Znojemský oltář. Vizuální kultura v Podunají.
Název práce v češtině: | Znojemský oltář. Vizuální kultura v Podunají. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Altarpiece from Znojmo. Visual culture in the Danube |
Klíčová slova: | Znojemský oltář|Znojmo|Kostel sv. Mikuláše|Nizozemský realismus|Jakob Kaschauer |
Klíčová slova anglicky: | The Znojmo Altarpiece|Znojmo|St. Nicholas Church|Dutch realism|Jakob Kaschauer |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.05.2018 |
Datum zadání: | 22.05.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.09.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Jan Klípa, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Anotace v češtině:
Diplomová práce se zabývá pozdně gotickým, malovaným i vyřezávaným oltářem, který je badateli v poslední době nazýván jako Znojemský. Oltář je po formální stránce vyřezávaných částí nejčastěji dáván do souvislostí s fenoménem tzv. Nizozemského realismu. K tomuto evropskému trendu je přiřazován i umělec Jakob Kaschauer, kterého registrujeme v pramenech jako malíře i jako sochaře. Díky umělcově domnělé dvojí specializaci bývá řazen do souvislosti s autorstvím Znojemského oltáře. Dvěma Hlavním úkoly diplomové práce jsou vedle kritického hodnocení dosavadní literatury vážící se ke Znojemskému otáři, také i ověření přiléhavosti umělecko-historického termínu Nizozemského realismu k umělci J. Kaschauerovi a zhodnocení navrhované autorské vazby samotného J. Kaschauera ke Znojemskému oltáři. Poslední částí práce je snaha o interpretaci malované části oltáře, která je badateli shodně označována jako nejméně pokročilá v porovnání s vyřezávanou části. Anotace v angličtině: The Diploma thesis is focused on the so-called Znojmo altar. This late gothic painted and carved altar is, based on the formal aspect of the carved parts, most often linked to the phenomenon of so-called Dutch realism. Among the artists connected with this phenomenom is also Jakob Kaschuer, painter and sculptor, who is, by some art historitians, being associated with the author of the Znojmo altar. The main tasks of the thesis are the critical evaluation of the literature related to Znojmo altar and the verification of the connection between Dutch realism and the work of Jakob Kaschauer and on this basis the evaluation of Kaschauer´s prposed autorship of the Znojmo altar. The last part of the thesis deals with the interpretation of the painted part of the altar, which is described by the art historitians as the least advanced compared to the carved part. |
Seznam odborné literatury |
Franz KIESLINGER – Die mittellaterlichePlastik in Österreich, Wien–Leipzig1926
Ernst WINKLER – Archa z kaple Svatováclavské ve Znojmě, in: Památky archeologické, 35, 1926–1927, 398–403 Oto BENESCH– Granzproblemeder öesterreichischenMalerei, Wallraf-RichartzJahrbuchI, 1930, 66–99 Bruno FÜRST – BeiträgezueinerGeschichteder österreichischenPlastik in der I. Hälftedes 15. Jahrhunderts, Leipzig1931 Antonín MATĚJČEK – Malířství, in: Dějepis výtvarného umění v Čechách, díl I, Praha 1931 Franz KIESLINGER– Gabriel Mälesskircher, Pantheon 13, 1934, 104–109 Ludwig BALDASS– Der WienerSchnitzaltar. Jahrbuchder KunsthistorischenSammlungen, N.F.9, 1935, 29–48 Elfriede BAUM– Katalog des MuseumsmittealterlicherösterreichischerKunst. Wien1971, 65–67 Robert SUCKALE– DasZnaimerRetabel. ZurkünstlerischenHerkunftdes Bildschnitzers, in: ÖZFD XLII, Wien1988, 2–14 Lothar SCHULTES– ZurHerkunftundkunstgeschichtlichenStellungdes ZnaimerAltar, in: ÖZFD XLII, Wien1988 Manfred KOLLER/ Zehetmaier Giovanna – KunsttechnologischeStudienzumZnaimerAltarundanderenWerkendes FrühenRealismus in Öesterreich, in: ÖZFD XLII, Wien1988 Mairinger FRANZ – AnalytischeUntersuchungder Skulpturpolychromiedes ZnaimerAltars, in:ÖZFDXLII, Wien1988 Jakub VÍTOVSKÝ – Umělci v jihomoravských městech, in: Kaliopi Chamonikola(ed.), Od gotiky k renesanci, kat. výst., Brno 1999, 19–32 Kaliopi CHAMONIKOLA –Deskové malířství a sochařství, in: Kaliopi Chamonikola(ed.), Od gotiky k renesanci, kat. výst., Brno 1999, 245–273 Artur SALIGER – Znojmo altarpiece, in: Thelast FlowersoftheMiddleAges, Olomouc 2000, 165–174.•LotharSchultes– Podzim středověku – císařské umění za Fridricha III. , in: Podzim středověku – Kaliopi Chamonikola(ed.), Sborník ze sympozia, Brno 2001 Artur SALIGER – Moravské umění ve vztahu k Vídni, in: Podzim středověku – Kaliopi Chamonikola(ed.), Sborník ze sympozia, Brno 2001 Milena BARTLOVÁ – Vliv českého malířství kolem roku 1420 na umění v okolních zemích a otázka exilu malířů, in: Milena BARTLOVÁ: Poctivé obrazy. Deskové malířství v Čechách a na Moravě 1400–1460, Praha 2001 Lothar SCHULTES – Znaimeroder wienerBildhauer(?) Passionsaltar(ZnaimerRetabel), in: Früh-undHochmittelalter(Geschichteder bildendenKunst in Österreich), Bd. 3, München2003, Tafels. 72, 313–314 Milena BARTLOVA – Je Znojemský oltář rakouský, německý, český a nebo moravský?, in: Bulletin Moravské galerie v Brně, 58/59, Brno 2003, 140–147 Milena BARTLOVA – Je Znojemský oltář rakouský, německý, český a nebo moravský?, in: Naše národní umění. Studie z dějepisu umění, Brno 2009, 39-54 Milena BARTLOVÁ – Olivetská hora z Olomouce a Znojemský oltář, in: Mistr Týnské kalvárie. Pražský řezbář doby husitské, Praha 2004 Aleš MUDRA – Katolický farní kostel v zemi kacířů. Sebeidentifikačnístrategie Znojemských ve vybavení a provozu farního kostela sv. Mikuláše v 15. století, in: DocumentaPragensiasupplementaVI, Praha 2015, 223–355 Aleš MUDRA/ Michaela OTTOVÁ – Archa oltáře Kristova těla (“Znojemský oltář“). Stopy eucharisticky orientované devocev kostele sv. Mikuláše. Znojmo. Případové studie, in: V oplatce jsi všecek tajně. Eucharistie v náboženské a vizuální kultuře Českých zemí do roku 1620, Aleš Mudra (ed.), Praha 2017 |