Využití filmu a beletrie ve výuce jako možnost ovlivňování postojů žáků
Název práce v češtině: | Využití filmu a beletrie ve výuce jako možnost ovlivňování postojů žáků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Application of film and fiction at school as a possibility of influencing pupil´s attitudes |
Klíčová slova: | postoje|stereotypy|předsudky|beletrie|film|multikulturní výchova|handicap|gender|změna postojů|měření postojů |
Klíčová slova anglicky: | attitudes|stereotypes|prejudices|fiction|film|multicultural education|handicap|gender|change of attitudes|measurement of attitudes |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.06.2018 |
Datum zadání: | 06.06.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.09.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2019 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je vytvořit několik lekcí využívajících film a beletrii k formování a ovlivňování postojů žáků ve školní výuce.Práce bude převážně metodického charakteru. V teoretické části se zaměří na vymezení postojů, stereotypů a předsudků, jejich vzniku, charakteristik a zdrojů. Dále bude formulovat podmínky a možnosti jejich ovlivňování obecně, zejména pak v rámci školní výuky. V praktické části navrhne několik plánů lekcí či výukových celků, během nichž bude zpracováno téma předsudků v oblastech, s nimiž se žáci mohou setkat nejčastěji: jedná se o předsudky vůči osobám jiného etnika, rasy či národnosti, postoje vůči osobám s tělesným nebo mentálním postižením a genderové stereotypy. Součástí metodik bude vždy využití filmu nebo beletrie - úryvků nebo celků, v nichž bude dané téma zpracováváno. Práce vychází z předpokladu, že literatura a film mají vzhledem k působení na emoce čtenáře či diváka větší potenciál k ovlivňování postojů, než jaký umožňuje většina materiálů, s nimiž žáci ve výuce běžně pracují. Zároveň lze vhodným výběrem děl kultivovat divácký a čtenářský vkus žáků a rozvíjet také mediální gramotnost. Vzhledem k tomu, že se jedná v rámci Rámcového vzdělávacího plánu o průřezové téma, budou metodiky koncipovány tak, aby je bylo možné zařadit do výuky standardních předmětů, využít blízkost s některými tématy společenskovědních předmětů, zeměpisu či přírodopisu a využít také mezipředmětové vztahy. Budou zpracovány tak, aby bylo možné pracovat s více variantami úloh pro žáky v různém věku a také pro případnou spolupráci více vyučujících napříč předměty. Součástí práce bude také výzkum, který ověří účinnost použitých metod. Vzhledem ke krátkodobému charakteru navržených lekcí se bude jednat pouze o měření změny v názorové, intelektuální složce postojů. Data budou shromažďována formou dotazníků. |
Seznam odborné literatury |
HAYESOVÁ, Nicky. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2013. MEYROWITZ, Joshua: Všude a nikde: vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006. MORGENSTERNOVÁ, Monika, ŠULOVÁ, Lenka a kol. Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007. NAKONEČNÝ, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1998. NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009. NOVOSAD, Libor.Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011. OAKLEYOVÁ, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. PIKE, Graham, SELBY, David. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. PRůCHA, Jan. Multikulturní výchova. Praha: ISV, 2001. ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. |