Integrace Explikační metody a Deskriptivní fenomenologicko-psychologické metody na teoretické a aplikační úrovni
Název práce v češtině: | Integrace Explikační metody a Deskriptivní fenomenologicko-psychologické metody na teoretické a aplikační úrovni |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Integration of Method of Explication and Descriptive Phenomenological Psychological Method on the Level of Theory and Application |
Klíčová slova: | kvalitativní metodologie|fenomenologie|základní vojenský výcvik|metoda 3PA |
Klíčová slova anglicky: | qualitative methodology|phenomenology|basic military training|ADIA method |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ing. Marek Vranka |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.06.2018 |
Datum zadání: | 01.06.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.06.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 29.06.2020 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.06.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Tomáš Marvan, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Autor shrne základní principy Explikační metody (EM) a Deskriptivní fenomenologicko-psychologické metody (DFPM) a nastíní jejich filosofická východiska. Pokusí se obě metody porovnat, zhodnotit jejich kompatibilitu a následně EM a DFPM integrovat v jednu kvalitativní metodu využitelnou v psychologickém výzkumu. V empirické části pak autor popíše průběh a výstupy výzkumu o Vlivu základního vojenského výcviku na psychickou strukturu vojáka. Bude se jednat o výzkum kvalitativního charakteru a dojde při něm k aplikaci integrované metody EM-DFPM. Je tedy patrné, že výzkum má dvojí smysl a potencionálně i dvojí přínos: na jedné straně aplikace metody EM-DFPM umožní ve výzkumné praxi prověřit závěry teoretické části o funkčnosti této integrované metody (přínos pro kvalitativní metodologii) a na straně druhé výzkum nabídne vhled do specifické problematiky vojenské psychologie (přínosem je zpřesnění a rozšíření psychologického poznání). |
Seznam odborné literatury |
Depraz, N., Varela, F. J., & Vermersch, P. (Eds.). (2003). On becoming aware: A pragmatics of experiencing. Amsterdam: John Benjamins Publishing. Gallagher, S., & Schmicking, D. (2010). Handbook of Phenomenology and Cognitive Science. Berlin: Springer. R Giorgi, A. (2012). The descriptive phenomenological psychological method. Journal of Phenomenological psychology, 43(1), 3-12. Husserl, E. (1972). Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Praha: Academia. Husserl, E. (1977). Phenomenological psychology. Hague: Martinus Nijhoff. Maurel, M. (2009). The explicitation interview: examples and applications. Journal of Consciousness Studies, 16(10-12), 58-89. Petitmengin, C., Navarro, V., & Le Van Quyen, M. (2007). Anticipating seizure: Pre-reflective experience at the center of neuro-phenomenology. Consciousness and Cognition, 16(3), 746-764. Smith, J. A., Flowers, P., Larkin, M. (2012). Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, Method and Researche. London: SAGE. |