Motivace učitelů středních škol k dalšímu vzdělávání
Název práce v češtině: | Motivace učitelů středních škol k dalšímu vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Motivation Of Secondary School Teachers For Continuing Education |
Klíčová slova: | motivace ke vzdělávání učitelů|další profesní vzdělávání učitelů|učitelé středních škol|kompetence učitelů|bariéry ve vzdělávání|profesní rozvoj |
Klíčová slova anglicky: | motivation of teachers for further education|teacher’s continuing education|secondary school teachers|teacher’s competencies|barriers in education|vocational development |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.05.2018 |
Datum zadání: | 03.05.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.05.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2019 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.08.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je zjistit, co motivuje učitele na středních školách k dalšímu profesnímu vzdělávání. Práce se bude zabývat profesí učitele a nároky, které jsou na ni kladené. V současném proměňujícím se světě je na jednotlivce kladen požadavek neustálého vzdělávání a učení se, o to více na vzdělavatele jakožto zprostředkovatele vzdělání. Pro zjišťování motivace ke vzdělávání se práce zaměří na tematické oblasti, možnosti i bariéry, které se v dalším vzdělávání učitelů objevují. Dále se bude zabývat faktory, které motivaci učitelů k dalšímu profesnímu vzdělávání v současné době ovlivňují. Pomocí dotazníkového šetření pak bude zjišťována motivace k účasti na dalším profesním vzdělávání u učitelů z vybraných středních škol. Dotazníkové šetření bude probíhat on-line a písemnou formou. Výzkumný vzorek bude obsahovat přibližně 150 respondentů z učitelských sborů středních škol Ústeckého kraje. Struktura práce 1 Profese učitele v České republice 1.1 Kompetence učitele 1.2 Požadavky na odbornost učitele 2 Další vzdělávání učitelů na středních školách 2.1 Oblasti dalšího vzdělávání učitelů na středních školách 2.2 Legislativa upravující další vzdělávání učitelů 2.3 Poskytovatelé dalšího vzdělávání pro učitele 2.4 Bariéry v dalším vzdělávání učitelů 3 Motivace k dalšímu vzdělávání učitelů 3.1 Faktory ovlivňující motivaci k dalšímu vzdělávání učitelů 3.2 Vliv kariérního řádu na motivaci k dalšímu vzdělávání učitelů 4 Empirické šetření: Motivace učitelů středních škol k dalšímu profesnímu vzdělávání |
Seznam odborné literatury |
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5. ČESKO. Zákon 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů (zákon o pedagogických pracovnících). In: Sbírka zákonů. 24. 1. 2004. ISSN 1211-1244. JANÍK, Tomáš a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5. KASÍKOVÁ, Hana a Michal DUBEC. Spolupráce učitelů: Od většího k menší neznáme. Studia Paedagogica. 2009, 14(1), s. 67–86. ISSN 1803-7437. KOHNOVÁ, Jana, ed. Pedagogický rozvoj školy. Sborník z konference. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-548-5. KORTHAGEN, Fred et. al. Jak spojit teorii s praxí: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5. LAZAROVÁ, Bohumíra. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-114-6. LAZAROVÁ, Bohumíra a Alice PROKOPOVÁ. Učitelé a jejich další vzdělávání k některým psychologickým aspektům. Pedagogika. 2004, 54(3), s. 261–273. ISSN 0031-3815. MŠMT. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020 [online]. Praha: MŠMT, 2015. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategicke-a-koncepcni-dokumenty-cerven-2009. RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC, eds. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.ISBN 978-80-210-4779-2. SLAVÍKOVÁ, Lenka. Řízení školy a vytváření učící se organizace. [online] Orbis Scholae. 2008, 2(3), s. 3-51. ISSN 2336-3177. Dostupné z: http://www.orbisscholae.cz/archiv/2008/2008_3_03.pdf SPILKOVÁ, Vladimíra a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6. STARÝ, Karel. Učící se škola – projekt INOSKOP. [online] Orbis Scholae. 2007, 1(3), s. 85-92. ISSN 2336-3177. Dostupné z: http://www.orbisscholae.cz/archiv/2007/2007_3_06.pdf ŠIKÝŘ, Martin. Rozvoj schopností a posilování motivace pracovníků. Řízení školy. 2014, 11(2), s. 21–22. ISSN 1214-8679. ŠIKÝŘ, Martin, David BOROVEC a Irena TROJANOVÁ. Personalistika v řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-264-1. TROJANOVÁ, Irena. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-656-3. VAN EEKELEN, Ilse M., Jan D. VERMUNT a Henny P. A. BOSHUIZEN. Exploring teachers‘ will to learn [online]. Teaching and Teacher Education. 2006, 22(4), s. 408-423. ISSN 0742-051X. Dostupné z: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X05001666#! VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-082-4. VETEŠKA, Jaroslav. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-98-3. |