Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozdíly mezi interakcí dítěte se sourozenci a s vrstevníky při hře předškolních dětí
Název práce v češtině: Rozdíly mezi interakcí dítěte se sourozenci a s vrstevníky při hře předškolních dětí
Název v anglickém jazyce: Differences between interaction of a child with siblings and with peer group in early childhood play
Klíčová slova: Volná hra|předškolní děti|sourozenecké interakce|vrstevnické interakce
Klíčová slova anglicky: Free play|preschool children|sibling interactions|peer interactions
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.06.2018
Datum zadání: 05.06.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.06.2018
Datum a čas obhajoby: 06.09.2019 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Michaela Veselá, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat interakce předškolních dětí s jejich sourozenci a s vrstevnickou skupinou a popsat rozdíly popřípadě podobnosti mezi těmito dvěma interakcemi.
Na úvod literárně přehledové části bude krátce vymezeno období věku předškolního dítěte a popsán jeho vývojový stupeň s ohledem na téma bakalářské práce zejména v psychosociální a vztahové oblasti. Dále se tato práce bude zabývat představením sourozeneckých a vrstevnických vztahů, jejich podobou v předškolním věku, jejich významem pro vývoj dítěte a interakcemi a komunikací dětí se sourozenci a s vrstevníky. Poslední kapitola literárně přehledové části bude věnována dětské hře, která, stejně jako předcházející kapitoly, bude s ohledem na zaměření práce představena v psychosociálním kontextu předškolních dětí, jejím specifikům v předškolním období a interakcím, které mezi dětmi při hře vznikají.

V další části bude navržen výzkum, který bude mapovat interakce mezi sourozenci a vrstevníky a rozdíly, popřípadě podobnosti mezi nimi. Mapování bude probíhat na základě pozorování a následného rozboru podobností a odlišností interakcí mezi dítětem a jednotlivými skupinami. Navržený výzkum bude mít vzhledem k popsanému designu spíše kvalitativní charakter. Takto navržený výzkum by mohl doplnit poznatky o sourozeneckých a vrstevnických skupinách.
Seznam odborné literatury
Gillernová I., Mertin V. (2015) Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál.

Kultti, A., & Odenbring, Y. (2015). Collective and Individual Dimensions in Peer Positioning in Early Childhood Education. Early Child Development And Care, 185(6), 868-882.

Rotenberg, K. J., & Boulton, M. (2013). Interpersonal Trust Consistency and the Quality of Peer Relationships during Childhood. Social Development, 22(2), 225-241.

Šulová, L. (2016). Raný psychický vývoj dítěte. Praha, Karolinum.

Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie, dětství a dospívání. Praha, Karolinum.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK