Osobnost a dílo Václava Havla ve výuce češtiny pro cizince
Název práce v češtině: | Osobnost a dílo Václava Havla ve výuce češtiny pro cizince |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Václav Havel's personality and work in teaching Czech for foreigners |
Klíčová slova: | čeština jako cizí jazyk|reálie|Václav Havel|rozhovory|analýza didaktických materiálů |
Klíčová slova anglicky: | Czech as a foreign language|cultural studies|Václav Havel|interviews|analysis of didactic materials |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.06.2018 |
Datum zadání: | 18.06.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.06.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2021 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.08.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat didaktikou reálií. Bude se věnovat oblasti reálií i vnějších reálií a zpracování jejich prezentace na příkladu osobnosti a díla Václava Havla. Cílem práce je zmapovat nejen představy studentů o osobě Václava Havla a jejich zkušenosti s tímto tématem, ale také zařazování témat souvisejících s jeho osobností a dílem do výuky češtiny pro cizince a navrhnout další možnosti prezentace a rozvíjení tématu.
V kontextu historických reálií 2. poloviny 20. a začátku 21. století je Václav Havel známou osobností v České republice i v zahraničí. Studenti mohou do výuky přicházet již s určitými znalostmi o jeho osobě a díle a bývá jako jedna z postav kulturního i politického života také často a velmi záhy zařazován do výuky a učebnic. Proto jsme zvolili právě Václava Havla. První část diplomové práce se bude věnovat teoretickému zmapování problematiky a druhá část empirickému výzkumu. V první části výzkumu proběhnou rozhovory s vyučujícími, které se zaměří na jejich zkušenosti se zařazováním tématu do výuky a na vstupní znalosti studentů o této historické osobnosti. V druhé části výzkumu budou analyzovány učebnice češtiny pro cizince. Na základě zjištěných dat budou zpracovány pracovní listy, které budou ověřeny ve výuce. |
Seznam odborné literatury |
CRESWELL, J. W. (2014): Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson.
ČORNEJ, P. (1992): Vše podstatné z českých dějin. Praha: Práh. DANAHER, D. S. (2016): Číst Václava Havla. Praha: Argo. HASIL, J. (2002): Lingvoreálie. In: Přednášky z XLV. běhu letní školy slovanských studií. Praha: UK. HASIL, J. (2008): Reálie versus sociokulturní kompetence? In: Sociokulturní kompetence ve výuce cizích jazyků (a češtiny pro cizince). Praha: Ústav jazykové a odborné přípravy UK. S. 36–39. HASIL, J. (2006): Sociokulturní kompetence jako součást popisů úrovní českého jazyka. Bohemistyka VI(3). S. 183–192. JANÍKOVÁ, V. – HANUŠOVÁ, S. (eds.) (2010): Cizí jazyky ve výzkumu. Brno: Masarykova univerzita. KARLÍK, P. – NEKULA, M. – PLESKALOVÁ, J. (eds) (2016): Nový encyklopedický slovník češtiny. Sv. 1, 2. Praha: NLN. KRAMSCH, C. – HUA, Zhu (2016): Language, Culture and Language Teaching. In: G. Hall (ed.), Routledge Handbook of English Language Teaching. London: Routlege. S. 38–50. LANTOLF, J. P. (2005): Sociocultural theory and second language learning. Oxford: Oxford University Press. MAŇÁK, J. – KNECHT, P. (eds.) (2007): Hodnocení učebnic. Brno: Paido. McKAY, S. L. (2000): Teaching English as an international language: Implications for cultural materials in the classroom. TESOL Journal, 9(4), s. 7–11. NEČASOVÁ, P. (2007): Úloha reálií jako zprostředkovatele interkulturního učení ve vyučování cizím jazykům se zřetelem na němčinu jako cizí jazyk – disertační práce, Praha. PRŮCHA, J. (1998): Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido. ROUBALOVÁ, E. (2006): Výuka reálií – neodmyslitelná součást cizojazyčné výuky. Bohemistyka, VI(3) s. 193–198. ŠEBESTA, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci: Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. ŠEBESTA, K. a kol. (2017): Vyučování cizího jazyka: terminologický slovník. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. ŠORMOVÁ, K. (2016): Sociokulturní kompetence. In: J. Cvejnová a kol.: Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR – úrovně A1, A2. Praha: NUV. WANATOWICZOVÁ, K. (2013): Miloš Havel – český filmový magnát. Praha: Knihovna Václava Havla. ŽANTOVSKÝ, M. (2015): Havel. Praha: Argo. |