Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Performativní aspekty tvorby novosadských neoavantgardistů 60. a 70. let 20. století
Název práce v češtině: Performativní aspekty tvorby novosadských neoavantgardistů 60. a 70. let 20. století
Název v anglickém jazyce: Performative Aspects in the Works of the Novi Sad Neo-Avant-Garde in 1960’s and 1970’s
Klíčová slova: neoavantgarda|Novi Sad|performativní umění|konceptuální umění|literatura|neviditelné umění|Polja|Új Symposion|Tribina mladih|Slobodan Tišma|Ottó Tolnai|Katalin Ladik
Klíčová slova anglicky: neo-avant-garde|Novi Sad|performative art|conceptual art|literature|invisible art|Polja|Új Symposion|Tribina mladih|Slobodan Tišma|Ottó Tolnai|Katalin Ladik
Akademický rok vypsání: 2017/2018
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra jihoslovanských a balkanistických studií (21-KJBS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Igor Mikušiak
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.04.2018
Datum zadání: 19.04.2018
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.05.2018
Datum a čas obhajoby: 05.09.2019 12:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.08.2019
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2019
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Mgr. Jaroslav Otčenášek, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je konstituování a umělecké iniciativy generace tzv. novosadských neoavantgardistů v 60. a 70. letech s akcentem na performativitu jejich aktivit. Multikulturní tradice Vojvodiny s jejím centrem v Novém Sadu i mezinárodní společensko-politické klima 60.
let vytvářelo prostředí pro umělecký i společenský výraz mladé generace umělců, kteří se vymezovali vůči dominujícímu umírněně modernistickému diskurzu v kultuře a byrokratizaci a institucionalizaci kulturních aktivit té doby. Nejradikálnější požadavky na demokratizaci kultury kulminující v letech 1968–1972 přicházely z kulturních a uměleckých kruhů v Novém Sadu, které se utvořily zejména okolo kulturního centra „Tribina mladih“ a literárních časopisů Polja a maďarskojazyčného Új Symposion. Práce na základě primárních i sekundárních pramenů analyzuje a shrnuje základní stav výzkumu a percepci tohoto období a specifika jednotlivých uměleckých projevů této tzv. „Druhé linie“.
Seznam odborné literatury
BÜRGER, Peter: Teorie avantgardy. Stárnutí moderny: Stati o výtvarném umění. Praha: VVP AVU, 2015.
BÜRGER, Peter: Negace autonomie umění v avantgardě. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 2007, č. 1–2, s. 168–175.
GOLDBERG, RoseLee: Performance Art. From Futurism to the Present. Londýn: Thames & Hudson, 2011.
POSPISZYL, Tomáš: Asociativní dějepis umění / Poválečné umění napříč generacemi a médii. Praha: tranzit.cz 2014.
FOSTER, Hal: Co je nového na neoavantgardě? In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, roč. 4, 2010, č. 8, s. 58–84.
Kol. aut. : Trajni čas umetnosti, Novosadska neo avangardna scena 1960-ih i 1970-ih godina, Novi Sad: Revolver, 2005.
Centralnoevropski aspekti vojvođanskih avangardi 1920-2000. Novi Sad: Muzej savremene likovne umetnosti, 2002.
ĐURIĆ, Dubravka – ŠUVAKOVIĆ, Miško: Impossible Histories /Historical avant-gardes, Neo-avant-gardes, and Post-avant-gardes in Yugoslavia, 1918-1991. MIT Press, 2006.
Primeri nevidljive umetnosti. Novi Sad: Muzej savremene umetnosti Vojvodine, 2012.
Otvoreno pismo Jugoslovenskoj javnosti, Grupa za nove umetnosti "Februar" kod novosadske "Tribine mladih". Novi Sad: 1971.
LADIK, Katalin: Élhetek az arcodon? Budapešť: Nyitott Könyvműhely, 2007.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK