Rizikové chování na sociálních sítích a jeho prevence u žáků základních a středních škol
Název práce v češtině: | Rizikové chování na sociálních sítích a jeho prevence u žáků základních a středních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Risky Behaviour of Elementary and Secondary School Pupils on Social Networks and Its Prevention |
Klíčová slova: | kyberšikana|sociální sítě|primární prevence|základní a střední vzdělávání|mediální výchova|kritické myšlení |
Klíčová slova anglicky: | cyberbullying|social networks|primary prevention|primary and secondary education|media education|critical thinking |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.05.2018 |
Datum zadání: | 03.05.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.05.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 30.01.2019 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.01.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.01.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce bude rozpracovávat problematiku primární prevence kyberšikany a bezpečnosti na sociálních sítích vzhledem k jejich současnému užívání žáky základních a středních škol. Cílem diplomové práce bude zjistit, s jakými formami rizikového chování se cílová skupina na sociálních sítích v současné době setkává, a jak tyto sítě využívá (nejpoužívanější aplikace, zabezpečení apod.). Na základě těchto zjištění budou navrženy krátkodobé aktivity primární prevence pro obě cílové skupiny podporující rozvoj kritického myšlení a mediální výchovu, které mohou být součástí dlouhodobých preventivních programů. Součástí návrhu aktivit budou i doporučení pro přípravu lektorů. Obsah aktivit bude založen na základě studia teoretické i metodologické literatury. Teoretickými východisky bude současné pojetí primární prevence na základních a středních školách. Práce se bude věnovat také informačním a vzdělávacím zdrojům v této oblasti a následně i možnostem dalšího vzdělávání souvisejícího se sociálními sítěmi a kyberšikanou. Kvantitativní empirické šetření realizované formou dotazníku se zaměří na cílovou skupinu 100 žáků ZŠ a 100 žáků SŠ v České republice. Struktura práce 1 Historie a současné pojetí prevence rizikového chování na školách v České republice 1.1 Východiska a teoretický rámec prevence 1.2 Základní cíle a pojetí preventivních programů v základním a středním vzdělávání 2 Podpora vzdělávání a zdroje informací v primární prevenci v oblasti sociálních sítí 2.1 Pracovníci ve školské prevenci a jejich kvalifikace 2.2 Přehled společností a organizací zabývajících se primární prevencí v dané oblasti 2.3 Informační zdroje a možnosti vzdělávání v primární prevenci 3 Kyberšikana a sociální sítě 3.1 Kyberšikana a její projevy 3.2 Moderní trendy v oblasti sociálních sítí u dětí a mládeže 3.3 Rizikové chování na sociálních sítích u dětí a mládeže a jeho prevence 4 Empirické šetření: Rizikové chování na sociálních sítích a jeho prevence u žáků základních a středních škol 5 Návrh krátkodobých aktivit primární prevence rizikového chování na sociálních sítích 5.1 Vzdělávací workshop 5.2 Kritické myšlení, mediální výchova a primární prevence |
Seznam odborné literatury |
AVCIOGLU, Guven H. Social skills training with activities. Ankara: Kök, 2015. ISBN 978-19-3128- 220-8. CARROLL, Todd R. Becoming a Critical Thinker. A Guide for the New Millennium (2nd Edition). Boston: Pearson Custom Publishing, 2004. ISBN 978-05-368- 5934-1. ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251- 3804-5. ERAUT, Michael. Developing Professional Knowledge and Competence. London: Falmer, 1994. ISBN 978-0750703-314. FRANK, Tomáš a Věra JIRÁSKOVÁ. K mediální výchově: mediální výchova a komunikační strategie v praxi. Praha: Občanské sdružení SPHV, 2008. ISBN 978-80-904187-4-5. HAVLÍNOVÁ, Miluše a Michal KOLÁŘ. Sociální klima v prostředí základních škol ČR. Praha: MŠMT, 2001. ISBN neuvedeno. HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6. JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6. MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6. MIOVSKÝ, Michal a kol. Prevence rizikového chování ve školství. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Klinika adiktologie, 2015. ISBN 978-80-7422-392-1. O‘NEILL, Brian. Towards a Better Internet for Childern. Göteborg: Nordicom, 2013. ISBN 978-91-86523-72-5. PASCH, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. ROGERS, Vanessa. Kyberšikana – Pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. VAŠUTOVÁ, Maria. Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity, 2010. ISBN 978-80-7368-858-5. WÁGNEROVÁ, Kateřina. Minimalizace šikany. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7. |