Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti terapeutické a poradenské práce s dítětem – obětí domácího násilí
Název práce v češtině: Možnosti terapeutické a poradenské práce s dítětem – obětí domácího násilí
Název v anglickém jazyce: The Possibilities of Therapeutic and Counseling Services for a Child as a Victim of Domestic Violence
Klíčová slova: domácí násilí|syndrom CAN|sebehodnocení|dětská terapie
Klíčová slova anglicky: domestic violence|CAN Syndrome|self-evaluation|child therapy
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. David Čáp, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.06.2018
Datum zadání: 07.06.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.06.2018
Datum a čas obhajoby: 20.06.2019 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.05.2019
Datum proběhlé obhajoby: 20.06.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Zuzana Kostelníková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je seznámení s problematikou domácího násilí páchaného na dětech a se specifickými formami terapie, jejichž účinnost z hlediska sebehodnocení dítěte bude srovnána v návrhu výzkumu.
Literárně obsahová část bude rozdělena na dvě části, z nichž první se bude zabývat vymezením domácího násilí. Přes dětské trauma a syndrom CAN se dostane až k formám a dopadům domácího násilí na dítě. Druhá část bude pojednávat o specifických formách dětské terapie a bude obsahovat i obecné zásady a etiku v práci s dítětem. Dále dojde ke srovnání práce s týraným dítětem a jeho rodinou v ČR a v zahraničí.
V návrhu výzkumu bude použit design opakovaných měření, to znamená pre-test a post-test. Dítě bude testováno škálou sebehodnocení dítěte PAQ, která je součástí Rohnerovy baterie rodinné diagnostiky. Poté mu bude poskytnuta intervence ve formě jednoho z možných typů terapie. Po absolvování terapie bude opětovně měřeno škálou PAQ. Míry rozdílu v sebehodnocení před a po terapii budou jednak srovnávány v rámci jednotlivých forem terapie a jednak s populačním průměrem u dětí, které nejsou oběťmi domácího násilí. Výsledky mohou posloužit k zefektivnění péče o takto traumatizované děti.
Seznam odborné literatury
Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. a kol. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing.

Gjuričová, Š., Kocourková, J., & Koutek, J. (2000). Podoby násilí v rodině. Praha: Vyšehrad, spol. s r. o.

Jakobsen, B., & Råkil, M. (2017). Násilí je možné zastavit: Terapie pro osoby, které se dopouštějí násilí v blízkých vztazích. Praha: Nadace Open Society Fund Praha.

Johnson, E. J., & James, Ch. (2016). Effects of Child Abuse and Neglect on Adult Survivors. Early Child Development and Care, 186(11), 1836–1845. Dostupné z https://www-tandfonline-com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/pdf/10.1080/03004430.2015.1134522?needAccess=true

Matoušek, O. (ed.). (2017). Dítě traumatizované v blízkých vztazích: ‌‌‌‌‌Manuál pro profesionály a rodiny. Praha: Portál.

Vaníčková, E. (2004). Tělesné tresty dětí: Definice – popis – následky. Praha: Grada Publishing.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK