Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Stresové faktory a způsoby jejich zvládání u začínajících učitelů na základní škole
Název práce v češtině: Stresové faktory a způsoby jejich zvládání u začínajících učitelů na základní škole
Název v anglickém jazyce: Stress factors and ways of coping with them among novice elementary school teachers
Klíčová slova: stres|začínající učitel|copingové strategie
Klíčová slova anglicky: stress|initial teacher|coping strategies
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.06.2018
Datum zadání: 07.06.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.06.2018
Datum a čas obhajoby: 21.06.2019 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Michaela Veselá, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku stresu u začínajících učitelů na základních školách. Jejím cílem je zmapovat, které konkrétní faktory vyvolávají u začínajících učitelů stres a rovněž jaké techniky nebo strategie jsou jimi využívány ke zvládnutí či zmírnění vzniklé zátěže.
V literárně-přehledové části se práce zaměří na profesi učitele, konkrétně na charakteristiku učitelské profese, dále pak na požadavky a nároky, jež jsou na učitele kladeny, a osobnost a typologii učitele. Práce bude rovněž v následujících kapitolách popisovat stres a jeho zdroje u začínajících učitelů, respektive jednotlivé faktory, se kterými se učitelé na základních školách musí potýkat. V závěru literárně-přehledové části budou rovněž zmíněny některé techniky či copingové strategie, které je možné užívat pro zvládání, nebo alespoň zmírnění působícího stresu.
Návrh výzkumu bude zjišťovat konkrétní stresové faktory u začínajících učitelů a rovněž techniky užívané k jeho zvládání. Výzkum bude mít kvalitativní design; data budou získána od prvostupňových učitelů základních škol pomocí polostrukturovaného rozhovoru a budou následně analyzována s užitím zakotvené teorie. Výzkum může přispět k inovaci pregraduální přípravy učitelů.
Seznam odborné literatury
Bickmore, D. L., & Bickmore, S. T. (2010). A Multifaceted Approach to Teacher Induction. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 26(4), 1006–1014.

Dias-Lacy, S. L., & Guirguis, R. V. (2017). Challenges for New Teachers and Ways of

Coping with Them. Journal of Education and Learning, 6(3), 265–272.

Fantilli, R. D., & McDougall, D. E. (2009). A study of novice teachers: Challenges and supports in the first years. Teaching and Teacher Education, 25, 814–825.

Křivohlavý, J., & Zewdieová, M. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada.

Průcha, J. (2002). Učitel: současné poznatky o profesi (Vyd. 1). Praha: Portál.

Praško, J., & Prašková, H. (2001). Proti stresu krok za krokem. Praha: Grada.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK