Mateřský jazyk u dětí navštěvujících Českou školu bez hranic v Paříži
Název práce v češtině: | Mateřský jazyk u dětí navštěvujících Českou školu bez hranic v Paříži |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Mother Tongue in Children Attending Czech School without Borders in Paris |
Klíčová slova: | mateřský jazyk|první jazyk|bilingvismus|děti|čeština |
Klíčová slova anglicky: | mother tongue|first language|bilingualism|children|Czech language |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.04.2018 |
Datum zadání: | 04.05.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.05.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2020 08:40 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.08.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Eva Lehečková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na otázku mateřského, popř. prvního jazyka u bilingvních francouzsko-českých dětí žijících ve Francii; soustředí se na děti ve věku od 3 do 14 let, které navštěvují Českou školu bez hranic v Paříži. Zkoumáno bude, jak vymezují svůj mateřský jazyk samy děti, který jazyk pokládají za mateřský či první jazyk u těchto dětí další členové jejich rodin a jaké jsou postoje všech zúčastněných k českému jazyku a kultuře. Zjištěné výsledky budou porovnány s analýzou psaných, popř. vybraných mluvených projevů dětí. Výzkumnými metodami budou v první části dotazník a rozhovor a ve druhé části analýza písemných prací a testů získaných v rámci vyučování v České škole bez hranic, popř. analýza nahrávek krátkých rozhovorů s dětmi. Analýza projevů dětí se bude opírat o referenční kritéria společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Postup práce: 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu k tématu práce, zejména k bilingvismu multilingvismu, k osvojování jazyka a ke zvoleným výzkumným metodám. 2. Navázat kontakt s vedením školy, vyučujícími a s rodiči dětí, které se výzkumu zúčastní. Připravit texty informovaných souhlasů pro všechny tyto skupiny a informované souhlasy získat. 3. Připravit otázky pro dotazník a vyzkoušet je na malém vzorku. Provést dotazníkové šetření. Výsledky šetření vyhodnotit. 4. Připravit otázky pro polostrukturované rozhovory s vybranými rodiči a s dětmi. Rozhovory realizovat a vhodným způsobem zaznamenat. Budou-li účastníci souhlasit s nahráváním, rozhovory nahrát a nahrávky či jejich relevantní části vhodným způsobem přepsat. 5. Shromáždit materiály pro analýzu psaných projevů. Materiály analyzovat z hlediska jednotlivých jazykových rovin. Výsledky porovnat se společným evropským referenčním rámcem pro jazyky. 6. Usouvztažnit výsledky získané dotazníkem, rozhovory a analýzou projevu dětí. Vyvodit závěry, v diskusi neopomenout otázky výhod a nevýhod zvoleného designu výzkumu a výzkumných metod. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura: Antológia bilingvizmu (2004): Bratislava: Academic Electronic Press. FERJENČÍK, J. (2000): Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. HENDL, J. (2008): Kvalitatiní výzkum. Praha: Portál. HIRSCHOVÁ, M. (2013): Pragmatika v češtině. Praha: Karolinum. KESSELOVÁ, J. (2001): Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov: FF PU. McDANIEL, D. – McKEE, C. – SMITH CAIRNS, H. (1998): Methods for Assessing Children´s Syntax. Cambridge, Mass. – London. MOESCHLER, J. – REBOUL, A. (1994) : Dictionnaire encyclopédique de pragmatique. Paris: Seuil. MORGENSTERNOVÁ, M. - ŠULOVÁ, L. - SCHOLL, L. (2011): Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer ČR. SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. (2016): Osvojování jazyka dítětem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum. SCHOLL, L. (2012): Přirozený dětský bilingvismus a trilingvismus - specifické aspekty, možnosti a meze. Dostupné z:https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/120565 SCHOLL, L. (2011): Aktuální trendy v otázce dětského bilingvismu. Dostupné z:https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/99984. SKUTIL, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. SLANČOVÁ, D. (ed.) (2008): Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. ŠEBESTA, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. ŠEBESTA, K. (2014): Druhý a cizí jazyk: osvojování a vyučování. Terminologický slovník. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. VÁGNEROVÁ, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Relevantní česopisecké a sborníkové studie, kvalifikační práce. |