Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv hiporehabilitace na grafomotoriku u dětí s handicapem
Název práce v češtině: Vliv hiporehabilitace na grafomotoriku u dětí s handicapem
Název v anglickém jazyce: Influence of hiporehabilitation on graphomotorics of children with handicap
Klíčová slova: hiporehabilitace|grafomotorika|jemná motorika|hrubá motorika|kontaktní terapie|aktivity s využitím koní|hipoterapie
Klíčová slova anglicky: hiporehabilitacion|grafomotorics|fine motorism|gross motorism|contact therapy|activities using horses|hippotherapy
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.05.2018
Datum zadání: 19.05.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.06.2018
Datum a čas obhajoby: 17.06.2019 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.04.2019
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Daniela Nováková, DiS., Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem výzkumného projektu bude zjistit, zda hipotehabilitace má vliv na rozvoj grafomotoriky u jednotlivých klientů s handicapem. Cílem práce bude prokázat, že rozvoj hrubé a jemné mororiky v rámci prováděné hiporehabilitace má přímý vliv na grafomotoriku u těchto jedinců.
Výzkum bude rozdělena na teoretickou část a praktickou část. Teoretická část bude rozdělena do několika kapitol a bude zde vysvětlena veškerá terminologie a teorie, popřípadě i historie potřebná k navazující části praktické.
Analýza grafomotoriky u jedinců s handicapem bude uskutečněna pomocí vybraných grafomotorických testů – vždy bude předložen test nápodoby grafických tvarů, k tomu přidány další 1-2 grafomotorické testy. Výběr testů bude ponechán na terapeutovi a dítěti.
Zpracování testů proběhne vždy před hiporehabitační lekcí a ihned po hiporehabilitační lekci v klidném prostředí s dostatečným časem na zpracování. Testy budou zpracovány tužkou nebo pastelkami, výběr barev bude ponechán na dítěti.
Testy se budou provedeny ihned po první terapii a následně po uplynutí každé páté terapie po dobu 3-6 měsíců. Testy budou vždy analyzovány a popsány podle tabulky. Na konci šetření proběhne porovnání prvního a posledního testu a vyhodnocení vývoje grafomotorických funkcí.
Seznam odborné literatury
ALLEN, K; MAROTZ, Lynn R. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 187 s. ISBN 8071786144
BERGER, M. a kol. in VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika: Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. 2013. Grada. ISBN 9788024746982. 176s.
BERTHOZ, A. in VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika: Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. 2013. Grada. ISBN 9788024746982. 176s.
BERTOTI, D. B. Effect of therapeutic horseback riding on posture in children with cerebral palsy. Physical therapy, 68(10), 1988. s. 1505–1512.
CASKOVÁ,V. in KULICHOVÁ,J. Využití hipoterapie v neurologii. In Hiporehabilitace, 1995. s. 40–47. Praha: Nadace OF
ČERNÁ-RYNEŠOVÁ, Petra. Když kůň léčí duši, aneb metodika hiporehabilitace zaměřená na klienty s duševním onemocněním, Direkte. Pardubice.2012, 120 s. ISBN 978-80-260-2897-0
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. 1. vyd. Praha : Portál, 2001, 208 s, 8 s. barev. obr. příl. ISBN 80-7178-449-4.
DVOŘÁKOVÁ, T. in CASKOVÁ, V. Návrh Řádu České hiporehabilitační společnosti a testačního systému koní pro hiporehabilitaci. Diplomová práce. Mendelova univerzita v Brně. Brno, 2009. 70 s.
DVOŘÁKOVÁ, T., JANURA, M., SVOBODA,Z. A EFLMARK, M. Hodnocení kinematiky pohybu vybraných segment na těle koně při hipoterapii, Česká kinatropologie. 12(4). 2009. s. 67-76
FRANTALOVÁ, L. in KULICHOVÁ, J. Využití koně v rehabilitaci. In Hiporehabilitace. 1995, s. 48 - 57. Praha: Nadace OF
GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. 207 s. ISBN 8085931-79-6.
GESSEL in LANGMEIR, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. Aktualizované vydání. 2006, Grada, ISBN 978-80-247-1284-0, s. 368
HAMILL, D. a kol. The effect of hippotherapy on postural control in sitting for children with cerebral palsy, Physiccal Occup. The Pediatr. Vol. 27. Issue 4. 2007 s. 23-42
HERMANNOVÁ, H. in CASKOVÁ, V. Návrh Řádu České hiporehabilitační společnosti a testačního systému koní pro hiporehabilitaci. Diplomová práce. Mendelova univerzita v Brně. Brno. 2009. 70 s.
HOLLÝ, K., HORNÁČEK, K. Hipoterapie : léčba pomocí koně. Ostrava : Montanex. 2005. 293 s. ISBN 80-7225-190-2.
JAKOBOVÁ, A. Komplexní péče o děti s tělesným a kombinovaným postižením.Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. 101 s. ISBN 9788073684884.
