha, J. (2002). Učitel: současné poznatky o profesi (Vyd. 1). Praha: Portál. Praško, J., & Prašková, H. (2001). Proti stresu krok za krokem. Praha: Grada. |