Psychoterapie u dospívajících s depresivní poruchou
Název práce v češtině: | Psychoterapie u dospívajících s depresivní poruchou |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Psychotherapy in adolescent population with depressive disorder |
Klíčová slova: | Dospívání|deprese|KBT|IPT-A |
Klíčová slova anglicky: | Adolescence|depression|CBT|IPT-A |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Katarína Loneková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.05.2018 |
Datum zadání: | 24.05.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.05.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2020 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Michaela Pavelková |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude vymezení specifik depresivní poruchy u dospívajících, které vychází z dostupných zahraničních výzkumů týkajících se této problematiky. Literárně přehledová část bakalářské práce se bude zabývat specifiky projevu, diagnostiky a léčby depresivní poruchy u dospívajících. V oblasti léčby se práce podrobněji zaměří především na Kognitivně behaviorální terapii (KBT) a Interpersonální terapii (IPT) a od nich odvozenými novými směry. Další část bakalářské práce se bude věnovat návrhu výzkumu, který bude navržen v kvalitativním designu. Cílem bude zmapovat efektivitu KBT v porovnání s IPT-A pro dospívající s depresivní poruchou na území České republiky. Zároveň budu své závěry opírat o výsledky CDI, který má stanovených pět subškál, ve kterých budu hledat, zda se pro některou ze subškál jeví některá z jednotlivých terapeutických metod efektivnější. Návrh výzkumného projektu může při úspěšných výsledcích přinést lepší deskripci využitých psychoterapeutických metod v léčbě depresivní poruchy u dospívajících či jednotlivých subškálách na území České republiky. |
Seznam odborné literatury |
Goodyear I. M., Reynolds, S., Barrett, B., Byford, S., Dubicka B., Hill, J….& Fonagy, P. (2017)Cognitive behavioural therapy and short-term psychoanalytical psychotherapy versus a brief psychosocial intervention in adolescents with unipolar major depressive disorder (IMPACT): a multicentre, pragmatic, observer-blind, randomised controlled superiority trial. The Lancet Psychiatry, 4, 2, 109–119. Petersen, A. C., Compas B. E., Brooks-Gunn J., Stemmler M., Ey S., & Grant K. E., (February 1993). Depression in Adolescence. American Psychologist, 48, 2. 155-168. Qin, B., Zhou, X., Michael, K. D., Liu, Y., Whittington, C., Cohen, D., … Xie, P. (2015). Psychotherapy for depression in children and adolescents: study protocol for a systematic review and network meta-analysis. British Medical Journal Open, 5(2). Thapar, A., Collishaw, S., Pine, D. S., & Thapar, A. K. (2012). Depression in adolescence. Lancet, 379(9820), 1056–1067. Weisz, J. R., McCarty, C. A., & Valeri, S. M. (2006). Effects of Psychotherapy for Depression in Children and Adolescents: A Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 132(1), 132–149. |