Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Psychohygiena lektora dalšího vzdělávání
Název práce v češtině: Psychohygiena lektora dalšího vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Mental Hygiene of Lecturer in Further Education
Klíčová slova: psychohygiena|mentální hygiena|duševní zdraví|lektor dalšího vzdělávání|techniky psychohygieny|prevence
Klíčová slova anglicky: Mental Hygiene|Mental Health|Lecturer in Further Education|Mental Hygiene Techniques|Prevention
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.05.2018
Datum zadání: 11.05.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 18.05.2018
Datum a čas obhajoby: 06.09.2018 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.08.2018
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2018
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Tomáš Langer
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat tématem psychohygieny lektora dalšího vzdělávání při výkonu povolání. Psychohygienou je chápán soubor preventivních opatření, která vedou k dobré psychické kondici. Její nepříznivý stav vede k nekvalitnímu výkonu a pracovní demotivaci. Cílem práce je identifikace potenciálních škodlivých aspektů doprovázejících lektora dalšího vzdělávání při výkonu jeho profese z pohledu duševního zdraví a dále preventivních opatření používaných lektory. Nejprve bude vymezena konceptualizace psychohygieny, její historický vývoj, zkoumání psychohygieny, prostředky a cíle psychohygieny. Následuje vymezení profese lektora dalšího vzdělávání a významu zkoumání psychohygieny lektora dalšího vzdělávání v souvislosti se specifiky toho povolání, ale také jemu podobnými povoláními pedagoga a pracovníků v pomáhajících profesích. Dále bude práce pomocí kvalitativního šetření identifikovat potenciální faktory negativně ovlivňující psychickou kondici lektorů dalšího vzdělávání a praktická opatření v rámci osobní psychohygieny lektorů. Metodou sběru dat empirického šetření bude rozhovor pomocí návodu, výzkumným vzorkem přibližně 7 certifikovaných lektorů dalšího vzdělávání. Data budou interpretována metodou zakotvené teorie.


Struktura práce

1 Pojetí psychohygieny
1.1 Konceptualizace psychohygieny
1.2 Historický vývoj psychohygieny a její zkoumání
1.3 Prostředky psychohygieny
1.4 Cíle psychohygieny
2 Vymezení profese lektora dalšího vzdělávání
2.1 Povolání lektor dalšího vzdělávání
2.2 Význam psychohygieny lektora dalšího vzdělávání
2.3 Rizika povolání lektora dalšího vzdělávání
3 Empirické šetření: Faktory negativně ovlivňující psychickou kondici lektorů dalšího vzdělávání a praktická opatření lektorů v rámci psychohygieny
Seznam odborné literatury
ATHANASOU, James A. Adult educational psychology. Rotterdam: Sense Publishers, 2008. ISBN 978-90-8790-554-5.

BARTKO, Daniel. Moderní psychohygiena. Praha: Orbis, 1976. Pyramida (Orbis). ISBN neuvedeno.

BEDRNOVÁ, Eva. Management osobního rozvoje: duševní hygiena, sebeřízení a efektivní životní styl. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-198-0.

BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.

GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese: Tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-394-3.

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.

HENNIG, Claudius a Gustav KELLER. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-093-6.

HLADKÝ, Aleš. Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-784-2.

HONZÁK, Radkin. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013. ISBN 978-80-7429-331-3.

KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.

KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-568-4.

KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. Orientace. ISBN 978-80-7195-573-3.

MASLACH, Christina. Burnout: the cost of caring. Cambridge, MA: Malor Books, 2003. ISBN 978-18-8353-635-0.

MAAS, Heike a Frank SPENATH. Personality and coping with professional demands: A behavioral genetics analysis. Journal of Occupational Health Psychology. 2012, 17(3), p. 376-385. ISSN 1076-8998. Dostupné z:http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=ceb8ad7d-0752-4093-a70d-58ab122639a7%40sessionmgr4010.

MAZZOLA, Joseph J., Irvin S. SCHONFELD a Paul E. SPECTOR. What qualitative research has taught us about occupational stress. Stress and Health. 2011, 27(2), p. 93-110. ISSN 1532-2998. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/smi.1386.

MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Knižnice psychologické literatury. ISBN neuvedeno.

MÍČEK, Libor a Vladimír ZEMAN. Učitel a stres. Brno: Masarykova univerzita, 1992. Věda do kapsy. ISBN 80-210-0521-1.

MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-807-3575-816.

MPSV. Národní soustava povolání. [online] Praha: 2017. Dostupné z:http://katalog.nsp.cz/p/lektor-dalsiho-vzdelavani/102195.html.

ŠVINGALOVÁ, Dana. Stres a vyhoření u profesionálů pracujících s lidmi. Liberec: Technická Univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-105-8.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK