Psychologické aspekty svědecké výpovědi dětí: Specifika ovlivnění výpovědi
Název práce v češtině: | Psychologické aspekty svědecké výpovědi dětí: Specifika ovlivnění výpovědi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Psychological aspects of witness testimony of children: Specifics of influencing the testimony |
Klíčová slova: | Dětská výpověď|ovlivnění výpovědi|falešné obvinění|rodičovské spory |
Klíčová slova anglicky: | Children’s testimony|influencing the testimony|false allegations|parental disputes |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.05.2018 |
Datum zadání: | 23.05.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.05.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2019 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.07.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Zuzana Kostelníková |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je objasnit psychologické aspekty mající vliv na nesprávnou výpověď dětského svědka a zmapovat kontext, ve kterém se vyskytuje. Práce se blíže specifikuje na falešná obvinění ze zneužívání či zanedbávání dítěte v kontextu rodičovských sporů (rozvod, spor o péči o dítě), jelikož se v tomto kontextu ve zvýšené míře objevuje nezáměrně či záměrně nesprávná svědecká výpověď dítěte. Cílem práce je také objasnit možnosti detekce nesprávné výpovědi dětského svědka a sestavit doporučení pro vyslýchajícího, který má v kontextu případu podezření ohledně falešného obvinění. V literárně přehledové části budou představeny faktory mající vliv na nesprávnou výpověď dětí v rámci svědecké výpovědi. Nejdříve bude uvedeno, čím může být způsobena nesprávná výpověď dětského svědka a bude rozlišeno, kdy může být nesprávná výpověď dětského svědka záměrná, kdy nezáměrná, a kde se to může prolínat. V rámci tohoto odlišení bude popsáno, jaké mohou vznikat nezáměrné chyby, pokud je vyslýchán dětský svědek. Bude popsánu, jaké chyby vznikají v rámci specifických vývojových charakteristik dítěte, a na jaké mají vliv sociální aspekty či aspekty samotné výslechové situace. V další kapitole bude popsána záměrně nesprávná výpověď dětského svědka, kde se zaměřím na vývoj dětské lži a na problematiku jejího odhalování. Nakonec bude představena výpověď dětského svědka v rámci falešného obvinění ze zneužívání či zanedbávání dítěte, kde může nesprávná výpověď vznikat záměrně i nezáměrně. Bude blíže specifikována problematika falešného obvinění v rámci rodičovských sporů, jimiž je například rozvod či spor o péči o dítě, jelikož se v tomto kontextu často vyskytuje to, že jeden rodič podá na druhého falešné obvinění ze zneužívání či zanedbávání dítěte. Návrh kvalitativního výzkumného projektu bude sloužit jako sonda do výslechové situace právě v kontextu těchto případů v České republice. Cílem výzkumného projektu bude zjistit, zda jsou děti v ČR vedené rodiči k nesprávné svědecké výpovědi, a v jakých aspektech to lze v rámci výpovědi dítěte rozpoznat, a jak se to liší z hlediska pohlaví a věku dítěte. Výsledky by měly posloužit k formulaci hypotéz pro kvantitativní zkoumání. Výsledkem by měla být také doporučení pro vyslýchajícího v kontextu těchto případů a změny manuálu pro výslech dětského svědka. |
Seznam odborné literatury |
Čírtková, L. (2013). Forenzní psychologie (3. upravené vydání). Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. Goodman, G. S., Goldfarb, D. A., Chong, J. Y., & Goodman-Shaver, L. (2014). Children's eyewitness memory: The influence of cognitive and socio-emotional factors. Roger Williams University Law Review, 19(2), 476-512. Lamb, M. E. (2011). Children's testimony: a handbook of psychological research and forensic practice (2nd ed). Chichester: John Wiley. Lyon, T. D., Malloy, L. C., Quas, J. A., & Talwar, V. A. (2008). Coaching, truth induction, and young maltreated children ́s false allegations and false denials. Child Development, 79(4), 914-929. MacKay, T. (2014). False allegations of child abuse in contested family law cases: The implications for psychological practice. Educational and Child Psychology, 31(3), 85-96. Talwar, V., Hubbard. K., Saykaly, C., Lee, K., Lindsay, R. C. L., & Bala, N. (2018). Does parental coaching affect children's false reports? Comparing verbal markers of deception. Behavioral Sciences & the Law, 36(1), 84-97. |