Hodnotová orientace a postoje sourozenců dětí s postižením
Název práce v češtině: | Hodnotová orientace a postoje sourozenců dětí s postižením |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Value system and attitudes of siblings of disabled children |
Klíčová slova: | hodnotová orientace|postoje|sourozenci dětí s postižením|dítě s postižením|sourozenecký vztah |
Klíčová slova anglicky: | value system|attitudes|siblings of children with disabilities|children with disability|siblings relationship |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.05.2018 |
Datum zadání: | 24.05.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.05.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 21.01.2020 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.12.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.01.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Kristýna Krejčová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce bude zmapování dosavadních poznatků o dopadu soužití se sourozencem s postižením na vytváření hodnot a postojů dětí a dospívajících. Součástí teoretické části bude přehled poznatků týkajících se těchto psychologických konstruktů a jejich vývoje. Dále tato práce bude v teoretické části zaměřena na situaci rodiny dítěte s postižením a vliv tohoto faktu na její systém. V tomto sledu bude dále zaměřena pozornost na život sourozence dítěte s postižením a jeho vývoj. V empirické části bude diplomová práce zaměřena na kvantitativní zjištění hodnotové orientace a postojů u této skupiny dětí a identifikaci rozdílu v tomto směru oproti obecné populaci. Data budou sbírána dotazníkovou metodou a dále statisticky analyzována. Výsledky budou dále porovnávány s dalšími podobnými studiemi a mohou přinést užitečné výsledky pro odbornou práci s celou rodinou. |
Seznam odborné literatury |
Bågenholm, A., & Gillberg, C. (1991). Psychosocial effects on siblings of children with autism and mental retardation: A population-based study. Journal of Mental Deficiency Research, 35(4), 291-307. Connors, C., & Stalker, K. (2003). The Views and Experiences of Disabled Children and Their Siblings: A Positive Outlook. London: Jessica Kingsley Publishers. Leman, K. (2012). Sourozenecké konstelace. Praha: Portál. Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H & H. Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Schopler, E., & Mesibov, G. B. (1984). The Effects of autism on the family. New York: Plenum press. |