Možnosti terapeutické a poradenské práce s dítětem – obětí domácího násilí
Název práce v češtině: | Možnosti terapeutické a poradenské práce s dítětem – obětí domácího násilí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Possibilities of Therapeutic and Counseling Services for a Child as a Victim of Domestic Violence |
Klíčová slova: | domácí násilí|syndrom CAN|sebehodnocení|dětská terapie |
Klíčová slova anglicky: | domestic violence|CAN Syndrome|self-evaluation|child therapy |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. David Čáp, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.06.2018 |
Datum zadání: | 07.06.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.06.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.05.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Zuzana Kostelníková |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je seznámení s problematikou domácího násilí páchaného na dětech a se specifickými formami terapie, jejichž účinnost z hlediska sebehodnocení dítěte bude srovnána v návrhu výzkumu. Literárně obsahová část bude rozdělena na dvě části, z nichž první se bude zabývat vymezením domácího násilí. Přes dětské trauma a syndrom CAN se dostane až k formám a dopadům domácího násilí na dítě. Druhá část bude pojednávat o specifických formách dětské terapie a bude obsahovat i obecné zásady a etiku v práci s dítětem. Dále dojde ke srovnání práce s týraným dítětem a jeho rodinou v ČR a v zahraničí. V návrhu výzkumu bude použit design opakovaných měření, to znamená pre-test a post-test. Dítě bude testováno škálou sebehodnocení dítěte PAQ, která je součástí Rohnerovy baterie rodinné diagnostiky. Poté mu bude poskytnuta intervence ve formě jednoho z možných typů terapie. Po absolvování terapie bude opětovně měřeno škálou PAQ. Míry rozdílu v sebehodnocení před a po terapii budou jednak srovnávány v rámci jednotlivých forem terapie a jednak s populačním průměrem u dětí, které nejsou oběťmi domácího násilí. Výsledky mohou posloužit k zefektivnění péče o takto traumatizované děti. |
Seznam odborné literatury |
Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. a kol. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing. Gjuričová, Š., Kocourková, J., & Koutek, J. (2000). Podoby násilí v rodině. Praha: Vyšehrad, spol. s r. o. Jakobsen, B., & Råkil, M. (2017). Násilí je možné zastavit: Terapie pro osoby, které se dopouštějí násilí v blízkých vztazích. Praha: Nadace Open Society Fund Praha. Johnson, E. J., & James, Ch. (2016). Effects of Child Abuse and Neglect on Adult Survivors. Early Child Development and Care, 186(11), 1836–1845. Dostupné z https://www-tandfonline-com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/pdf/10.1080/03004430.2015.1134522?needAccess=true Matoušek, O. (ed.). (2017). Dítě traumatizované v blízkých vztazích: Manuál pro profesionály a rodiny. Praha: Portál. Vaníčková, E. (2004). Tělesné tresty dětí: Definice – popis – následky. Praha: Grada Publishing. |