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
JELÍNKOVÁ, D. Využití hipoterapie v rámci komprehenzivní rehabilitace děti, Brno 2009, Diplomová práce
JISKROVÁ, I.; CASKOVÁ, V.; DVOŘÁKOVÁ, T. Hiporehabilitace. 1. vyd. Brno : Mendelova univerzita v Brně, 2010. 147 s. . ISBN: 978-80-7375-390-0.
KÁBELE , František. Rozvíjení hybnosti a řeči dětí s dětskou mozkovou obrnou.Praha, SPN, 1988 ISBN 17-352-87
KAŇOVSKÝ, P., BAREŠ, M. , DUFEK, J., a kol. Spasticita. Mechanismy, diagnostika, léčba. Praha: Maxdorf, 2004. 423 s. ISBN 80-7345-042-9
KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 348 s. ISBN 80-247-1018-8
KULICHOVÁ, J. a kol. Vymezení pojmu léčebného ježdění na koni. In Hiporehabilitace , 1995. s. 6 - 9. Praha: Nadace OF
LANGMEIR, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. Aktualizované vydání. 2006, Grada, ISBN 978-80-247-1284-0, s. 368
LEIFER, G. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. 2004. Grada. ISBN 8024706687. 992 s.
LESNÝ, Ivan. a kol.(1985). Dětská mozková obrna. Praha: Avicenum.
MACHULKOVÁ, Věra. (2012) Vliv hiporehabilitace na handicapované osoby. Bakalářská práce. Univerzita Pardubice. Filosofická fakulta, 52s.
MCGIBBON, N. H., BENDA, W., DUNCAN, B. R., SILKWOOD–SHERER D. Immediate and long–term effects of hippotherapy on symmetry of adductor muscle activity and functional ability in children with spastic cerebral palsy. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 2005. 90(6), s. 966–974.
NERANDŽIČ, Zoran. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata léčí : praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. 1. vyd. Praha : Albatros, 2006. 159 s. ISBN 80-00-01809-8.
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: MU, 2008. 180 s. ISBN: 978-80-210-4575- 0
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 150 s. ISBN 9788021052666.
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v ranéma předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 292 s. ISBN 8021039779
PFEIFFER, J. in OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 150 s. ISBN 9788021052666.
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0873-2.
RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0532-6.
SOVÁK, M. in VÍTKOVÁ,M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 807315-134-0.
STERBA, J. A., ROGERS B. R, FRANCE, P. A., & VOKES D. A. Horseback riding in children with cerebral palsy: effect on gross motor function. Develepmental Medicine & Child Neurology, 2002. 44, s. 301–308.
SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001.
SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha:Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 1998. 34 s.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. 870 s. ISBN: 80-7178-802-3
VÁGNEROVÁ, Marie.Vývojová psychologie. Praha Portál., 2000. 353s. ISBN
VÁGNEROVÁ, M. in ŘÍČAN, P. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada,1997. ISBN 80-7169-512-2.
VALENTA, M. – MÜLLER, O. a kol. Psychopedie. Parta. Praha, 2009. s.130 – 132. ISBN 978-80-7320-137-1
VALENTA, M. a kol. Mentální postižení. 2012. Grada. ISBN 8024738295. 349 s.
VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. rozš. a přeprac. vyd. Brno : Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9.
VÍTKOVÁ, M. in PIPEKOVÁ, J. Vybrané kapitoly ze speciální pedagogiky. Paido Brno, 2006. s. 167 – 179. ISBN 80-7315-120-0
VOSÁTKOVÁ, A. in VELEMÍNSKÝ, M. a kol. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice : Dona, 2007. 335 s.ISBN 978-80-7322-109-6.
VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika: Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. 2013. Grada. ISBN 9788024746982. 176s.
ZAHRÁDKA, Z. in KULICHOVÁ, J. Hipoterapie. In Hiporehabilitace , 1995. s. 32– 38. Praha: Nadace OF
Elektronické zdroje:
Stanovy České hiporehabilitační společnosti. [cit. 25.11.2012] Dostupné na:
Řád ochrany koní. [cit. 20.11.2012] Dostupné na< http://www.hiporehabilitacecr.com/vse-o-chs/rad-ochrany-koni/>
Léčba koňmi: Rozdělení hiporehabilitace. LANTELME, V. – SMÍŠKOVÁ, Š. [cit. 20.11.2012] Dostupné na:
Severa, M. [cit. 1.12.2013] dostupné na http://neurocentrum.cz/DMO_info_index.htm
Standard hipoterapie. KULICHOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, T., VAŠÍČKOVÁ, L., MOUČKOVÁ, M. LANTELME-FAISAN, V. SMÍŠKOVÁ, Š. [cit.12.1.2013] Dostupné na
Standard kvality AVK. [cit. 20.11.2012] Dostupné na:
Osud koordinované rehabilitace.ČEVELA, R. – ČELEDOVÁ L. [cit. 17.11.2012] Dostupné na:< http://www.mpsv.cz/cs/11618>
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK