Performativní aspekty tvorby novosadských neoavantgardistů 60. a 70. let 20. století
Název práce v češtině: | Performativní aspekty tvorby novosadských neoavantgardistů 60. a 70. let 20. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Performative Aspects in the Works of the Novi Sad Neo-Avant-Garde in 1960’s and 1970’s |
Klíčová slova: | neoavantgarda|Novi Sad|performativní umění|konceptuální umění|literatura|neviditelné umění|Polja|Új Symposion|Tribina mladih|Slobodan Tišma|Ottó Tolnai|Katalin Ladik |
Klíčová slova anglicky: | neo-avant-garde|Novi Sad|performative art|conceptual art|literature|invisible art|Polja|Új Symposion|Tribina mladih|Slobodan Tišma|Ottó Tolnai|Katalin Ladik |
Akademický rok vypsání: | 2017/2018 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra jihoslovanských a balkanistických studií (21-KJBS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Igor Mikušiak |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.04.2018 |
Datum zadání: | 19.04.2018 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.05.2018 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2019 12:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.08.2019 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2019 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Jaroslav Otčenášek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tématem bakalářské práce je konstituování a umělecké iniciativy generace tzv. novosadských neoavantgardistů v 60. a 70. letech s akcentem na performativitu jejich aktivit. Multikulturní tradice Vojvodiny s jejím centrem v Novém Sadu i mezinárodní společensko-politické klima 60.
let vytvářelo prostředí pro umělecký i společenský výraz mladé generace umělců, kteří se vymezovali vůči dominujícímu umírněně modernistickému diskurzu v kultuře a byrokratizaci a institucionalizaci kulturních aktivit té doby. Nejradikálnější požadavky na demokratizaci kultury kulminující v letech 1968–1972 přicházely z kulturních a uměleckých kruhů v Novém Sadu, které se utvořily zejména okolo kulturního centra „Tribina mladih“ a literárních časopisů Polja a maďarskojazyčného Új Symposion. Práce na základě primárních i sekundárních pramenů analyzuje a shrnuje základní stav výzkumu a percepci tohoto období a specifika jednotlivých uměleckých projevů této tzv. „Druhé linie“. |
Seznam odborné literatury |
BÜRGER, Peter: Teorie avantgardy. Stárnutí moderny: Stati o výtvarném umění. Praha: VVP AVU, 2015.
BÜRGER, Peter: Negace autonomie umění v avantgardě. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 2007, č. 1–2, s. 168–175. GOLDBERG, RoseLee: Performance Art. From Futurism to the Present. Londýn: Thames & Hudson, 2011. POSPISZYL, Tomáš: Asociativní dějepis umění / Poválečné umění napříč generacemi a médii. Praha: tranzit.cz 2014. FOSTER, Hal: Co je nového na neoavantgardě? In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, roč. 4, 2010, č. 8, s. 58–84. Kol. aut. : Trajni čas umetnosti, Novosadska neo avangardna scena 1960-ih i 1970-ih godina, Novi Sad: Revolver, 2005. Centralnoevropski aspekti vojvođanskih avangardi 1920-2000. Novi Sad: Muzej savremene likovne umetnosti, 2002. ĐURIĆ, Dubravka – ŠUVAKOVIĆ, Miško: Impossible Histories /Historical avant-gardes, Neo-avant-gardes, and Post-avant-gardes in Yugoslavia, 1918-1991. MIT Press, 2006. Primeri nevidljive umetnosti. Novi Sad: Muzej savremene umetnosti Vojvodine, 2012. Otvoreno pismo Jugoslovenskoj javnosti, Grupa za nove umetnosti "Februar" kod novosadske "Tribine mladih". Novi Sad: 1971. LADIK, Katalin: Élhetek az arcodon? Budapešť: Nyitott Könyvműhely, 2007. |