Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Význam exekutivních funkcí v edukačním procesu
Název práce v češtině: Význam exekutivních funkcí v edukačním procesu
Název v anglickém jazyce: The Importance of Executive Function in the Educational Process
Klíčová slova: exekutivní funkce|edukační proces|intervence|diagnostické metody
Klíčová slova anglicky: executive function|educational process|intervention|diagnostic methods
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Řešitel: Mgr. Kateřina Holubová - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.05.2018
Datum zadání: 23.05.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 31.05.2018
Datum a čas obhajoby: 09.09.2019 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Ondřej Vaníček
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na propojení exekutivních funkcí a edukací dětí a dospívajících. V České republice se tomuto tématu zatím nevěnuje mnoho pozornosti, ačkoliv výzkumy ukazují, že kvalita exekutivních funkcí představuje spolehlivější prediktor školní úspěšnosti než prostá výše IQ. Neexistují u nás ani ucelené diagnostické baterie těchto funkcí.
Cílem bakalářské práce bude přiblížit význam exekutivních funkcí v edukačním procesu. Popíše tyto funkce a jejich vývoj u dětí, následně budou exekutivní funkce zasazeny do kontextu edukace. Poté podá výčet diagnostických metod, seznámí čtenáře s různými zahraničními výzkumy, které byly na toto téma provedeny. V konečné části budou zmíněny možnosti intervence pro rozvoj exekutivních funkcí.

V empirické části bude popsán návrh výzkumu, který ověří účinnost doporučení pro rozvoj nedostatečně rozvinutých exekutivních funkcí, která jsou uvedená v Katalogu podpůrných opatření.
Seznam odborné literatury
Best, J. R., Miller, P. H., & Naglieri, J. A. (2011). Relations between executive function and academic achievement from ages 5 to 17 in a large, representative national sample [Online]. Learning and Individual Differences, 21(4), 327-336. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.01.007

Dias, N. M., & Seabra, A. G. (2016). Intervention for executive functions development in early elementary school children: effects on learning and behaviour, and follow-up maintenance [Online]. Educational Psychology, 37(4), 468-486. https://doi.org/10.1080/01443410.2016.1214686

Kovalčíková, I., Ropovik, I., Ferjenčík, J., Liptáková, L., Klimovič, M., Demko, M. ... Brajerčík, J. (2016). Diagnostika a stimulácia kognitívnych a exekutívnych funkcií žiaka v mladšom školskom veku. Prešov: Vydavatel’stvo Prešovskej univerzity.

Masten, A. S., Herbers, J. E., Desjardins, C. D., Cutuli. J. J., McCormick, C. M., Sapienza, J. K. ... Zelazo, P. D. (2012). Executive Function Skills and School Success in Young Children Experiencing Homelessness [Online]. Educational Researcher, 41(9), 375-384.https://doi.org/10.3102/0013189X12459883

Meltzer, L. (2007). Executive function in education: from theory to practice. New York: Guilford Press.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK