Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití filmu a beletrie ve výuce jako možnost ovlivňování postojů žáků
Název práce v češtině: Využití filmu a beletrie ve výuce jako možnost ovlivňování postojů žáků
Název v anglickém jazyce: Application of film and fiction at school as a possibility of influencing pupil´s attitudes
Klíčová slova: postoje|stereotypy|předsudky|beletrie|film|multikulturní výchova|handicap|gender|změna postojů|měření postojů
Klíčová slova anglicky: attitudes|stereotypes|prejudices|fiction|film|multicultural education|handicap|gender|change of attitudes|measurement of attitudes
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.06.2018
Datum zadání: 06.06.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 06.09.2018
Datum a čas obhajoby: 04.09.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit několik lekcí využívajících film a beletrii k formování a ovlivňování postojů žáků ve školní výuce.Práce bude převážně metodického charakteru.
V teoretické části se zaměří na vymezení postojů, stereotypů a předsudků, jejich vzniku, charakteristik a zdrojů. Dále bude formulovat podmínky a možnosti jejich ovlivňování obecně, zejména pak v rámci školní výuky.
V praktické části navrhne několik plánů lekcí či výukových celků, během nichž bude zpracováno téma předsudků v oblastech, s nimiž se žáci mohou setkat nejčastěji: jedná se o předsudky vůči osobám jiného etnika, rasy či národnosti, postoje vůči osobám s tělesným nebo mentálním postižením a genderové stereotypy. Součástí metodik bude vždy využití filmu nebo beletrie - úryvků nebo celků, v nichž bude dané téma zpracováváno.
Práce vychází z předpokladu, že literatura a film mají vzhledem k působení na emoce čtenáře či diváka větší potenciál k ovlivňování postojů, než jaký umožňuje většina materiálů, s nimiž žáci ve výuce běžně pracují. Zároveň lze vhodným výběrem děl kultivovat divácký a čtenářský vkus žáků a rozvíjet také mediální gramotnost. Vzhledem k tomu, že se jedná v rámci Rámcového vzdělávacího plánu o průřezové téma, budou metodiky koncipovány tak, aby je bylo možné zařadit do výuky standardních předmětů, využít blízkost s některými tématy společenskovědních předmětů, zeměpisu či přírodopisu a využít také mezipředmětové vztahy. Budou zpracovány tak, aby bylo možné pracovat s více variantami úloh pro žáky v různém věku a také pro případnou spolupráci více vyučujících napříč předměty.
Součástí práce bude také výzkum, který ověří účinnost použitých metod. Vzhledem ke krátkodobému charakteru navržených lekcí se bude jednat pouze o měření změny v názorové, intelektuální složce postojů. Data budou shromažďována formou dotazníků.
Seznam odborné literatury
HAYESOVÁ, Nicky. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2013.
MEYROWITZ, Joshua: Všude a nikde: vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006.
MORGENSTERNOVÁ, Monika, ŠULOVÁ, Lenka a kol. Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007.
NAKONEČNÝ, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1998.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009.
NOVOSAD, Libor.Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011.
OAKLEYOVÁ, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000.
PIKE, Graham, SELBY, David. Globální výchova. Praha: Grada, 1994.
PRůCHA, Jan. Multikulturní výchova. Praha: ISV, 2001.
ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK