Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Psychologické aspekty komunikace mezi lékařem a pacientem v kontextu poskytované péče
Název práce v češtině: Psychologické aspekty komunikace mezi lékařem a pacientem v kontextu poskytované péče
Název v anglickém jazyce: Psychological aspects of communication between doctor and patient in context of provided healthcare
Klíčová slova: komunikace|vztah lékař-pacient|lékařská praxe|komunikační trénink|postoje
Klíčová slova anglicky: communication|doctor-patient relationship|medical practice|training in communication|attitudes
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.05.2018
Datum zadání: 22.05.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 08.06.2018
Datum a čas obhajoby: 27.05.2019 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:20.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 27.05.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Iva Štětovská, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomový projekt se budevěnovat komunikaci ve vztahu lékaře a pacienta.Cílem je zmapovat, zda existuje souvislost mezi komunikací lékaře, spokojeností pacienta s ošetřením a pacientovou compliance.
Teoretická část práce bude zaměřena na zmapování dostupné literatury včetně nejnovějších výzkumů v dané oblasti, se zaměřením na souvislost komunikačních dovedností lékaře se spokojeností pacienta, jeho vnímáním lékaře jako odborníka, přístupem pacienta k léčbě a jeho zdravotním stavem. Práce dále zmapuje, zda existují konkrétní, na výzkumech založená doporučení pro lékaře, jak v tomto smyslu komunikaci mezi lékařem a pacientem zlepšit (tedy zvýšit spokojenost a compliance pacientů).

Cílem empirické části bude zjistit, zda existuje souvislost mezi tím, jak pacienti hodnotí lékaře po stránce komunikační a po stránce odborné.Výzkum se bude zabývat způsobem komunikace lékařů na ambulancích v nemocničním zařízení, hodnocením návštěvy lékaře konkrétními pacienty a jejich přístupem k léčbě.Výzkumný design bude kvantitativního charakteru - konkrétně se bude jednat o dotazníkové šetření, jehož respondenty budou pacienti.
Seznam odborné literatury
Attar, H. S., &Chandramani, S. (2012). Impact of physician empathy on migrace disability and migraineur compliance. Annalsof Indian Academyof Neurology, 15(5), 89.

Boissy, A., Windover, A. K., Bokar, D., Karafa, M., Neuendorf, K., Frankel, R. M., &Rothberg, M. B. (2016). Communication skills training for physicians improves patient satisfaction. Journal of genera linterna lmedicine, 31(7), 755-761.

DeVito, J. A. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada.

Honzák, R. (1999). Komunikační pasti v medicíně: praktický manuál komunikace lékaře s pacientem (2., dopl. vyd). Praha: Galén.

Levinson et al. (1997). Physician-patient communication.: the relationship with malpractice claims among primary care physicians . The Journal Of The American Medical Association, 7(277), 553-559.

Ptáček, R., & Bartůněk, P. (c2011). Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada

Vymětal, J. (2003). Lékařská psychologie (3. aktualiz. vyd., v Portálu 1. vyd). Praha: Portál.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK