Rozdíly mezi interakcí dítěte se sourozenci a s vrstevníky při hře předškolních dětí
Název práce v češtině: | Rozdíly mezi interakcí dítěte se sourozenci a s vrstevníky při hře předškolních dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Differences between interaction of a child with siblings and with peer group in early childhood play |
Klíčová slova: | Volná hra|předškolní děti|sourozenecké interakce|vrstevnické interakce |
Klíčová slova anglicky: | Free play|preschool children|sibling interactions|peer interactions |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.06.2018 |
Datum zadání: | 05.06.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.06.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Michaela Veselá, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je popsat interakce předškolních dětí s jejich sourozenci a s vrstevnickou skupinou a popsat rozdíly popřípadě podobnosti mezi těmito dvěma interakcemi. Na úvod literárně přehledové části bude krátce vymezeno období věku předškolního dítěte a popsán jeho vývojový stupeň s ohledem na téma bakalářské práce zejména v psychosociální a vztahové oblasti. Dále se tato práce bude zabývat představením sourozeneckých a vrstevnických vztahů, jejich podobou v předškolním věku, jejich významem pro vývoj dítěte a interakcemi a komunikací dětí se sourozenci a s vrstevníky. Poslední kapitola literárně přehledové části bude věnována dětské hře, která, stejně jako předcházející kapitoly, bude s ohledem na zaměření práce představena v psychosociálním kontextu předškolních dětí, jejím specifikům v předškolním období a interakcím, které mezi dětmi při hře vznikají. V další části bude navržen výzkum, který bude mapovat interakce mezi sourozenci a vrstevníky a rozdíly, popřípadě podobnosti mezi nimi. Mapování bude probíhat na základě pozorování a následného rozboru podobností a odlišností interakcí mezi dítětem a jednotlivými skupinami. Navržený výzkum bude mít vzhledem k popsanému designu spíše kvalitativní charakter. Takto navržený výzkum by mohl doplnit poznatky o sourozeneckých a vrstevnických skupinách. |
Seznam odborné literatury |
Gillernová I., Mertin V. (2015) Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál. Kultti, A., & Odenbring, Y. (2015). Collective and Individual Dimensions in Peer Positioning in Early Childhood Education. Early Child Development And Care, 185(6), 868-882. Rotenberg, K. J., & Boulton, M. (2013). Interpersonal Trust Consistency and the Quality of Peer Relationships during Childhood. Social Development, 22(2), 225-241. Šulová, L. (2016). Raný psychický vývoj dítěte. Praha, Karolinum. Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie, dětství a dospívání. Praha, Karolinum. |