Psychologické souvislosti edukace mimořádně nadaných dětí vzdělávaných ve speciálních a běžných třídách
Název práce v češtině: | Psychologické souvislosti edukace mimořádně nadaných dětí vzdělávaných ve speciálních a běžných třídách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Psychological aspects of education highly gifted children educated in special and common classes |
Klíčová slova: | Nadané děti|Speciální a běžné třídy|Kreativita|Motivace |
Klíčová slova anglicky: | Gifted children|Special and common classes|Creativity|Motivation |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.05.2018 |
Datum zadání: | 29.05.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.06.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Václav Mertin |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce si klade za cíl zmapovat kognitivně psychologické a sociálně psychologické aspekty mimořádně nadaných dětí na 1. stupni ZŠ. Mimořádné nadání představuje jednu z tzv. speciálních vzdělávacích potřeb žáků. To znamená, že mají nárok na podpůrná opatření a jejich vzdělávání má být přizpůsobeno jejich potřebám. Současná zjištění České státní inspekce ukazují, že tato kategorie žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními je marginalizována ještě více než jiné kategorie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Navíc odborná pedagogická veřejnost doposud nezpracovala v plném rozsahu stávající vymezení nadání, které značí nadstandardní potenciál v určité oblasti, nemusí však znamenat nadprůměrné výkony ve všech školních, resp. mimoškolních oblastech. Přesto je žádoucí nadání žáka systematicky podporovat a rozvíjet. Za mimořádně nadané děti jsou pokládány takové, které vykazují velmi nadprůměrnou inteligenci (IQ nad 125/130). Od ostatních dětí se nezřídka nějak liší a jejich nadání nemusí vždy přinášet jen výhody. S těmito dětmi se má pracovat v rámci specifického vzdělávání, aby byl využit jejich potenciál a hlavně zajištěn zdravý psychický vývoj. V empirické části budeme srovnávat vybrané kognitivní, motivační a emocionální charakteristiky velmi nadaných dětí, se kterými se pracuje s ohledem na jejich specifické vzdělávací potřeby (tj. ve speciálních třídách určených pro tyto žáky), s velmi nadanými dětmi, které navštěvují běžné třídy ZŠ. Pro účely výzkumu bude použit soubor diagnostických nástrojů, které budou mapovat edukační proces nadaných žáků v obou typech prostředí. Cílem výzkumu bude porovnání přínosů a rizikových faktorů při výuce žáků v běžných třídách a třídách vybudovaných specificky pro tuto cílovou skupinu. |
Seznam odborné literatury |
Betts, G. T., & Neihart, M. (2004). Profiles of the gifted and talented. Definitions and conceptions of giftedness, 97-106. Fořtík, V., & Fořtíková, J. (2007). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál. Jones, T. W. (2013). Equally cursed and blessed: Do gifted and talented children experience poorer mental health and psychological well-being?. Educational & Child Psychology, 30(2), 44. Gallagher, J. J. (2015). Peer acceptance of highly gifted children in elementary school. Journal for the Education of the Gifted, 38(03), 51-57. Konečná, V. (2010). Sebepojetí a sebehodnocení rozumově nadaných dětí. Brno: Masarykova univerzita. Mudrák, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada. Sękowski, A., & Łubianka, B. (2015). Psychological perspectives on gifted education - selected problems. Polish Psychological Bulletin, 46(4), 624-632. Vaivre-Douret, L. (2011). Developmental and cognitive characteristics of “high-level potentialities”(highly gifted) children. International journal of pediatrics, 2011. |