Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Supervize jako nástroj profesního rozvoje učitele
Název práce v češtině: Supervize jako nástroj profesního rozvoje učitele
Název v anglickém jazyce: Supervision as teacher´s professional development tool
Klíčová slova: supervize učitelů|profesní rozvoj učitele|rizika a nároky učitelské profese|učitel jako reflektivní praktik|osobnostní a sociální kompetence učitele
Klíčová slova anglicky: teacher supervision|professional development of teachers|demands and risks of the teaching profession|teacher as reflective practicioner|personal and social competence of teachers
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.04.2018
Datum zadání: 28.04.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.07.2019
Datum a čas obhajoby: 10.09.2019 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:16.07.2019
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá nástrojem supervize v kontextu učitelské profese a profesního rozvoje učitelů v České republice. Uvádí závěry dosavadních výzkumů v oblasti, na které práce mimo jiné reaguje. Vymezuje současnou profesi učitele spolu s jejími nároky a riziky, prezentuje kompetence potřebné ke zvládání této situace a popisuje současné podmínky profesního rozvoje ve vztahu k poptávaným kompetencím a popsané situaci. Ve třetí kapitole se zaměřuje na představení nástroje supervize a jeho propojení s učitelskou profesí, též v národním kontextu. Předmětem empirické části je kvalitativní výzkum zaměřený na pohled učitelů, supervizorů a vedení škol na supervizi jako nástroj profesního rozvoje učitelů. Obecným cílem práce je podat komplexní pohled na dosud příliš nepopsanou problematiku.
Seznam odborné literatury
ACHESON, Keith A. a Meredith D. GALL, c1997. Techniques in the clinical supervision of teachers: preservice and inservice applications. 4th ed. New York: Longman. ISBN 0-8013-1509-3.
ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL, 2018. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-392-6.
FEJFAROVÁ, Renata, 2010. Proč supervize?: pomáhá učitelům zrát. Rodina a škola [cze]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 57(8), 10-12. ISSN 0035-7766.
HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ, 2008. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-532-1.
KRYKORKOVÁ, Hana a Růžena VÁŇOVÁ, 2010. Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 978-80-7308-301-4.
LAZAROVÁ, Bohumíra, 2006. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Brno: Paido. ISBN 80-7315-114-6.
LAZAROVÁ, Bohumíra, 2008. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2., upr. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-169-0.
MASÁKOVÁ, Václava, 2007. Supervize není totéž co inspekce. Učitelské noviny: týdeník pro učitele a přátele školy. Praha: Josef Král 1883-, 110(46), 11. ISSN 0139-5718.
DOSOUDIL, Pavel a Lucie MYŠKOVÁ, 2015. Co víme o supervizi ve školách a školských zařízeních. Školní poradenství v praxi: nový odborný časopis pro poradenské pracovníky. Praha: Wolters Kluwer, 2(6), 14-15. ISSN 2336-3436.
SCHMIDBAUER, Wolfgang, 2008. Syndrom pomocníka. Praha: Portál. Spektrum. ISBN 978-80-7367-369-7.
ŠTĚTOVSKÁ, Iva, 2009. Bezpečná zpětná vazba - skupinová supervize pro učitele. Řízení školy: odborný měsíčník pro ředitele škol. Praha: ASPI Publishing, 6(6), 6-9. ISSN 1214-8679.
STARÝ, Karel, 2012. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. V Praze: Karolinum. ISBN 978-80-246-2087-9.
VALÁŠEK, Martin a Petra SVOBODOVÁ, ed., 2002. Úvod do supervize: cyklický model. Tišnov: Sdružení SCAN. ISBN 80-86620-00-X.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava, 2007. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-325-2.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK